Gå til innhold

Brødene mine blir bare ikke bra! Baketips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis du bor alene og ikke spiser opp et brød på et par dager, anbefaler jeg deg å forsøke rundstykker i stedet for. Jeg har nesten sluttet å bake brød, lager heller rundstykker og fryser ned, så er det enkelt å bare ta opp akkurat det jeg trenger. Det tiner fort, og så har du "nybakt" hele tiden :) Min erfaring er at rundstykker også trenger mye mindre tung elting enn brød, og dermed er lettere å få luftig og fint, uten at det smuler. Det viktigste er at du ikke har for mye mel i deigen, at det får heve godt både som deig og ferdigtrillede rundstykker, og at evt frø bløtlegges på forhånd. Kan leite frem en god oppskrift når jeg kommer hjem hvis du er interessert.

Anonymous poster hash: 7d184...f4e

Ja takk til oppskrift :)

Pga alle plagene med brødene, så har jeg tydd til rundstykker også veldig ofte. Men opplever samme utfordringer med den deigen. Eneste er at det er lettere å bake ut enn brød;)

Er ikke alene nei, er spesielt pga barnet vårt jeg ønsker å ha hjemmebakte brød. Men det er fint å ha rundstk tilgjengelig også.

Til tross for tips, så har jeg tatt meg 2 ukers pause mens jeg leser meg opp på baking. Samler oppskrifter og tips i en brødbok jeg lager, før jeg begynner igjen ;) Så takk :)

Anonymous poster hash: 1c851...4c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deigen skal være så løs at du nærmest må helle den oppi brødformene.

Anonymous poster hash: 36eca...e87

Løs som i veldig våt deig, eller løs som i veldig grovt? Utdyp gjerne, så skal jeg se på det også :) Takk

Skrevet

Her kommer de tre jeg bruker mest;

Solsikkerundstykker

150 g solsikkefrø

2 dl vann

100 g samalt hvete grov

750 g hvetemel

1 ts salt

1, 5 ss sukker

50 g gjær

50 g margarin

5 dl melk

3 ss olje

La solsikkefrøene ligge i bløt i vannet en time, og bland det deretter med alt det tørre. Smelt margarin, ha i smør og olje og bland dette med resten av deigen (obs, sjekk at det ikke er for varmt). Bland til deigen er smidig og henger godt sammen, men uten at den er for fast. Dekk til med plast og la heve til dobbel størrelse. Trill ut rundstykker, ca 25-30 stk og etterhev i minst 30 min. Pensle med vann eller egg, og ha gjerne på sesamfrø. Stekes midt i ovnen i 225 grader i ca 15 min.

Gulrotrundstykker

100 g samalt hvete grov

100 g grovt rugmel

100 g havregryn

100 g fint revne gulrøtter

1 ts salt

50 g gjær

2 dl vann

2 ss sirup

2 ss margarin

2,5 dl melk, helst surmelk

ca 500 g hvetemel

Rør ut gjæren i lunket vann, evt bland med melet om du bruker tørrgjær. Bland sammen grovt mel, havregryn, gulrotrasp og ca halvparten av hvetemelet. Lunk melk, margarin og sirup til passe temperatur og ha i. Bland i nok mel til at deigen blir passe fast, men fremdeles er litt klissete. Dekk til med plast og la heve til dobbel størrelse. Bak ut ca 20-25 rundstykker og pensle med vann. Etterheves i minst en halvtime, stek på 230 grader i 10-15 min.

Grove rundstykker

5 dl melk

1,5 dl vann

100 g smør

1 ts salt

50 gram gjær

1 egg

1 dl havregryn

1 dl linfrø

4 dl samalt hvete grovt

ca 5-6 dl hvetemel

Legg linfrøene til bløt i vannet i en time. Smelt smør og bland i melk, løs gjæren opp i dette, evt ha i melet om du bruker tørrgjær. Bland i et egg, rør så inn havregryn og linfrø/vann blandingen. Ha i salt og grovt mel, og deretter hvetemel til deigen slipper bollen men fremdeles er litt klissete. Dekk til med plast og hev til dobbel størrelse. Tøm deigen på bordet og arbeid inn mel til deigen blir slik at du kan forme den, men uten at den blir fast og kompakt. Lag rundstykker i passe størrelse og etterhev i minst 30 min. Stekes på 225 grader i ca 15 min.

Alle disse oppskriftene kan varieres etter behov. Det er i sirup/sukker for å gi gjæren noe å jobbe med, men det kan kuttes ut uten problemer hvis du ønsker, men hev da gjerne litt lenger. Egget i den siste oppskriften kan også kuttes, det er med å gi deigen en smidig karakter, men er ikke avgjørende for resultatet. Alle rundstykkene egner seg for frysing. Et triks for å se om deigen har hevet lenge nok er å tenne en fyrstikk, laget et hull i deigen med fingeren og umiddelbart holde den tente fyrstikken mot hullet. Slukker den er deigen ferdig hevet, fortsetter den å brenne trenger deigen å heve mer. Har funket bra for meg i alle år. Håper dette var til hjelp, selv om disse oppskriftene virker å være ganske forskjellig fra de andre som ligger i tråden :)

Anonymous poster hash: 7d184...f4e
  • Liker 2
Skrevet

Oj så herlig, tusen takk for oppskrift! Skriver de ut jeg :)

TS

Skrevet

Jeg har bestandig en ganske løs deig i kjøkkenmaskin, og bruker slikkepotten tilhørende maskinen til å forme den slik at de er like lange som forma. Bruker 2 l form med 900g deig i hver form. Jeg knar dem så og si ikke fordi deigen er så løs, bare smekker det sammen i full fart og over i forma og trykjer de til i forma. Bruker aldri oppskrift men tar det på lyemål. Lar deigen gå i kjøkkenmaskinen 10-15 min før det settes til forhevibg. Stikker ned deigen 4-5 ganger underveis. Har bestandig saftige gode brød som er luftige og de ryr ikje fra hverandre. Men så bruker jeg tid på brødbakubgen. Alt av mitt bakverk blir perfekt, fordi jeg har tid til å bake med kjærlighet. Nytter ikke å stresse å pøse på med mel! Sleng det rett over i forma uten å kna. Da får du perfekt brød. Vilke fått vondt i magen av dine brød. Man MÅ ha en kraftig maskin til å jobbe med deigen ihvertfall 10 min for å få et bra resultat. Å kna fir hånd for å tilsette mer og mer mel er ikke bra. Og dropp oppskrifta. Finn din egen måte å bake på.

Anonymous poster hash: a4b37...f08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...