Gå til innhold

Samfunnsøkonomi eller øk.adm.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har etter mye tenkning funnet ut at økonomi kanskje er noe for meg, og da helst samfunnsøkonomi. Vet at økonomer lett får jobber med god lønn, særlig med utdanning fra NHH. Men er det slik med en ren master (integrert 5-årig på uib) også? Og hvorfor er snittet så mye høyere på NHH (56,5) enn samfunnsøkonomi (rundt 50.0 de fleste steder)? Jeg kan komme inn på NHH hvis jeg vil, men er det vits dersom det for det meste er den samfunnsøkonomiske biten jeg dreier mot? Ser at NHH har noen emner med samfunnsøkonomi, men vil jeg ikke stille sterkere med en ren master i samfunnsøkonomi da?

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om lønn og prestisje, og vil egentlig helst unngå sistnevnte. Men hvis det er slik at NHH er et bedre valg enn ren samfunnsøkonomi ved uib, både faglig og med tanke på arbeidsmuligheter, så går jeg selvfølgelig for NHH.

Hadde også vært fint om noen som har gått på NHH kunne fortalt litt om studentmiljø og om økonomifaget er interessant. :)



Anonymous poster hash: e6dfb...31d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ta master i samfunnsøkonomi ved NHH, men da har du vanlig øk.ad-bachelor, og ender opp som siviløkonom, ikke samfunnsøkonom. Du kan forsåvidt studere samfunnsøkonomi i 5 år uten å få tittelen samfunnsøkonom også, hvis du tar 3+2 modellen i stedetfor integrert 5-årig studie (og så er det sikkert litt forskjellig fra sted til sted).

Men, helt ærlig: Om det er samfunnsøkonomi du vil studere, så velg et rent samfunnsøkonomi-studie, for eksempel det på UiB! Jeg studerer øk.ad, og kunne jeg valgt igjen hadde jeg valgt samfunnsøkonomi fordi det er kjempespennende, og det er få fag på øk.ad studiet som relaterer seg veldig til dette i forhold til et rent samfunnsøkonomistudie.

NHH er hovedsakelig en skole for de som vil bli siviløkonomer - du vil bli samfunnsøkonom. Da er det ikke vits å gå NHH fordi den er mer populær - de tilbyr jo ikke det du ønsker faglig sett.

Når det er sagt, hvis du bryr deg om veldig mye ryktet til skolen, velger du UiO hvis du skal studere samfunnsøkonomi, det er vel de som er kjent for å være aller best på dette feltet. Men jeg tror ikke du blir arbeidsledig eller ender opp med en kjip jobb om du går på UiB heller, altså. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Tenkte litt samme tanker, om at jeg burde gå ren samfunnsøkonomi, selv om NHH er en bedre skole. Eneste som gjør meg usikker er om en fra NHH stiller sterkere enn en samfunnsøkonom i en stilling som samfunnsøkonom.

NHH er ikke en bedre skole, generelt sett. NHH er en god skole når det gjelder bedriftsøkonomisk utdanning (siv.øk), men du kan ikke generelt si at NHH er en "bedre" skole. Om du vil bli advokat er f. eks UiO en mye bedre skole enn NHH... ;) Og på samfunnsøkonomi er UiO en bedre skole enn NHH.

I en stilling som samfunnsøkonom vil sikkert en samfunnsøkonom stille sterkest. Og man blir ikke samfunnsøkonom på NHH. Det er jo uansett så mange andre faktorer som også teller, og kommer veldig an på stillingen man søker, som samfunnsøkonom vil du jo ikke bare søke jobber som søker spesifikt etter samfunnsøkonomer...

En master i samfunnsøkonomi på NHH er et greit alternativ om man synes at både øk.ad og samfunnsøkonomi er interessant og man vil ha litt av begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arbeider

Fordelen med nhh er jo at du får prøvd deg på flere ting i tilfelle samføk ikke er noe for deg. Mange synes samføk blir for matematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Ser at NHH har noen emner med samfunnsøkonomi, men vil jeg ikke stille sterkere med en ren master i samfunnsøkonomi da?

Stille sterkere i forhold til hva? Vet du hva du ønsker å jobbe med?

Har du satt deg inn i forskjellen på samfunnsøkonomer og siviløkonomer?

På sidene til UiO finner du mye god informasjon om studiet og også jobbmuligheter:

http://www.uio.no/studier/program/samfunnsokonomi/

Ellers er det som regel god hjelp å få ved å sende en mail til rådgiverne på skolen.

Men jeg er i hvert fall enig i at samfunnsøkonomi er mye mer spennende enn bedriftsøkonomi. Og er det der interessen din er, tror jeg det er best å gå for samfunnsøkonomi først som sist, men det er mulig du får litt mer fleksibilitet og kanskje også bedre jobbmuligheter om du først tar en bachelor i ØK/ADM, sett at du ønsker å begynne å jobbe etter tre år.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...