Gå til innhold

Fastlege uten ledig kapasitet


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært syk siden mandag, og ringte idag fastlegen da det forverret seg litt inatt med øreverk i tillegg. Hos fastlegen fikk jeg beskjed om at de ikke hadde noe ledig, og at jeg måtte ringe Volvat eller Aleris.

Det er 1000 spenn, bare for å få ut sykemelding og evt. resepter.

Hva gjør jeg nå? Jeg trenger en sykemelding siden jeg har brukt opp 3 egenmeldingsdager.

Jeg synes det er helt hårreisende at jeg skal ta denne regningen selv, da det tross alt er det offentliges ansvar. Får jeg refundert det jeg betaler hos en privatklinikk noe sted? Jeg blir helt matt...



Anonymous poster hash: 0b759...8d7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har tildelt en fastlege/fastlegekontor, så er de pliktig å skaffe en stedfortreder ved fravær og ferieavvikling ved kontoret. Det er de aller færreste steder i landet som har alternativer som Volvat eller andre private tilbud. Du bør kontakte dem igjen og si at det gjelder ø-hjelp, og at de må skaffe deg en sådann time. Ellers skal de ha avtale med andre leger på tilsvarende behandlingsnivå som skal ta deres pasienter ved fravær.

Du vil ikke få refundert utlegg overstigende det du skulle ha betalt, om du velger privat alternativ.



Anonymous poster hash: fcda3...046
Skrevet

Din fastlege plikter til å ta deg inn, å siden dette går som ø-hjelp så skal du bli tatt inn i løpet av dagen. Ring igjen og krev å få time. Det er ikke alltid at legen vet hva helsesekretærene sier og gjør, snakker av erfaring der.



Anonymous poster hash: 32e10...440
Skrevet

Nå har jeg snakket med dem igjen, og jeg får tilsendt i sykemelding i posten tydeligvis. Selvom jeg fint kunne dratt opp der og hentet den selv idag, det er 5 minutter å gå...

Helsesekretæren virket ganske inkompetent, og det virket som om hun ville bli kvitt meg på telefonen fortest mulig.

Jeg har ikke brukt dette legekontoret før (skiftet i november), men har vært der med min datter, og var da fornøyd med hjelpen jeg fikk, til tross for lang tid på venterommet (nesten 2 timer), men idag ble jeg veldig skuffet.

På toppen av det hele åpnet de ikke telefonlinjene før et kvarter etter at de egentlig skulle åpnet.

Egentlig er jeg så sint nå at det er like før tårene begynner å sprette. Veldig fristende å skifte fastlege nå, men det ligger ikke noe i nærheten som har ledig plass på listen.

Jeg kan bare ikke tro at jeg ble henvist til Volvat eller Aleris. De tipset meg til og med om at Aleris var litt billigere...



Anonymous poster hash: 0b759...8d7
  • Liker 1
Skrevet

"Du har rett til nødvendig helsehjelp i den kommune du til enhver tid befinner deg i" søk Pasientrettighetsloven, om de ikke hjelper deg, bryter de loven. Det hjelder akutt hjelp, og du skal få hjelp mot både store smerter, forebygge fremtidig skade pga infeksjon og få behandling.

Anonymous poster hash: 6f69c...f0f

  • Liker 1
Skrevet

Nå fikk jeg heldigvis sykemelding, som var det viktigste med tanke på at jeg hadde brukt opp egenmeldinger og fremdeles er syk.

Men skulle jo gjerne hatt en konsultasjon, for nå sitter jeg her med øreverk. De hadde ikke noe ledig før litt ut i neste uke, og da er jeg sikkert frisk igjen.



Anonymous poster hash: 0b759...8d7
Skrevet

er ikke noe som heter at de ikke har ledig time når en trenger øyeblikkelig legehjelp,

fastleger skal sette av en time eller så hver dag til øyeblikkelig hjelp, ( eller kontoret skal ha en lege som er vakthavende og ikke ha fastlegepasienter oppsatt på time den dagen, kun øyeblikkelig hjelp pasienter, men det er mot hensikten med fastlege)

en annen ting er at en lege ikke har lov skrive sykmelding uten å ha sett og undersøkt deg, og blir den sykmeldingen tilbakedatert til den dagen du ble syk, slik at du ikke bruker egenmelding på denne sykdomsperioden



Anonymous poster hash: 38a63...15d
  • Liker 1
Skrevet

Du får vel time hos vakthavende? Aldri vært noe problem for meg dersom fastlegen ikke har tid (noe han aldri har når jeg ringer, men når jeg er hos han finner han alltid en ny time til meg likevel).



Anonymous poster hash: 4f50b...005
Skrevet

På mitt legesenter er det bare en fastlege, hvem han har inne for seg når han ikke er tilstede vet jeg ikke. Problemet mitt var vel ikke viktig nok til at de ville gi meg en time idag...

Jeg kan ikke gjøre stort mer enn å stole på det som blir sagt på telefon, og forholde meg til det, og om de har gjort noe de ikke har lov til må jo de ta det på sin kappe.



Anonymous poster hash: 0b759...8d7
Skrevet

Hva som er øyeblikkelig hjelp og nødvendig helsehjelp er nok likt ulikt oppfattet om man er helsepersonell eller pasient. Øreverk er vondt, men som regel er det virus og går over ila 3 dager. Bruke Ibux, Paracet og nesespray så er det det som hjelper best. Det virker som om det du var mest redd for var sykmeldingen, og det løste seg jo.



Anonymous poster hash: bcffa...e52
  • Liker 1
Skrevet

Hva som er øyeblikkelig hjelp og nødvendig helsehjelp er nok likt ulikt oppfattet om man er helsepersonell eller pasient. Øreverk er vondt, men som regel er det virus og går over ila 3 dager. Bruke Ibux, Paracet og nesespray så er det det som hjelper best. Det virker som om det du var mest redd for var sykmeldingen, og det løste seg jo. Anonymous poster hash: bcffa...e52

Da har du ikke hatt en skikkelig otitt. Fikk selv en livsfarlig streptokokkinfeksjon (Rosen), men avvist ("bruk paracet og nesespray) av en inkompetent helsesekretær. Dette var før jeg selv ble sykepleier, men hadde det vært i dag, skulle hun fått en skrape.

Anonymous poster hash: 6f69c...f0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...