Gå til innhold

Hjelp - stell av demente


mmaria

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen som jobber på alders-/sykehjem kan komme med noen tips og råd. Jeg har akkurat begynt å jobbe som assistent på sykehjem, på demensavdeling.

Forrige gang jeg var på vakt (som var min første)opplevde jeg hvor ueuerfaren jeg var. Jeg skulle legge et par av beboerne, men de var så utrolig bestemte på at de skulle IKKE ha ny bleie på selv om den forrige var skitten. Med dette mener jeg at de ble sinte og begynte å si ting som "nei, jeg har nettopp byttet og denne er ren", "jeg vil ikke ha ny", "jeg pleier å sove uten bleie og nekter at du skal ta på en ny". Hva gjør man i en slik situasjon? Hva sier dere til dem?

Hun ene ville dessuten ikke ta av skoene før hun skulle legge seg, hun var så redd for at noen skulle stjele dem osv.

Syns slike situasjoner er svært vanskelige å takle, men jeg har såå lyst å bli flink på det slik at det ikke tar meg en halvtime å legge en beboer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ingen utdannelse eller erfaring? Skremmende at noen som ikke vet hva de holder på med pleier demente - de er vel den tyngste gruppen. Folk spesialutdanner seg for å jobbe med demente.

Men sånn kort - du snakker til dem som om de var små barn i trassalderen. Rolig, vennlig og bestemt, på samme måte som du snakker til et barn som ikke vil.



Anonymous poster hash: 05d43...fae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lett. Derfor bruker jeg å gjøre dette gradvis.

1. Hjelper de og ta av bleia, og kanskje sette de på do, da det også er lurt å gjøre før de legger seg.

2. De gjør seg ferdig på do, så kan du enkelt bare skifte ut den skitne bleia, med en ren en.

Det er ikke lett i det hele tatt, og det er en prossess som tar lang tid. Det at de blir sinte må du ikke ta inn på deg, og husk å behold roen.

De gamle har jo kanskje levd under fattige vilkår i sin oppvekst, og vill derfor fortsette å spare på ting da de fortsatt lever i denne "fantasiverden".

Det viktigste er alltid og være rolig, men fortsatt bestemt. Lykke til :)



Anonymous poster hash: a245b...348
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sykepleieutdanning, men dette er første jobben jeg har innen helsesektoren. Så pga underbemanning ble jeg dessverre kastet ganske rett ut det gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at de blir sinte - husk på at de kan være redde, forvirret, frustrerte. Ikke skjønner hva som skjer, ikke huske hvor de er, ikke få fortalt hvordan de har det.

Så ikke ta det personlig, ikke bli frustrert eller sint. Det gjør ting bare vanskeligere. De trenger en rolig, vennlig person som leder dem gjennom det som skal skje.



Anonymous poster hash: 05d43...fae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir enklere etterhvert som du blir bedre kjent med de ulike beboerne, og vet hvordan man skal kommunisere og "takle" hver enkelt. Hadde en beboer absolutt nektet å ta av seg skoene hadde jeg latt vedkommende få beholde dem, og gi beskjed om det til nattevakt.

Det tar tid å bli kjent med dem, så det er helt normalt å være usikker i begynnelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen pasient er lik, så erfaring er gull. Spør de andre ansatte om tips.

Men generelt så vær blid, vennlig og bestemt. Ikke spør om du skal skifte bleie, min erfaring på mine pasienter er å bare skifte den. Når jeg starter stellet så er de med på det. Jeg informerer underveis, men spør ikke for da får jeg alltid nei og de blir sinte og går.

Ang skoene i sengen så hadde jeg latt henne ha de på og heller gått inn senere for å ta de av om hun sov, eller sagt i fra til nattevakten om hun ikke sov når jeg gikk av vakt.

På min avd er det alltid en eller to som sover med klærne på en natt fordi vi ikke klarer å få de av, de blir sinte. Da er det bedre at de får en relativt god natt søvn med alle klærne på enn at de er sinte og kanskje vandrer rundt i mange timer før de sovner fordi jeg har prøvd å overtale til å ta klærne av.



Anonymous poster hash: c57a2...55d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er alle ulike, og kan være på ulike "nivåer", derfor er det forståelig at du ikke helt vet hvordan du skal takle hver enkelt før du har blitt kjent med dem. Sånn generelt, så ikke spør de om du kan ta av bleien. Jo mindre spørsmål, jo mindre forvirring for demente. Til noen kan du bare forklare hva du skal gjøre, sånn som "nå skal jeg ta og bytte bleie før natten". Noen vil si at de nettopp skiftet osv, så hos de må du kanskje "lure" den av, med det samme du tar av buksa imens de sitter på tolalettet. Når det gjelder episoden med skoene, ville jeg også latt hun ha skoene på hvis hun absolutt hadde nektet. Men det går an å si at du setter de inn i skapet, slik at ingen finner de for eksempel. Noen ganger må du bare jatte med på det de sier, fordi det er virkeligheten for de. Hun tror faktisk at noen kommer og stjeler skoene, og da hjelper det ikke å si at folk ikke kommer og stjeler de.

Det er utrolig viktig å være rolig, bestemt og tålmodig i arbeid med demente. Få i gang en samtale mens du steller de, hvis de kan være vriene, for da glemmer de kanskje hva vi holder på med fordi vi prater om gamle dager f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet en periode med veldig demente mennesker. Trikset er å bruke omgivelsene som hjelp. Jeg pleide å si noe sånt som at, "du skulle vel vært en tur på do?" når vi allerede var på toalettet, og hjalp vedkommende ned. Når han/hun var satt seg ville jeg tatt av den bleietrusa som man hadde på og så gitt en ny når vedkommende var ferdig med den han/hun holdt på med. Snakk så lite som mulig, gi enkle instrukser, ikke gi alternativer (si heller nå skal du få på deg en ren bleietruse enn å spørre vil du ha..?).

Og som andre skriver, det går seg stort sett til. Og hvis ikke har du mange historier du kan smile av om noen år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...