Gå til innhold

Rolig person - ADD?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk vite at en kompis av meg fikk diagnosen ADD for et par mnd siden. Stusset litt på dette da han er en veldig rolig person og ikke har et snev av hyperaktivitet i seg. Som jeg trodde hørte med ADD/ADHD

Google akkurat symptomene. Dette stemte SKREMMENDE bra på meg selv også..

Jeg er dog verdens mest rolige person som har en stor tolmodighet på alle områder. Hadde derfor aldri trodd jeg var innenfor slike diagnoser.

Hvor ofte har du vansker med å opprettholde oppmerksomheten når du utfører kjedelig arbeid, eller arbeid som innebærer gjentakelser?
Hvor ofte har du vansker med å konsentrere deg om hva andre sier til deg, selv om de snakker direkte til deg?
Hvor ofte har du vansker med å få gjort ferdig de siste detaljer av en oppgave, når den utfordrende delen er gjennomført?
Når du har en oppgave som krever mye gjennomtenkning, hvor ofte unngår eller utsetter du å begynne med den?
Hvor ofte har du forlagt eller har vansker med å finne igjen ting hjemme eller på jobben?
Hvor ofte distraheres du av aktiviteter og støy rundt deg?
Hvor ofte har du vanskeligheter med å huske avtaler eller forpliktelser?

Dette er meg i et nøtteskall. Det føles av og til som en indre kraft som gjør meg sjanseløs på relativt hverdagslige ting av og til. Jeg kan f.eks rydde 99% uten problemer, men den siste 1% for å gjøre det strøken føles som 10 ganger verre enn alt det andre.

Jeg har også en ekstrem driv når noe er gøy/interessant og kan da være verdens mest effektive person. Men er noe kjedelig/vanskelig/omfattende dytter jeg det til senere på dagen, som gjerne blir dagen etter, plutselig har det gått 2 mnd og jeg får grisekjeft...

Generelt utsetter ting, lar være å gjøre ting.. osv.. som ikke helt henger på greip, og som jeg i ettertid tenker hva som feiler meg.

+++++++


Hvordan går jeg frem for å få undersøkt dette?



Anonymous poster hash: dba17...722
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med fastlegen. H*n kan henvise deg til nevropsykolog, "vanlig" psykolog, poliklinikken ved ditt lokale DPS eller hvor det nå enn blir naturlig å sende deg ved behov for utredning.

Når det er sagt. ADD er helt reelt, men omtrent alle mennesker vil krysse ja på veldig mange ADD-tegn (man bruker nå betegnelsen ADHD-PI: Attention Deficit Hyperactivity Disorder - Predominantly Inattentive) uten å ha det. For hvem prokrastinerer ikke, jobber fint i støy og sliter ikke med konsentrere seg om kjedelige ting? Svært få, i hvert fall når de skal vurdere seg selv.

Men det er en mulighet for at du har dette. Og da går du via fastlegen. Legg frem årsaken til dine mistanker, hvordan det hemmer deg i hverdagen (ikke si "Jeg googlet symptomene fordi kompis har det") og ta det derfra.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 74f91...d4e

Skrevet

Skjønner hva du mener, men dette går litt lenger for min del enn at jeg utsetter oppvasken fordi det er kjedelig.

Hvem presterer å fortsette å utsette en oppgave etter å ha fått skriftelig advarsel om denne av sjefen? Slikt gjør bare at den føles enda tyngre. Ting kan være så kompliserte og tunge de bare vil, så lenge det er noe jeg kan løse umiddelbart. Er det noe som krever oppfølging, involverer andre personer.. osv.. er det BLYtungt.

Ønsker i hvert fall å få det undersøkt, for om så tilfellet så er det vel muligheter for å lette symptomene med medisinering?



Anonymous poster hash: dba17...722
Skrevet

Jepp, det høres da mer ut som ADD. Og da er det som sagt fastlegen du går til. Vil bare frem til at vi alle både er ganske selvkritiske og at det finnes en viss confirmation bias i oss alle, slik at mange kan slå ut høyt. Mener på ingen måte å bagatellisere dine problemer, og skillet går ofte nettopp ved at andre er dumme og utsetter ting til de må gjøre dem, mens ADD-ere ikke får gjort dem selv når de må og det ikke lenger er mulig å forklare hvorfor man ikke gjør ting.

Mange har god effekt av medisiner, ja, meg inkludert. Finnes aldri noen garantier, folk reagerer forskjellig på sentralstimulerende, men svært mange opplever bedring av medisinering :)

Anonymous poster hash: 74f91...d4e

Skrevet

Jepp, det høres da mer ut som ADD. Og da er det som sagt fastlegen du går til. Vil bare frem til at vi alle både er ganske selvkritiske og at det finnes en viss confirmation bias i oss alle, slik at mange kan slå ut høyt. Mener på ingen måte å bagatellisere dine problemer, og skillet går ofte nettopp ved at andre er dumme og utsetter ting til de må gjøre dem, mens ADD-ere ikke får gjort dem selv når de må og det ikke lenger er mulig å forklare hvorfor man ikke gjør ting.

Mange har god effekt av medisiner, ja, meg inkludert. Finnes aldri noen garantier, folk reagerer forskjellig på sentralstimulerende, men svært mange opplever bedring av medisinering :)

Anonymous poster hash: 74f91...d4e

Takker for svar. Ja, det er akkurat der jeg føler jeg skiller meg fra mange andre. Folk flest kan utsette ting til de MÅ gjøres. Jeg utsetter/unngår dem langt utover "må" stadiet.

Skal bli spennende å se resultatet, ville forklart mye.

PS: Et par ganger i slutten av tenårene prøvde jeg amfetamin på fest, uten noen form for effekt/reaksjon. Husker at en kompis mente jeg burde teste meg for ADHD siden jeg ikke responderte, kan dette være noen sannheter i?

Anonymous poster hash: dba17...722

Skrevet

Takker for svar. Ja, det er akkurat der jeg føler jeg skiller meg fra mange andre. Folk flest kan utsette ting til de MÅ gjøres. Jeg utsetter/unngår dem langt utover "må" stadiet.

Skal bli spennende å se resultatet, ville forklart mye.

PS: Et par ganger i slutten av tenårene prøvde jeg amfetamin på fest, uten noen form for effekt/reaksjon. Husker at en kompis mente jeg burde teste meg for ADHD siden jeg ikke responderte, kan dette være noen sannheter i?

Anonymous poster hash: dba17...722

Uten at jeg har så innmari mye peiling da - men mener at medisinen mitt søskenbarn med adhd gikk på var amfetamin/amfetaminliknende? For ham ble effekten motsatt enn hos vanlige folk, det roer ned tankekjøret og uroen hans.

Anonymous poster hash: 7a514...0e6

Skrevet

PS: Et par ganger i slutten av tenårene prøvde jeg amfetamin på fest, uten noen form for effekt/reaksjon. Husker at en kompis mente jeg burde teste meg for ADHD siden jeg ikke responderte, kan dette være noen sannheter i?

Anonymous poster hash: dba17...722

Det var faktisk ikke så dumt sagt av kompisen din. Du har kanskje hørt at en del sier at ADHD-medisin virker "motsatt" på de som ikke har det? Vel, amfetamin og virkestoffet i Ritalin/Concerta (metylfenidat) er ganske likt i struktur. Om du da får en veldig annen reaksjon på dette beslektede stoffet enn folk flest, kan en av flere forklaringer være ADHD-problematikk.

Men da er vi over i områder der det finnes begrenset forskning, og det har nok langt lavere treffsikkerhet enn man kanskje skulle tro. Det blir først og fremst en hypotese det er vanskelig å bekrefte eller avkrefte med forskning, all den tid amfetamin er ulovlig og det statistiske grunnlaget er lite. Men det er altså ikke helt borti natta.

Anonymous poster hash: 74f91...d4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...