Gå til innhold

Hva har du i studielån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okei, men dersom du jobbet så mye at du ikke kvalifiserte til stipend, var det nødvendig å ta opp lån da? Jeg tenker at når jeg tjener mer enn at jeg kvalifiserer til stipend, så skal jeg heller ikke ta opp så mye. Sitter ikke du på kundeservice på telefon? Var det det som ble etter åtte år som student?

Anonymous poster hash: 1c0ed...74a

Jeg jobbet innen kundeservice da jeg var student. Nå holder jeg riktignok med å ferdigstille masteroppgaven og regnes i prinsippet som student, men jeg har nå en fulltidsjobb, og det er ikke kundeservicejobb nei. Jeg jobber innen teknisk support (konfigurering, en del fysisk arbeid ift hardware spesielt), det er ingen kundeservicejobb sånn sett. De fleste har it-utdanning for den jobben jeg har nå, jeg er dog unntaket. Jeg ser ikke på det som et dårlig valg siden jobben kan gi meg gode muligheter for utvikling, spesielt innen foredragsholding og kursing innenfor det tekniske vi nå driver med, samt mulighet for internasjonalisering. Siden jeg både har tatt lærerutdanning og engelsk bachelor/master ser jeg faktisk på denne jobben som midt i blinken for meg. Jeg stortrives.

Uansett. De første årene skal jeg gjerne innrømme at jeg var litt sløsete. Jeg var litt ung og dum, det var godt å føle seg selvstendig. Men så flyttet jeg, og de siste fem-fire årene har jeg levd et ganske annet liv. Da jeg var forsørger så måtte jeg både ha lån og jobb for å få det til å gå rundt. Dette varte godt over et år. Så ble tidene bedre, og da kunne jeg sikkert levd på lønna, men jeg valgte heller å spare opp lønna og leve på lånet. På den måten fikk jeg spart opp ganske mye penger, forsørge en annen voksen alene i perioder, finansiere et bryllup osv. Det er ikke slik at jeg sitter med 600.000 kr i ren gjeld, jeg har jo selvsagt spart en del - og fått realisert en del av våre drømmer.

Og jada, mye kunne sikkert blitt gjort annerledes, men det ble ikke gjort det, mest av sikkerhet for meg selv fordi alt var ikke spikret og sikret i situasjonen jeg levde i, så da får man bare leve med.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om seks år er jeg ferdig, og da blir samlet gjeld rundt 650.000 kr.

Den følelsen ass! Men heldigvis er startslønna på minst 500.000 og har allerede over 1. mill i BSU. Kjøper endel flaxlodd da :bolledeig:

Endret av Rægs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk å kunne si 0,-

Ferdig bachelor for 5 år siden, og ferdig nedbetalt for snart 3 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om seks år er jeg ferdig, og da blir samlet gjeld rundt 650.000 kr.

Den følelsen ass! Men heldigvis er startslønna på minst 500.000 og har allerede over 1. mill i BSU. Kjøper endel flaxlodd da :bolledeig:

Hva utdanner du deg til? Lege? Hvordan kan du ha så masse på BSU, er der ikke en grense? Får du lån og stipend når du har så mye formue da?

Anonymous poster hash: 1c0ed...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

243 240 kr... 224 470 etter at siste omgjøringen til stipend er gjort. Bachelorgrad og tre år på privat vgs. Ble ferdig å studere nå i vår, så det tar vel ikke lang tid før jeg får nedbetalingsplan tilsendt... Skal bli godt å få nedbetalt litt på det.



Anonymous poster hash: 1eec1...f6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva utdanner du deg til? Lege? Hvordan kan du ha så masse på BSU, er der ikke en grense? Får du lån og stipend når du har så mye formue da?

Anonymous poster hash: 1c0ed...74a [/acrony

Tatt to årsstudier + tar realfag nå, for å søke meg inn på ingeniørstudier.

Jeg skrev feil! Mente EK :) Det aller meste står på mine foreldres navn, så jeg får ca. 67% støtte, dvs. at selv om jeg er borteboer vil ca. 30.000 kr i året være lån uansett.

Første året jeg studerte var jeg dum nok til å ta studielån, selv om jeg bodde hjemme. Måtte fiansiere en dyr studiereise.

Så blir spennende å se hvordan det går om noen år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...