Gå til innhold

Noen med jobberfaring ved DPS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har vært i jobb på et DPS (distriktpsykiatrisk senter), eller vært der i praksis og kan si noe om arbeidsoppgavene der?

Er selv sykepleier, men kan ikke lenger jobbe med tunge løft og en stressende hverdag pga av ryggproblemer.

Og er det slik at man må evt ha videreutdanning innen psykisk helse for å få jobb et slikt sted?

Takk på forhånd for svar :)



Anonymous poster hash: 49b2a...0b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Har jobbet 5 år på en døgnpost for voksne underlagt DPS'et. Veldig fint :) Er som deg også sykepleier, uten viderutdanning i psykisk helsearbeid. Sluttet da jeg ble ferdig med en master i et fag som ikke er relevant for de mer ordinære "sykepleiejobbene", så det var karrieremuligheter og ikke trivsel som ble avgjørende for at jeg valgte å si opp.

Det var 2-delt turnus på denne døgnposten - så jeg slapp nattevaktene. Ellers må jeg si at jeg trivdes stort med pasientgruppen, og det er selvsagt et fortrinn å slippe den fysiske belastningen man gjerne kjenner på på somatiske avdelinger. Men, ha i mente at det innimellom kan oppleves som ganske tungt mentalt å jobbe med mennesker som har det vanskelig psykisk. Dette avhenger jo selvsagt av hva slags avdeling man jobber på - som alt annet finnes det "enklere" steder å jobbe.

Videre har man som sykepleier selvsagt medisinansvar, og ellers går arbeidsoppgavene i stor grad ut på div. miljøterapeutiske tiltak. Vanskelig å være mer presis her, da dette avhenger i stor grad av paisentenes ulike behov. Enklere somatiske sykepleietiltak forekommer ved behov. Dokumentasjonsplikten er selvfølgelig, og ofte har man ansvar for koordinering av de ulike tjenestene pasienten er i behov av. Noe pårørendearbeid vil også forekomme.

Det er et utall jobbmuligheter innen psykiatrien, så jeg ville gitt det et forsøk jeg - sannsynligheten er stor for at du vil trives godt (og om ikke, så finner du fort noe annet å holde på med :) )

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...