Silfen Skrevet 4. september 2013 #1 Skrevet 4. september 2013 Slik gikk dagens samtale her, da vi så på nyhetene på barnetv: Iben: Hææ? Vant høyre? Jeg; bare skolevalget.Iben: Det var dumt. Jeg stemmer på Ap og de røde. Ap vil gi oss kantine og de røde vil at alle leksene skal gjøres på skolen. Det liker jeg! 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #2 Skrevet 5. september 2013 Prøver å ikke hjernevaske barna, bare forklare dem hvilket parti som står for hvilke saker. Men det er nok ikke sikkert jeg fremstiller alt like nøytralt kanskje :/ Min 11-åring synes at de viktigste sakene er miljøvern og at de fattigste får mer penger.. Er nok sosialist som mora si Anonymous poster hash: b9932...c2c 6
Silfen Skrevet 5. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2013 Nei, jeg har ikke forklart. Dette kommer fra skolen.
Gjest Riskjeks Skrevet 5. september 2013 #4 Skrevet 5. september 2013 Det er jo naturlig at partiene presenterer den delen av sin politikk som er mest fristende for ungdommer. Foreldrene bør ta en innføring i sånn grovt sett hva de forskjellige partiene står for, ideologisk og realpolitisk, på alle områder. 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #6 Skrevet 5. september 2013 Er nok sosialist som mora si Anonymous poster hash: b9932...c2c Menneskje er sosialist av natur, såleies alle born. Diverre øydelegg vi dei før dei rekk å bli vaksne. Anonymous poster hash: 9860f...530 7
Gjest Riskjeks Skrevet 5. september 2013 #7 Skrevet 5. september 2013 Nå er hun åtte da ... Det går an å forklare på en enkel måte likevel Selv om det ikke er så viktig ennå... Verre med 16-åringer som har null peiling... 2
Silfen Skrevet 5. september 2013 Forfatter #8 Skrevet 5. september 2013 Og som du ser så har hun nok peil for en åtteåring. Så lenge hun vet at frp er søppel så er det greit. 13
miramis Skrevet 5. september 2013 #9 Skrevet 5. september 2013 Det går an å forklare på en enkel måte likevel Selv om det ikke er så viktig ennå... Verre med 16-åringer som har null peiling... Var valgkonsulent en gang på vidergående, og flesteparten visste ikke hva de forskjellige partiene sto for, og stemte f.eks. frp og høyre av svært lite seriøse grunner.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #10 Skrevet 5. september 2013 Jeg: hvem skal dere stemme på? Maren: Frp, vekk med disse utlendingene! Nå er det nok. Johan: er du helt ape i hodet eller, Maren? Du kan ikke stemme et parti basert på noe så tullete. Signe: jeg stemmer Rødt i år, mamma. Ønsker et godt kollektivtilbud. Jeg: stemmer dere bare basert på enkeltsaker? Maren: nei, nå har jo Hans blitt medlem av Unge Høyre. Jeg: er det sant? Hans: ja, er sykt mange digge chicks der. Elida: er du seriøst fjern, Hans? Du er faen ikke god i hodet. Jeg: mamma skal stemme Venstre. Jenny: hva faen er problemet ditt, mamma? AP! Roser til folket. Selma: Gidder ikke stemme, ass. Det var samtalen rundt middagsbordet. Anonymous poster hash: 300ab...ace 5
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. september 2013 #11 Skrevet 5. september 2013 Jeg: hvem skal dere stemme på? Maren: Frp, vekk med disse utlendingene! Nå er det nok. Johan: er du helt ape i hodet eller, Maren? Du kan ikke stemme et parti basert på noe så tullete. Signe: jeg stemmer Rødt i år, mamma. Ønsker et godt kollektivtilbud. Jeg: stemmer dere bare basert på enkeltsaker? Maren: nei, nå har jo Hans blitt medlem av Unge Høyre. Jeg: er det sant? Hans: ja, er sykt mange digge chicks der. Elida: er du seriøst fjern, Hans? Du er faen ikke god i hodet. Jeg: mamma skal stemme Venstre. Jenny: hva faen er problemet ditt, mamma? AP! Roser til folket. Selma: Gidder ikke stemme, ass. Det var samtalen rundt middagsbordet. Anonymous poster hash: 300ab...ace Jeg reagerte mest på språkbruken og hvordan dere snakker til hverandre... Her er hun bare 8 mnd, så hun sier bare blablabla...Det er forøvrig min oppsummering av valgkampen også 4
skruf Skrevet 5. september 2013 #12 Skrevet 5. september 2013 10-åringen bryr seg ikke noe særlig... Tenåringen derimot har ganske sterke meninger og er sterkt imot hva jeg og stefaren hennes kommer til å stemme, så det går noen heftige diskusjoner i heimen:) 1
Gjest Sebraen Skrevet 5. september 2013 #13 Skrevet 5. september 2013 (endret) . Endret 5. januar 2014 av Sebraen
Silfen Skrevet 5. september 2013 Forfatter #14 Skrevet 5. september 2013 Iben spurte en Venstredude i dag i byn; hvem laget egentlig de første partiene. Han svarte; vikingene, kanskje ... Ikke imponert. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 6. september 2013 #15 Skrevet 6. september 2013 Iben spurte en Venstredude i dag i byn; hvem laget egentlig de første partiene. Han svarte; vikingene, kanskje ... Ikke imponert. Hehe, det er nå ikke helt uriktig det, men det kommer jo an på hva man definerer partidannelse som. Det var definitivt rivaliserende maktgrupper med ulik politisk agenda i vikingtiden. Men et medlem av Norges første parlamentariske parti burde jo forventes å svare noe annet 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #16 Skrevet 7. september 2013 Her er det FRP for alle penga, og det støtter jeg opp under! :-)Anonymous poster hash: 19b6c...6eb 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #17 Skrevet 8. september 2013 Ungen min på 12 sier at han er redd for at for at sauene og kyrene her kan forsvinne hvis erna og siv kommer til makta, jeg prøver å trøste han med å si at krf kan få landbruksministeren, men han er forsatt like redd for at dyrene her skal forsvinne.Anonymous poster hash: 5e7a2...98e 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #18 Skrevet 8. september 2013 Haha.. Husker da jeg gikk på skolen og det var skolevalg. Læreren prøvde å overbevise oss om at KrF eller SV var det beste og smalt på med masse tull om kristne verdier og fordelene med et samfunn som var likt for alle... Husker jeg leste alle partiprogrammene og skrev oppgave om politikk i forbindelse med valget, noe som resulterte i at jeg stemte FrP. Anonymous poster hash: edc1a...cf8 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #19 Skrevet 9. september 2013 10-åringen håper inderlig ikke Erna blir statsminister for da blir det karakterer på barneskolen.10-åringen håper heller det blir Jens. Jeg trøster henne med at hun neppe blir å merke noe til det, hun er nok ferdig med barneskolen lenge før det blir gjennomført. I en sak støttet hun Siv Jensen, men jeg kan ikke huske hva det var. Jeg sier ingenting om hva jeg kommer til å stemme, så alt får hun gjennom media. Prøver å legge fram de ulike partiene mest mulig objektivt. Anonymous poster hash: a1f56...b0f
Mafalda Skrevet 9. september 2013 #20 Skrevet 9. september 2013 De store barna skal ha skolevalg i dag og er veldig spente på det. Begge klassene har hatt mye om politikk og valg de siste ukene, og ungene er nok litt over middels engasjert, så jeg føler de har forstått poenget og er i stand til å ta noenlunde vettuge beslutninger. En bekjent av meg la derimot ut på Facebook at hennes 17-åring vinglet mellom FrP og SV i forhold til at FrP hadde med karameller til skolebesøket, mens SV hadde popcorn. Det hadde jeg personlig vært litt flau over, men hun syntes visst at det var søtt (?). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå