AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Jeg har gått på cipralex i et halvt år, men føler ingen bedring, bare masse bivirkninger. Skal trappe ned nå og muligens begynne med noe annet. Legen nevnte efexor, denne vet jeg lite om (men tenker SNRI kanskje er bedre enn SSRI?), noen med erfaringer med denne? Tar også gjerne i mot erfaringer fra de som har prøvd andre typer. Jeg sliter med både depresjon og angst. Har for tiden null appetitt grunnet sterk kvalme og magemerter og får knapt i meg mat (vekten er stabil og normal likevel), så jeg håper det kan bli bedre på noe annet, men vil ikke risikere å legge på meg da jeg er disponert for diabetes. Anonymous poster hash: f7a8e...e03
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Jeg har gått på efexor/venlafaxin i ca 5 år. Hadde før prøvd Seroxat og fontex uten særlig resultat. Jeg har fått et nytt liv med dem, mitt største problem var gjennomgripende angst for alt, dermed ble jeg også deprimert. Nå har jeg stort sett fine dager og ser lyst på livet Jeg kan fortsatt ha perioder hvor jeg er litt nede, men det er noe helt annet enn sånn det var før. Jeg har prøvd å slutte to ganger og det var mildt sagt helvete, angsten og depresjonen kom tilbake med full styrke. Det var som om all angst og depresjon som var "holdt vekk" med medisinen kom på en gang. Som du sikkert vet er det ingen "lykkepille", man blir ikke lykkelig, og man har fortsatt følelser, men det sorte hullet man faller ned i som deprimert, blir ikke like dypt. Jeg kan fortsatt glede meg over små og store ting, og blir fortsatt rørt av ting, men de store følelsesutbruddene blir litt dempet. Jeg har ikke opplevd store bivirkninger, annet enn litt tørr munn i begynnelsen, og helt i starten var jeg litt "manisk" - sto opp klokken halv 6 for å løpe hver dag og skulle fikse både det ene og det andre, men det gikk fort over. Det er kanskje vanlig å stå opp tidlig for å løpe, men jeg gikk fra å ligge i sengen stort sett hele dagen til løpefrik, og det var ikke helt normalt for meg Som sagt gikk det fort over, og jeg gjorde absolutt ikke noe overilt i den perioden som varte et par uker. Jeg har gått både opp 5 kg og ned 5 kg på dem. Medisiner virker forskjellig på forskjellige personer, jeg håper du finner noe som virker for deg. Lykke til! Anonymous poster hash: 19d96...7ff
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 Jeg har prøvd veldig mye forskjellig, men ikke efexor. Dersom du får veldig mye bivirkninger av SSRI ville jeg kanskje prøvd et preparat som ikke virker inn på serotonin, feks et som fungerer på dopamin og noradrenalin (eks wellbutrin). Anonymous poster hash: 2e051...3cc
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #4 Skrevet 4. september 2013 Takk for svar! Er klar over at slike piller virker veldig forskjellig fra person til person, men andres erfaringer gir jo et bilde av tendensene. Det er vel det som gjør meg mest skeptisk til efexor, ser at flere nevner det er så vanskelig å slutte på de. Jeg vet ikke om man blir avhengig eller om de fungerer så bra at man ikke bruker nok tid på å bearbeide det vanskelige ellers..? Jeg går selvfølgelig i terapi, og ser på det som selve behandlingen, men siden ting er veldig vanskelige nå tenker jeg det kanskje er nødvendig med noe for å komme seg gjennom hverdagene. Jeg har allerede hatt stor bedring, men har i år opplevd en stor krise som jeg trenger hjelp til å bearbeide. Så verken forventer eller ønsker noe som tar vekk alt vondt, men noe som kan hindre meg i gå helt under. Litt mer energi hadde vært fint, er forferdelig slapp men sliter likevel med å sove. Det høres jo bare ut som vanlige vektendringer, jeg går hvertfall opp og ned litt uten særskilt grunn. Hørte om folk som la på seg 30 kg av cipralex og ble litt skeptisk, men har ikke selv lagt på meg. Men så har jeg episk dårlig matlyst og da. Det var Wellbutrin jeg også hadde tenkt på, men legen visste ikke så mye om den. Hun sa efexor ikke virket inn på serotonin, og ser jo det er SNRI og ikke SSRI, men som jeg skjønner virker også de inn på serotonin? Hun foreslo efexor siden den også skal hjelpe mot angst, wellbutrin har jeg hørt kan forverre det, men ikke for alle. Skal uansett snakke med en psykiater om medisinering, så mulig jeg venter med å begynne på nytt til etter da uansett. Anonymous poster hash: f7a8e...e03
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #5 Skrevet 4. september 2013 SNRI er en selektiv serotonin- og noradrenalinreopptakshemmer. Den virker følgelig på både serotonin og noradrenalin. Det siste stoffet antidepressiva kan fungere på er dopamin. Du blir ikke avhengig av slike preparater, de er som en liten dytt i riktig retning men gjør ingen store endringer. Det fjerner kanskje noen av toppene og bunnene i humøret, slik at du får anledning til å fokusere mer på å jobbe med det som må jobbes med. Det er i alle fall sånn jeg har opplevd det. Jeg fikk ennå mer angst av wellbutrin, det var helt ekstremt grusomt. Fikk det forsåvidt av cipralex også, men ikke i så stor grad. Anonymous poster hash: 2e051...3cc
pipegakk Skrevet 4. september 2013 #6 Skrevet 4. september 2013 Jeg har brukt Efexor i snart fem måneder og holder på å slutte/trappe ned nå. Maxdosen min var 75mg om dagen, noe som ikke er så mye i seg selv - men jeg har temmelig lav toleranse når det kommer til medisinering. Ble forskrevet disse da jeg er bipolar og har intense og langvarige depressive perioder og sosial fobi (mild). Jeg la verken på meg, eller tok av meg noe vekt, men matlysten min sank drastisk, og kvalmen steg i takt. Efexor var for meg en kjempemedisin og en lifesaver, men jeg slutter på den nå fordi over lengre tid har den fått noen skumle bivirkninger. Angsten min for sosiale situasjoner og hverdagslige ting har forsvunnet, men jeg opplever skikkelig intens frykt om kveldene, så mye at det har gått utover livskvaliteten min. Depresjonen har blitt mye bedre, men jeg plages av aggressivitet (som er en bivirkning) og at energinivået mitt stiger litt for mye, det verste er riktignok angsten som jeg har gått så lenge med nå. Det er vanskelig å slutte ja, men gevinsten av å bruke medisinen når den trengs er så mye større. Det gjelder bare å være obs på eventuelle bivirkninger som kan inntre, og å være nøye med å trappe ned når man skal slutte. Nå vet ikke jeg hvorfor du skal bruke denne medisinen, men for meg og mennesker jeg kjenner har Efexor vært en god medisin å ha i bakhånd når dagene blir for mørke til å orke tanken på å stå opp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå