Gå til innhold

Slutte på skolen, hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år, går 2. året på medier og kommunikasjon. Det siste året har jeg slitt med skade i armen, men det har ikke blitt så gale før nå. Det gjør så vondt så jeg sliter med å konsentrere meg, jeg klarer ikke å fullføre eller gjøre prosjekter pga smerter og at jeg fysisk ikke KAN bruke armen min, som ødelegger ekstremt mye. Har snakket med lærerne men det virker ikke som de forstår eller vil hjelpe.

Det jeg lurer på, er om noen vet om det er mulig for meg å droppe ut nå, søke på nytt til våren på 2. året MED legeerklæring, evt søke på særskilt grunnlag. Hvis dette er mulig vil jeg det, for nå klarer jeg ikke å gjøre det bra i det hele tatt på skolen.



Anonymous poster hash: a0624...816
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan du ikke få deg en legeerklæring nå?

Jeg har legeerklæring nå også. Men lærerne kan ikke tilrettelegge så mye til meg at jeg kan få bra karakterer. Glemte å si at jeg kommer til å være helt frisk til juni neste år, skal operere om noen måneder, men er en såpass komplisert operasjon at det kommer til å ta tid før jeg blir god.

Anonymous poster hash: a0624...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stått på kravene NÅ. Ta det opp med rektor, eventuelt søke om utvidet støtte. Skolen er pliktig å tilrettelegge for deg. Slik at du skal ha akkurat de samme mulighetene til gode karakterer som medstudentene dine.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest busterox

Jeg ville stått på kravene NÅ. Ta det opp med rektor, eventuelt søke om utvidet støtte. Skolen er pliktig å tilrettelegge for deg. Slik at du skal ha akkurat de samme mulighetene til gode karakterer som medstudentene dine.

Lykke til :)

Hvilke krav mener du? Jeg har tatt det opp med lærer, sykehus, sosialrådgiver, eneste jeg får er utvidet tid på eksamen. Det hjelper ikke meg når vi holder på med prosjekter som krever veldig mye fysisk arbeid blant annet med tungt fotoutstyr og å sitte på dataen 8 timer i strekk å jobbe i feks photoshop. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan droppe ut innen 1. november uten at skoleåret teller. Da kan du søke på nytt neste år, men da vil du ikke være prioritert på skolen om jeg skal si det sånn, så alle andre kommer før deg (men du har rett på VGS da så du kommer inn ett sted uansett)



Anonymous poster hash: efc9a...972
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest busterox

Du kan droppe ut innen 1. november uten at skoleåret teller. Da kan du søke på nytt neste år, men da vil du ikke være prioritert på skolen om jeg skal si det sånn, så alle andre kommer før deg (men du har rett på VGS da så du kommer inn ett sted uansett)

Anonymous poster hash: efc9a...972

Men hvis jeg søker på særskilt grunnlag? Har all rett til det tror jeg. Har slitt utrolig mye før også, gikk glipp av noen år på ungdomsskolen pga ME, pluss dette med armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke krav mener du? Jeg har tatt det opp med lærer, sykehus, sosialrådgiver, eneste jeg får er utvidet tid på eksamen. Det hjelper ikke meg når vi holder på med prosjekter som krever veldig mye fysisk arbeid blant annet med tungt fotoutstyr og å sitte på dataen 8 timer i strekk å jobbe i feks photoshop. Takk for svar :)

Jeg mener du har krav på tilrettelegging. om utstyr blir for tungt å sette opp og vanskelig å håndtere. Så skal lærene lage egne oppgaver for deg. Eventuelt plassere deg på en gruppe slik at du kan jobbe med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skolen plikter å tilrettelegge - og de kan om de vil,

skolen kan gi deg en assistent, som kan ta de tyngre løftene for deg,

den assisten kan være en pensjonist , spør skolen om de kan finne en til deg , eller sett en annonse i lokalavisen, eller spør på frivillighetssentralen,

og lykke til med operasjonen, og du skynd deg sakte i opptreningen etterpå slik at du faktisk blir bra ,

kanskje akupunktur kan hjelpe mot smertene nå, men det må du betale fullt ut selv, men får du en akupunktør som også er fysioterapaut så får du også avspenningsøvelser og øvelser for å styrke musklene slik at opptreningstida kan bli kortere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med skolen og eventuelle rådgivere. Det burde være mulig å sette det på vent og være garantert en plass neste år. Om du orker og klarer kan du f. eks ta et fag som privatist i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...