AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Vet ikke hvor jeg skulle legge denne... Jeg har en sykdom som gjør at jeg er mye borte fra skolen. I morgen skal jeg snakke med klassen om det. Har gått i klasse med dem allerede i ett år, og jeg har ikke lyst at folk skal tro jeg skulker. I tillegg til denne sykdommen har jeg også endometriose. Det gjør at jeg har en god del smerter i hofter og korsrygg. Korsryggen er så vond at jeg har problemer med å stå i flere timer, og noen ganger kan jeg ikke stå mer i 10 min før jeg MÅ sette meg ned. Jeg tenker det er lurt å snakke med klassen om endometriosen, men jeg er litt redd for at de ikke er moden nok til å skjønne det om dere skjønner hva jeg mener. Jeg opplever jo å ikke bli tatt seriøst av til og med voksne folk (noen har sagt til meg at det er ikke en sykdom å ha mensensmerter osv.. men det er jo en sykdom å ha endometriose). Så jeg er litt nervøs for å si det. Jeg vet heller ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Tror jeg kommer til å si at det er en kvinnesykdom og at jeg ganske ofte har veldig vondt på grunn av det osv. Hva tenker dere? Skal jeg si det til klassen, eller skal jeg la være? Jeg vil ikke diskutere behandling av endo i denne tråden slik at det er sagt, for det tar jeg med gynekologene Anonymous poster hash: 19784...921
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Jeg synes ikke du skal fortelle om den spsifikke diagnosen, fordi det er en veldig personlig ting, og du kan komme til å angre siden. Ikke alle ønsker heller å få så personlig informasjon uten å aktivt spørre. Det er noe med å ikke formidle til en hel klasse (med ulikt modenhetsnivå) mer enn de kan ta imot. De har ikke noe med hvorfor du er mye borte. Du kan jo forklare i litt mer generelle vendiger, at du sliter med ryggsmerter e.l? Uansett kan du jo informere læreren om hvorfor du er borte (og gi en legeerklæring). Anonymous poster hash: b2b2b...9d0 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til deg, for egentlig er jeg tilhenger av åpenhet i størst mulig grad, men i dette tilfellet kan manglende forutsetninger for å forstå hva du går igjennom skape avstand. Hvis du velger å fortelle om endometriosen, kan det være lurt å forenkle det mest mulig. Kanskje til og med gjøre det så enkelt som at du har en kvinnesykdom som gir deg periodiske blødninger i bukhulen, og at dette kan gi deg kraftige smerter. Jeg regner med at min datter er rundt samme alder som deg, og hun er for tiden ufør på grunn av endometriose. Hun valgte å være åpen om sykdommen, men er ikke sikker på om hun ville gjort det samme i dag. Hun angrer vel egentlig ikke, men opplever at andre ikke alltid vet hvordan de skal forholde seg til henne etter at de fikk vite dette, og synes det kan være slitsomt til tider. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg forteller deg dette, det var vel mer for å dele en erfaring, siden jeg ikke kan gi deg råd. Uansett hva du velger å gjøre vil jeg ønske deg lykke til videre. Anonymous poster hash: 585d2...0a0
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #4 Skrevet 3. september 2013 Jeg synes ikke du skal fortelle om den spsifikke diagnosen, fordi det er en veldig personlig ting, og du kan komme til å angre siden. Ikke alle ønsker heller å få så personlig informasjon uten å aktivt spørre. Det er noe med å ikke formidle til en hel klasse (med ulikt modenhetsnivå) mer enn de kan ta imot. De har ikke noe med hvorfor du er mye borte. Du kan jo forklare i litt mer generelle vendiger, at du sliter med ryggsmerter e.l? Uansett kan du jo informere læreren om hvorfor du er borte (og gi en legeerklæring).Anonymous poster hash: b2b2b...9d0 Jeg har legeerklæring på alt og har fritak fra gym osv. Det å fortelle klassen at jeg er mye borte på grunn av at jeg er syk er noe jeg vil gjøre. Grunnen er pga at jeg ikke vil bli sett på som en unnasluntrer fordi jeg ikke kan være med på alt som har med jobb for penger til klassekassa osv. -TS Anonymous poster hash: 19784...921
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #5 Skrevet 3. september 2013 Jeg har legeerklæring på alt og har fritak fra gym osv. Det å fortelle klassen at jeg er mye borte på grunn av at jeg er syk er noe jeg vil gjøre. Grunnen er pga at jeg ikke vil bli sett på som en unnasluntrer fordi jeg ikke kan være med på alt som har med jobb for penger til klassekassa osv. -TS Anonymous poster hash: 19784...921 Jeg kan skjønne du vil forklare det med at du er syk og har ryggsmerter. Men om jeg skal gi et råd, er det å ikke gå for mye inn i diagnoser som er veldig personlige - mest fordi du kan oppleve at ikke alle tar det i mot på den måten du håper. Snakker her av erfaring... Anonymous poster hash: b2b2b...9d0
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #6 Skrevet 3. september 2013 Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til deg, for egentlig er jeg tilhenger av åpenhet i størst mulig grad, men i dette tilfellet kan manglende forutsetninger for å forstå hva du går igjennom skape avstand. Hvis du velger å fortelle om endometriosen, kan det være lurt å forenkle det mest mulig. Kanskje til og med gjøre det så enkelt som at du har en kvinnesykdom som gir deg periodiske blødninger i bukhulen, og at dette kan gi deg kraftige smerter. Jeg regner med at min datter er rundt samme alder som deg, og hun er for tiden ufør på grunn av endometriose. Hun valgte å være åpen om sykdommen, men er ikke sikker på om hun ville gjort det samme i dag. Hun angrer vel egentlig ikke, men opplever at andre ikke alltid vet hvordan de skal forholde seg til henne etter at de fikk vite dette, og synes det kan være slitsomt til tider. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg forteller deg dette, det var vel mer for å dele en erfaring, siden jeg ikke kan gi deg råd. Uansett hva du velger å gjøre vil jeg ønske deg lykke til videre. Anonymous poster hash: 585d2...0a0 Takk for at du fortalte om dine erfaringer! Jeg tenker også dette med at folk kanskje ikke vet hvordan de skal forholde seg til meg, så jeg vet egentlig ikke helt om jeg skal si det eller ikke. Jeg kommer også til å være kortfattet om jeg skal fortelle klassen om endometriosen, men om jeg sier det, så vil jeg også svare åpent om det om det er noen som har noen spørsmål. Det er to jenter i klassen som allerede vet om det, men de er jeg gode venner med, og de tok det på en veldig god måte. -TS Anonymous poster hash: 19784...921
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #7 Skrevet 3. september 2013 Jeg kan skjønne du vil forklare det med at du er syk og har ryggsmerter. Men om jeg skal gi et råd, er det å ikke gå for mye inn i diagnoser som er veldig personlige - mest fordi du kan oppleve at ikke alle tar det i mot på den måten du håper. Snakker her av erfaring...Anonymous poster hash: b2b2b...9d0 Ja, er det jeg er redd for egentlig. -TS Anonymous poster hash: 19784...921
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #8 Skrevet 3. september 2013 Jeg ville ikke fortalt om endoen. Anonymous poster hash: 89d74...6f3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #9 Skrevet 3. september 2013 Jeg tror ikke jeg ville fortalt de andre elevene om endiometrosen. Jeg tror det fortsatt er en del av de medelevene dine som vil ha vanskeligheter med å sette seg inn i hva det faktisk er. Jeg husker en gang på slutten av barneskolen at læreren fortalte oss om at barnet hennes (som var med i klassen vår som medelev). Poenget mitt med å fortelle dette er at jeg ikke helt forstod det de snakket om.. Det var litt over mitt nivå kan man si. Tror absolutt du kan si til elevene at du har en sykdom som gjør at du faktisk får en del vondt på den og den måten, men den faktiske diagnosen ville jeg kun snakket om på tomannshånd med lærerne (før du sier det til elevene). Anonymous poster hash: c1e50...541
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #10 Skrevet 3. september 2013 Jeg tror ikke jeg ville fortalt de andre elevene om endiometrosen. Jeg tror det fortsatt er en del av de medelevene dine som vil ha vanskeligheter med å sette seg inn i hva det faktisk er. Jeg husker en gang på slutten av barneskolen at læreren fortalte oss om at barnet hennes (som var med i klassen vår som medelev). Poenget mitt med å fortelle dette er at jeg ikke helt forstod det de snakket om.. Det var litt over mitt nivå kan man si. Tror absolutt du kan si til elevene at du har en sykdom som gjør at du faktisk får en del vondt på den og den måten, men den faktiske diagnosen ville jeg kun snakket om på tomannshånd med lærerne (før du sier det til elevene). Anonymous poster hash: c1e50...541 Lærerne vet allerede om det Jeg synes det er helt greit å fortelle voksne om det, for de tar det på en veldig fin måte (utenom min mor da og mora til samboeren hennes) så ja -TS Anonymous poster hash: 19784...921
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #11 Skrevet 3. september 2013 Vet virkelig ikke hva som er lurest å gjøre. Har gått i klasse med ei som etterhvert fortalte at hun hadde endometriose. Men det var første året på student, så situasjonen var jo annerledes. Vi i klassen begynte jo etterhvert å lure på hva det var med henne, kunne bare forlate forelesninger midt i, mye borte i perioder og det hele var litt merkelig. Vi ble jo bekymra for om ho sleit med noe psykisk eller holdt på å droppe ut. Ho fortalte etterhvert bare kort og greit at ho hadde endometriose, og ble fryktelig dårlig i perioder. Ikke noe mer enn det. Da falt jo brikkene på plass, og vi begynte å sørge for å ta med evt kopier til henne og delte notater, sånn at ho fikk med seg viktige ting. Så for henne ble det lettere da folk visste hva som foregikk, sånn i veldig grove trekk. Anonymous poster hash: 427f4...5c6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå