AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #1 Skrevet 5. september 2013 Idag har jeg endelig, etter 5-6 år, mannet meg opp til å bestille en tannlegetime. Jeg fikk time senere i formiddag, og er livredd.Det er flere faktorer som gjør at jeg er redd: - Tidligere erfaringer hos tannlege - Følelsen av bedøvet munn - Frykten for at det er mye galt - Redd for at det skal gjøre vondt - Lyd, lukt og lys - Sprøyter (jeg har ikke sprøyteskrekk, men det er noe med sprøyter i munnen) - Jeg er redd for å begynne å gråte/dumme meg ut Tannlegeskrekken er så ille at jeg ikke engang har turt å søke etter tannleger på nettet tidligere, jeg har forlatt rommet/unngått samtaler når andre har snakket om at de selv har vært hos tannlegen, og siden vi bor i en gate hvor en tannlegepraksis drives har jeg brukt mye tid på å gå omveier, så jeg skal slippe å gå forbi. Men idag har jeg altså bestilt time... Grunnen til at jeg bestilte time nå (foruten at det er lenge siden sist, og virkelig på tide), er at i det siste har jeg hatt ganske vondt i underkjeven, jeg klarer ikke slappe av i den, og de siste dagene har det eskalert noe. Det er ikke uutholdelig, men ubehagelig, og når jeg våkner om morgenen får jeg ikke sove igjen (idag har jeg vært våken siden 4...). Jeg antar at jeg vil høre fra noen andre med tannlegeskrekk som har prøvd å møte frykten sin? Og om noen har noen tips til hvordan jeg kan holde meg så rolig som mulig og takle dette på best mulig måte? Samboeren min har sagt at han skal følge meg. Jeg føler meg patetisk. Jeg er tross alt voksen, og burde gjort noe for lenge siden, men istedet sitter jeg her med verdens største klump i halsen, og tårer i øynene fordi jeg gruer meg så fælt... Anonymous poster hash: 7b011...5ff Anonymous poster hash: 7b011...5ff
Lunete Skrevet 5. september 2013 #2 Skrevet 5. september 2013 Hei. Jeg sliter og med sterk tannlege skrekk. Vel, angst er mer dekkende. Mannen min følger meg hver gang. Kan du be om å få beroligende? Det hjelper godt for meg. Ta med deg mannen din inn til tannlegen slik at han kan holde deg i handa. Og forklar tannlegen hvor redd du er. Kanskje blir det bare med praten i dag, og da syns jeg du skal være fornøyd med det. Bare det å komme seg inn på kontoret og prate med tannlegen er å bryte gjennom sperrer. Neste gang klarer du å la han se osv. Det er sånn jeg gjorde det etter å ha holdt meg unna tannlege i flere år. Lykke til, jeg tror nok dette går kjempe bra:-)
Stormborn Skrevet 5. september 2013 #3 Skrevet 5. september 2013 Jeg får Rohypnol hos tannlegen, funker tåelig greit
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #4 Skrevet 5. september 2013 Får man beroligende av tannlegen, eller må man til fastlegen for å få skrevet det ut på forhånd? Anonymous poster hash: 7b011...5ff
Lunete Skrevet 5. september 2013 #5 Skrevet 5. september 2013 (endret) Jeg har fått av tannlegen, men mange får av legen på forhånd. Ring tannlege og spør. Endret 5. september 2013 av Lunete
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #6 Skrevet 5. september 2013 Jeg får høre med tannlegen når jeg er der idag. Får nok uansett ikke time hos fastlegen før det. Takk for oppmuntring og lykkeønskning Jeg er så nervøs at jeg gråter bare av å lese på tråden her men jeg må bare innse at det uansett er bedre å face ting nå enn senere. Gjort er gjort, men fremtiden kan jeg ihvertfall forsøke å påvirke, så jeg ikke trenger å føle som dette igjen. Håper jeg. Jeg har tenkt å be tannlegen kalle meg inn årlig eller to ganger i året etter at jeg er ferdig med alt som må gjøres. Jeg vil gjette at det blir trekking av visdomstenner, og noe borring og fylling. Kanskje også noe kjeverelatert. Jeg vet at jeg ofte biter tennene sammen, spesielt om natten. Anonymous poster hash: 7b011...5ff
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #7 Skrevet 5. september 2013 Jeg har ekstrem tannlegeskrekk, jeg gråter i stolen, hyperventilerer, og er skikkelig redd, men jeg blir verre av beroligende, fordi jeg føler at jeg mister kontrollen, og vil ikke ta det. Jeg får også forsterket angst av bedøvelsen, og prøver alltid med litt mindre bedøvelse enn tannlegen tror jeg trenger, og fyller heller på underveis hvis jeg trenger mer. Litt smerte er bedre enn angst. Mine råd er: - Ta meg deg MP3/iPod, og plugg den i ørene. Så høyt at du klarer å konsenterere deg om musikken, men så lavt at tannlegen kan kommunisere med deg. - Legg hendene dine på magen, og fokuser på å puste dypt og rolig. Du skal kjenne hendene dine løfte seg når du puster. - Ta pauser der du får sette deg opp, og pustet rolig. - Snakk med tannlegen om hvordan du vil ha det. Vi har et signal, og med en gang jeg viser det, stopper hun, vi har avtalt at hun forteller hva hun gjør underveis, og at hun tar meg på skulderen før hun snakker til meg. Anonymous poster hash: 7b6e7...4e4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #8 Skrevet 5. september 2013 Takk for tips. Jeg ble plutselig veldig usikker på om jeg vil ha med meg samboer også. Føler på en måte at dette må jeg klare selv. Anonymous poster hash: 7b011...5ff
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #9 Skrevet 5. september 2013 Jeg har alltid med meg samboeren og jeg tar alltid beroligende. Føler meg ikke pingle, for hovedsaken er at jeg gjør ting for å tilpasse slik at jeg klarer å gå dit. Anonymous poster hash: 8d63b...643
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #10 Skrevet 5. september 2013 Da er jeg tilbake. Og det gikk bedre enn forventet. Jeg hadde noen hull som trenger fylling, men det var heldigvis alt! Fire av hullene var i visdomstennene, men foreløpig skal de bare fylles, så skulle vi se om det i fremtiden ble et problem med hull i dem. Idag fikk jeg fylling i det største hullet, bare for å komme over en slags kneik. Jeg synes det var helt grusomt, men det var heldigvis unnagjort på 15 min eller noe sånt. Jeg fikk resept på valium til neste gang, som blir i neste uke. Jeg så for meg tannlegeutgifter på 20.000, rotfylling, trekking, borring og kjeft fra tannlegen for å ha utsatt det hele så lenge. Anonymous poster hash: 7b011...5ff
Gjest Aoki Skrevet 5. september 2013 #11 Skrevet 5. september 2013 (endret) Bra du ikke måtte gjøre mer. Jeg var og til tannlegen i dag. Første gang på 3 år, jeg har utsatt det helt til jeg måtte nå. Hadde ett hull, som må rotfylles. 5000 kr. Nå skal jeg dra meg til tannlegen hvert halvår fremover, uansett hvor redd jeg er. Endret 5. september 2013 av Aoki
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #12 Skrevet 5. september 2013 Ja, det skal jeg også. Sånn som dette vil jeg ikke ha det igjen, selvom tanken på at jeg skal tilbake neste uke gjør meg ganske redd. Håper det hjelper med valium. Alt jeg skal gjøre kommer heldigvis "bare" på 6000 tilsammen. 4500 igjen å betale etter dagens time Traff ihvertfall på en veldig grei, flink og forståelsesfull tannlege. Anonymous poster hash: 7b011...5ff
Lunete Skrevet 5. september 2013 #13 Skrevet 5. september 2013 Da er jeg tilbake. Og det gikk bedre enn forventet. Jeg hadde noen hull som trenger fylling, men det var heldigvis alt! Fire av hullene var i visdomstennene, men foreløpig skal de bare fylles, så skulle vi se om det i fremtiden ble et problem med hull i dem. Idag fikk jeg fylling i det største hullet, bare for å komme over en slags kneik. Jeg synes det var helt grusomt, men det var heldigvis unnagjort på 15 min eller noe sånt. Jeg fikk resept på valium til neste gang, som blir i neste uke. Jeg så for meg tannlegeutgifter på 20.000, rotfylling, trekking, borring og kjeft fra tannlegen for å ha utsatt det hele så lenge.Anonymous poster hash: 7b011...5ff Så bra:-) Kos deg resten av dagen, og unn deg noe fordi du kom deg gjennom det:-)
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #14 Skrevet 5. september 2013 Håper det hjelper med valium. Anonymous poster hash: 7b011...5ff Valium er fantastisk Bare pass på å ikke si altfor mye rart til tannlegen, man blir ekstra ærlig... Anonymous poster hash: 8d63b...643
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #15 Skrevet 9. september 2013 Jeg har aldri tatt valium før. Er det noe jeg kan "prøve ut" ikveld, eller er det uforsvarlig? Har en annen avtale rett før tannlegetimen, og jeg vil helst være i noenlunde vater når jeg skal fra A til B... Anonymous poster hash: 7b011...5ff
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #16 Skrevet 9. september 2013 Jeg tok en pille (5mg) for snart en time siden, og merker ingenting... Anonymous poster hash: 7b011...5ff
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå