Gå til innhold

Bli hørt av legen.


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vanskeligheter for å snakke om hvordan jeg har det hos legen, fordi jeg har så mye følelser i forbindelse med frustrasjon over at jeg har så mye dårlige dager. Kan det være en grei ting å sende han et brev, da jeg synes det er veldig mye bedre å skrive enn å snakke og dermed få med alt som jeg har lett for å glemme siden jeg bare har en legitime på meg. Noen som har gjort dette, skrevet et brev? Så kan det ligge noen dager og så fylle på som man kommer på mer?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å kobinere de to.

Skrive en strukturert og (så mye som mulig kortfattet) punktliste og du tar med deg, lar legen lese igjennom mens du sitter der.

Sa kan han ta utgangspunkt i den for videre spørsmål. Tror ikke det er uvanlig å ha med jukselapp til lege for å være sikker på at man får med seg alt.

Skrevet

Jeg har vanskeligheter for å snakke om hvordan jeg har det hos legen, fordi jeg har så mye følelser i forbindelse med frustrasjon over at jeg har så mye dårlige dager. Kan det være en grei ting å sende han et brev, da jeg synes det er veldig mye bedre å skrive enn å snakke og dermed få med alt som jeg har lett for å glemme siden jeg bare har en legitime på meg. Noen som har gjort dette, skrevet et brev? Så kan det ligge noen dager og så fylle på som man kommer på mer?!

Ja, har gjort det, fordi jeg uttrykker meg best skriftlig. Det har hjulpet meg.

Anonymous poster hash: 452be...186

Skrevet

.... skriv gjerne, men skriv kort og punktvis. Få det ryddig og oversiktlig.

Ta det med til timen din, ikke send den på forhånd.

Ikke forvent at brevet skal utløse underverker.



Anonymous poster hash: 41718...ec3
Skrevet

Jeg har hatt god erfaring med å skrive en liste, med oversiktlige punkter. Kombinert med et skjema over ei uke hvor jeg noterte aktiviteter/hvile/osv. - så det ble tydelig hvor dårlig funksjonsnivå jeg faktisk hadde. Gir ikke samme inntrykket å si at en er sliten, sliter med å få gjort ting, osv.

Det var først da jeg klarte å gi legen et ordentlig bilde av hvordan jeg egentlig hadde det. Kjenner godt igjen frustrasjonen :hug:

Et brev kan være greit å begynne med for deg selv, men husk at det blir mye tekst for en lege i en hektisk hverdag. Tror det lønner seg å bearbeide teksten i en punktliste, og overskrifter kanskje? Gjør det lett lesbart i hvert fall :)



Anonymous poster hash: 452bc...a49
Skrevet

Har vanskelig for å tro at det finnes døve leger her i landet, så jeg ser ikke helt problemet.

  • Liker 2
Skrevet

.... skriv gjerne, men skriv kort og punktvis. Få det ryddig og oversiktlig. Ta det med til timen din, ikke send den på forhånd. Ikke forvent at brevet skal utløse underverker. Anonymous poster hash: 41718...ec3

Legen min synes bare det er fint med brev på forhånd. Da får vedkommende mulighet til å være forberedt til timen (om det er kompliserte ting).

Anonymous poster hash: 452be...186

Skrevet

Har vanskelig for å tro at det finnes døve leger her i landet, så jeg ser ikke helt problemet.

Så mange grunne mennesker her inne...Noen utrykker seg bedre skriftlig og får jernteppe i en presset situasjon.

Anonymous poster hash: 452be...186

  • Liker 3
Skrevet

Har vanskelig for å tro at det finnes døve leger her i landet, så jeg ser ikke helt problemet.

Så heldig for deg da - da har du ikke hatt komplekse og/eller kroniske sykdommer.

Når det er så mange ting er det vanskelig å huske på alt, eller å vite hva som er viktige symptomer og hva som ikke er det. Samtidig når en er syk og nedkjørt så funker hodet dårlig, og en blir utslitt bare av å komme seg til legen - så da blir det å huske på alt en vil ha sagt en umulig oppgave.

Punktlister og skjema er et ganske vanlig hjelpemiddel i kommunikasjon mellom lege og kronikere.

Anonymous poster hash: 452bc...a49

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...