AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Hei! Grunnet ekstreme plager med migrene med aura (synstap) har jeg i snart et år hadd bare ubeskyttet samleie med partneren min, han kommer aldri i meg, men vi ''hopper av i svingen''. Jeg vet at dette ikke er sikkert på noen måter, og at det ikke kan brukes som prevensjon. Har heldigvis gådd veldig bra til nå, men er lei av å gå rundt å bekymre meg for å bli gravid hele tiden.. Grunnen til at jeg ikke går på prevensjon er fordi jeg ikke kan tilføre kroppen så mye ekstra hormoner, fordi dette vil forverre situasjonen min. Har vært hos lege og snakket om dette, der fikk jeg beskjed om å gå hjem å lete på nette selv. Var veldig frustrert når jeg gikk der i fra like uvitende som da jeg kom, betalte tross alt for å få hjelp til å finne ut av dette.. Derfor lurer jeg på om noen her er i samme situasjon som meg/kjenner noen som er i samme situasjon og har erfaringer som dere kan dele med meg? Hva kan jeg bruke uten å forverre migrenen? Fikk du mange bivirkninger? For ute blir menstruasjon? (kan legge til at kondom ikke er et alternativ, blir ordentlig sår nedentil, ender opp med smerter under hele samleiet..) Setter utrolig stor pris på svar!! Anonymous poster hash: fe970...c55
Gjest Inggolf Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Sliter også med migrene men nå bruker jeg en p-pille som er bra for dem med migrene. Får ikke noe oftere anfall av dem enn før jeg begynte på den. Før pilla så hadde jeg kobberspiral, kanskje det er noe for deg? Den er jo heeeelt hormonfri! Jeg synes det var rimelig uprofosjonell oppførsel av legen din å bare sende deg hjem og finne ut av ting sjæl!?
Eneri Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 Har opplevd å få forverrede migreneplager mens jeg gikk på p-pillen Diane. Har også prøvd minipille, tror det var Cerazette. Da var ikke migrenen verre enn uten p-piller (unntatt de første tre månedene på pillen). Jeg har veldig hormonelt utløst migrene (typisk kraftig 3-dagers rundt eggløsning og mildere anfall dagen før menstruasjonen), men jeg har ikke migrene med aura. Har også prøvd hormonspiral i etpar omganger. Migrenen var som før, verken verre eller bedre, men jeg slutten pga blødningsforstyrrelser. Jeg har aldri mistet menstruasjonen verken når jeg gikk på p-piller eller hormonspiral.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #4 Skrevet 3. september 2013 Sliter også med migrene men nå bruker jeg en p-pille som er bra for dem med migrene. Får ikke noe oftere anfall av dem enn før jeg begynte på den. Før pilla så hadde jeg kobberspiral, kanskje det er noe for deg? Den er jo heeeelt hormonfri! Jeg synes det var rimelig uprofosjonell oppførsel av legen din å bare sende deg hjem og finne ut av ting sjæl!? Har migrene med aura, som vil si jeg blir blind når jeg har migrene, derfor er det ikke alle disse p-pillene som er bra for migrene jeg kan bruke.. Men skader ikke å sjekke det ut, hva heter p-pillene? Ja, det syntes jeg også! Var ingen hjelp å få.. Gikk til helsesøster noen dager etter i håp om litt bedre svar, der fikk jeg beskjed om at egentlig skal ikke jeg gå på prevensjon i det heletatt på grunn av synstapet, men siden jeg er så ung så kan jeg få det om jeg finner noen som kan være verdt å prøve ut siden hun syntes det var bedre enn at dette skal ende med abort. Og spiral ville hun ikke gi meg før jeg har født, med mindre det var høyst nødvendig.. (noe jeg mener det er..) Anonymous poster hash: fe970...c55
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #5 Skrevet 3. september 2013 Har ei studievenninne som fikk satt inn spiral før hun hadde født siden hun tålte hormonprevensjon så dårlig og var i et fast forhold så det var ikke så knall å bruke kondom alltid. Syns hun hadde "mindre grunn enn deg" til å få spiral; hennes problem var at hun slet med lysten og å klare å bli våt mens hun gikk på hormonprevensjon. Mener hun hadde migreneplager også ,men det var ikke i slik skala som deg, og så vidt jeg skjønner var det ikke hovedtemaet da det ble avgjort at hun skulle få satt inn spiral. Tror hun var 19-20 år da hun fikk satt inn spiral. Anonymous poster hash: 62280...ddb
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #6 Skrevet 3. september 2013 Har opplevd å få forverrede migreneplager mens jeg gikk på p-pillen Diane. Har også prøvd minipille, tror det var Cerazette. Da var ikke migrenen verre enn uten p-piller (unntatt de første tre månedene på pillen). Jeg har veldig hormonelt utløst migrene (typisk kraftig 3-dagers rundt eggløsning og mildere anfall dagen før menstruasjonen), men jeg har ikke migrene med aura. Har også prøvd hormonspiral i etpar omganger. Migrenen var som før, verken verre eller bedre, men jeg slutten pga blødningsforstyrrelser. Jeg har aldri mistet menstruasjonen verken når jeg gikk på p-piller eller hormonspiral. Cerazette var en av merkene helsesøsteren sa jeg kunne prøve, men leste på nettet at en del av de med aura fikk blødninger det første halvåret og flere anfall og ble litt skremt så har ikke turt å prøve.. Skjønner jo det at jeg nesten bare må prøve selv, men er så redd for å få flere anfall enn det jeg har nå! Går tross alt rundt med migrene mesteparten av uka, veldig slitsomt (Minst 1 anfall i uka, varer i alt fra 2-5 dager) Anonymous poster hash: fe970...c55
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #7 Skrevet 3. september 2013 Hei! Jeg har migrene, uten aura. Begynte på p-piller i fjor, da på typen "Loette". Med en gang jeg begynte på dem gikk jeg med konstant migrene i to uker, og klarte ikke å dra på skolen osv. Jeg slutta på pillene etter to uker, og begynte på cerazette i stedet. Med cerazette har jeg migrene som normalt, slik jeg alltid har brukt å ha det. Mensen har jeg kun hver tredje måned (!!) og mensensmerter eksisterer ikke Anbefales! Anonymous poster hash: be411...a42
Gjest Inggolf Skrevet 4. september 2013 #8 Skrevet 4. september 2013 Har migrene med aura, som vil si jeg blir blind når jeg har migrene, derfor er det ikke alle disse p-pillene som er bra for migrene jeg kan bruke.. Men skader ikke å sjekke det ut, hva heter p-pillene? Ja, det syntes jeg også! Var ingen hjelp å få.. Gikk til helsesøster noen dager etter i håp om litt bedre svar, der fikk jeg beskjed om at egentlig skal ikke jeg gå på prevensjon i det heletatt på grunn av synstapet, men siden jeg er så ung så kan jeg få det om jeg finner noen som kan være verdt å prøve ut siden hun syntes det var bedre enn at dette skal ende med abort. Og spiral ville hun ikke gi meg før jeg har født, med mindre det var høyst nødvendig.. (noe jeg mener det er..) Anonymous poster hash: fe970...c55 oralcon heter den. Har opplevd å miste synet selv, men det er ikke en vanlig greie for meg (kun sterke synshemninger) men det er grusomt og oppleve! Akkuratt som at migrenen ikke er nok å takle, så må du i tillegg bli blind!? Det er dårlig gjort det Håper du finner en løsning som passer deg, for kondom er ikke noe særlig med fast partner ihvertfall!
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #9 Skrevet 4. september 2013 Jeg fikk migrene med aura mens jeg gikk på Yasmin da jeg var 16 år. Gikk deretter over på Loette, men mistet alt av sexlyst på den og hadde ca like mye migrene som før. Gikk på Yasmin igjen en stund før jeg byttet over til Cerazette. Blødde konstant i fem måneder på Cerazette, mistet en del hår og hadde konstant tørre kontaktlinser. Husker ikke helt rekkefølgen på merkene, men har etter Cerazette igjen gått på Yasmin, Microgynon og Mercilon. Gikk også en periode på Trionetta mens det fortsatt eksisterte. Har hatt omtrent samme bivirkninger på alle: like mye migrene som før, en god del mellomblødninger og tapt sexlyst. Det som fungerer for meg er p-ringen. Har praktisk talt ikke migrene lengre (kanskje tre ganger i året) og kan hoppe over blødningen så lenge jeg vil. Jeg har gått på p-ringen siden 2008. Jeg vet ikke om jeg kan tilskrive at jeg ikke har noe særlig mer migrene til p-ringen, da. Jeg har en mye sunnere livvstil nå enn jeg hadde i tenårene, og tar bedre vare på kroppen i form av bedre kosthold og mye fysisk aktivitet. Jeg har det også bedre med meg selv på mange måter og opplever lite stress og få bekymringer. Anonymous poster hash: 73c4e...2b8
miramis Skrevet 4. september 2013 #10 Skrevet 4. september 2013 Er bare tull at man må ha født før man får spiral, slik var det tidligere. De har nå utviklet en mindre spiral så også de som ikke er så romslige oppe der kan ta det. Har litt stressmigrene og opplevde ikke noen forverring når jeg fikk p-stav. Diane er derimot et bivirkningshelvete uten like.
Uni Skrevet 7. september 2013 #11 Skrevet 7. september 2013 Jeg fikk hyppig migrene da jeg brukte p-piller, så måtte slutte med det. Men p-ringer, det har fungert kjempebra for meg. Så hormonprevensjon er ikke bare hormonprevensjon, det er forskjell på dem.
Gjest sweetsugar Skrevet 7. september 2013 #12 Skrevet 7. september 2013 Jeg har ikke det på papirer at jeg har migrene, men jeg vet jo at jeg har det, og når jeg brukte p piller gikk jeg på microgynon og kan ikke huske at jeg fikk mer migrene av det. har også brukt p sprøyta 3 ganger og heller ikke vært plaget med migrene. hvorfor ikke gi det ett forsøk?
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #13 Skrevet 7. september 2013 For å få p-piller når du har migrene må du til lege, helsesøster har ikke lov til å skrive det ut. Jeg har migrene uten aura. Anfall ved eggløsning og mens. Begynte på Cerazette og er nesten kvitt migrenen. Får migrene bare noen få ganger i året og da er nok heller pga stress/overanstrengelse. De første seks månedene hadde jeg småblødninger, men etterhvert slapp jeg det helt. Anonymous poster hash: b7547...ea9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå