Gå til innhold

Utdannelse i en alder av 42 år?


Tonos

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 42 år og lei av kontorjobben min. Min drøm er å jobbe med barn og ungdom som har det tøft/vansklig her i livet.

For å oppnå denne drømmen har jeg tenkt tanken på å ta meg en utdannelse. Men er dette for sent?? Om jeg gjør dette så må jeg ta utdannelsen på deltid. Da snakker vi 4 år, dvs at jeg er 45/46 når jeg er ferdig???!!

Er det noen som har erfaringer fra slikt studie?

Hvis jeg er tøff nok til å starte på, bør jeg velge Barnevernspedagog, eller Sosionom?

Hva ligger lønnsnivået på?

Håper på mange flotte fornuftige svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok deltidsutdannelse som sosionom på deltid, startet da jeg var 24, og var ferdig da jeg var 28, jeg var yngst i kullet, og over halvparten var mellom 40 og 50 :)

Synes det var veldig greit å ta det på deltid, og føler jeg fikk mye ut av det å velge den skolen jeg valgte.

Har sett at lønnsnivået varierer veldig ut i fra type stilling og hvor i landet man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat ferdig utdannet vernepleier i en alder av 42 år. Jeg synes det gikk veldig greit å ta utdanning i såpass høy alder. Jeg følte at jeg kom veldig langt på grunnlag av livserfaring i forhold til mange av mine medstudenter som var i 20 årene.

Vi var flere godt voksne i kullet og jeg var langt fra den eldste ;)

Så hvis du vil utdanne deg så synes jeg du skal går for det! Lykke til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 år blir du jo uansett, bedre å bli det med utdannelse du ønsker det enn uten, er det ikke? Det der klarer du helt fint.

Anonymous poster hash: 85d44...5d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går sykepleien deltid og 80% av kullet er over 40 år. Ikke noe problem å ta utdanning i 40 årene.



Anonymous poster hash: 5d469...2af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier som ab over her, eldre blir du uansett, hvorfor ikke bruke årene på å utdanne seg til drømmejobben?

Da jeg studerte var det flere godt voksne i klassen min, de trivdes sosialt og gjorde det godt faglig.

Heier på deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS:

Angående lønn og sånt aner jeg ikke, men dette er forhandlingsspørsmål. Lønnen din er den du klarer å overbevise din fremtidige sjef om at du er verdt. Jo mer du kan argumentere for at din tidligere arbeidserfaring tilsvarer annsenitet i ny bedrift eller at din motivasjon og livserfaring kan hjelpe deg å gjøre en god jobb i yrket. Jo bedre vil du bli betalt.

Og når det kommer til om det er for sent? Nei, det er det ikke. Du vil nok ikke få samme karrierer innen faget som du kunne fått om du var 20, men du vil få en jobb du trives med og som betales helt greit.

Om det er verdt det økonomisk sett? Spørs hvor mye du går opp men sannsynligvis ikke, men du har vel hus og bil allikevel? :P Så betyr det noe som helst? ;)



Anonymous poster hash: 96448...561
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Mamma begynte for fire år siden på førskolelærer. Hun ble ferdig utdannet i år og hun er 48. Hun vurderer faktisk å videreutdanne seg nå.

Så ja det er slett ikke for seint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er aldri for sent å ta utdannelse. Jeg er selv 35 år, og startet første året på høyskole i år, skal gå minst 3 år. Er flere i klassen i 40 årene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at du ikke er for gammel for å studere :) Ved UiO er det mange som er godt oppe i årene. I dag virker det ganske vanlig å ta utdanning senere, eller eventuelt utdanne seg i flere omganger. Hvis du tar deltidsutdanning, betyr det at du kommer til å jobbe mye ved siden av? Dersom det er tilfelle, har du ikke så mye å tape. Det går an å trekke seg etterhvert om det blir for mye ved siden av jobb, eller du finner ut at du ikke har interessen.



Anonymous poster hash: 65293...6c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine tilbakemld.

Tror jeg skal gå for dette :-)) litt skummelt, men jeg kommer vel til å angre om jeg ikke gir det en sjanse.

Tusen takk dere :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine tilbakemld.

Tror jeg skal gå for dette :-)) litt skummelt, men jeg kommer vel til å angre om jeg ikke gir det en sjanse.

Tusen takk dere :))

Veldig bra TS!

Jeg tenker at du skal leve til du blir kanskje 80 eller mer uansett. Du kan leve resten av livet som sur og misfornøyd fordi du ikke gjør det du har lyst til, eller du kan være glad fordi du finner mening i det du bruker dagene til. Så da bør jo ikke valget være så vanskelig egentlig :)

Lykke til med studiene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...