Gå til innhold

Karakterer i skolen - for eller imot?

91 stemmer

1. 1. For eller imot karakterer i skolen?

• For - det kan være en positiv gjenspeiling av elevens ferdigheter
      34
    • Mot - det underbygger overhode ikke mestringsfølelsen
      49
    • Delt - det kan være bra men like gjerne ikke
      7
    • Betyr ikke noe for mitt/mine barn da de er faglig sterke
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

begrunn og diskuter gjerne svaret ditt

Anonymous poster hash: 01c2a...de1
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva mener du med 'i skolen'? Jeg synes det er greit som det er i dag, med karakterer på ungdomstrinnet og oppover. Ser ikke behovet for karakterer i barneskolen, de får jo uansett skriftlig tilbakemelding på arbeidet.

Endret av Mafalda
  • Liker 4
Skrevet

Jeg er i mot karakterer på barneskolen.

Det er konkurranse nok som det er på barneskolen, om ikke karakterer skal bli innført også.

På barneskolen blir grunnlaget for læring lagt, de tekniske ferdighetene.

Vi kan si at de lærer hvordan de skal lære.

De lærer seg å lese på norsk og engelsk, og å forstå hva de leser.

De lærer seg å skrive på norsk og engelsk.

De lærer seg de fire regnearter, og å bruke disse.

De skal lære seg å jobbe selvstendig, og i grupper.

Hvordan sette karakterer på "hvordan lære å lære?"

Det er først i siste del av 7.klasse, og på ungdomsskolen, grunnkunnskapen blir tatt i bruk. Da skal elevene ha "lært å lære", og begynne å bruke sine individuelle ferdigheter.

Det er først da at karakterer kommer til sin rett.

Anonymous poster hash: 286d0...278
  • Liker 9
Skrevet

Elevene kjenner godt til nivået sitt i forhold til de andre i klassen på barneskolen uansett, så det spiller liten rolle.

Anonymous poster hash: e0b21...645
  • Liker 2
Skrevet

Karakterer på skolen er greit det, men ikke på barneskolen.

Skrevet

Elevene kjenner godt til nivået sitt i forhold til de andre i klassen på barneskolen uansett, så det spiller liten rolle.

Det er da en ganske stor forskjell å vite at "Kari er bedre enn meg i norsk", og det å få servert treere og toere på prøver? Det første må man lære seg å leve med, det andre kan man godt vente med til ungdomsskolealder. Synes jeg, da.

• Liker 4
Skrevet

En 3-er er ikke så mye til hjelp, en konkret tilbakemelding om at eleven må jobbe med X og Y for å klare å henge med, er langt mer effektiv.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er mot karakterer i barneskolen og synes det er noe stort tull. Ingen lærer noe av en karakter, og de som gjør det veldig bra og eventuelt blir "motivert" av en god karakter er allerede motiverte. God tilbakemelding underveis i læringsprosessen er derimot veldig viktig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er MOT karakterer og måling i vanlig skolegang. Fordi de virker inn på standpunktkarakterer og er ett resultat av lokale prøver som fører til store nasjonale avvik. Feks vil elever fra en streng skole få dårligere muligheter videre i livet enn elever ved en "snill" skole.

Samtidig er konstant press læringsdrepende, fokuset burde ligge på at man jobber "for å lære" og så "viser hva man har lært i slutten semesteret. For eksempel kan det være at noen jobber til langt på natt med å perfeksjonere en norskoppgave de får på fredagen og skal levere på onsdag. Fordi den karakteren de får en uke i januar teller inn på standpunktkarakteren. Men kanskje intensjonen med prøven fra lærerens side helt enkelt var å sjekke hvordan elevene lå an i faget. Og at det hadde vert helt greit å bare gjøre sitt beste og gjøre det unna fort i stedet for å finlese og rette småfeil i flere timer etterpå.'

Når det kommer til karakter i seg selv kan man gjerne innføre dem tidlig. Men man kan innføre dem på en snill måte. Feks så kan begynne med Godkjent - Ikke Godkjent, gå videre til A / B / C (A = Karakter 5-6, B = 4-3, C = 2-1) i 5 klasse uten normalfordeling. Gå videre til A, B, C, D, E i 7 klasse (der E = 2-1) og så 1-6 normalfordelt i 9 klasse. På den måten sikrer man at man får målt og gitt tilbakemeldinger til elevene, samt at ved å ha store bolker forhindrer man at enkelte elever føler at de faller utenfor. Man kan også forklare for foreldrene at A egentlig skal være veldig enkelt fra 5-8 klasse og at det er langt fra umulig for barna deres å komme opp dit.

Til slutt burde karakterer utelukkende måles via nasjonale prøver og maks 2-3 ganger i halvåret. Det viktige i mesteparten av året er at elevene gjør leksene sine og gjør sitt beste. Men uten å slite seg ut! Det har ingen hensikt at en 8 klassing sitter 3 timer å skriver oppgaven for så og sitte 3 til mens hun eller han retter den, korrekturleser og perfeksjonerer. Da er det mye bedre at elevene jobber 3 timer, leverer og finner på noe annet å gjøre etterpå.

• Liker 1
Skrevet

Helt imot karakterer i barneskolen!

På barneskolen skal man få skriftlige og muntlige beskjeder på hva som er rett og galt, hva som er bra og hva man må jobbe mer med. Alle utvikler seg veldig forskjellig på barneskolen, og det blir veldig feil og demotiverende å få dårlige karakterer. Mange fag er modningsfag slik som matte, engelsk og norsk.

Nei, karakterer hører til ungdomskolen og oppover!

Jeg husker selv at vi siste året på barneskolen fikk poeng på engelsk-gloseprøver og matte-lekseprøver. Det var en forsmak på hva som skulle komme på ungdomskolen. Da kunne vi få 15 av 30 mulige, eller 10 av 12 mulige. Det var bare gøy med poeng.

Karakterer er mer seriøst, og hører ikke hjemme på barneskolen.

• Liker 1
Skrevet

Det spiller stor rolle!

Da kommer de som får gode karakterer til å skryte om dette, og de som får dårlige karakterer føler seg som tapere. Det kan bli mobbing da jeg vet at en og annen som får gode karakterer kan se ned på de som ikke får så gode karakterer.

Det kan også bli mobbing vet at noen som ikke når helt opp mobber en som alltid får toppkarakterer.

Karakterer hører ikke hjemme på barneskolen fordi elevene ikke er modne nok til å takle dette.

De skal lære og ha det gøy, ikke bekymre seg for 2-eren, eller at de ikke klarte å få 6.

De skal heller fokusere på hva de er flinke nok på , og hva de må jobbe mer med.

• Liker 3
Skrevet

Til tross for at jeg selv var en skoleflink elev som ble litt "glemt" eller overlatt til meg selv fordi jeg gikk i klasse med mange faglig svake elever som trengte ekstra oppfølging- og ønsket meg karakterer for å få vist hvor flink jeg var- er jeg mot dette. Jeg vet godt hvor skadelig dette kan være for små barn som ikke har evnen til forstå rekkevidden av karakterene og som sliter faglig- en dårlig karakter vil reflektere til barnet at men er dum og udugelig. Og det fortjener ikke små barn.

Anonymous poster hash: d1c72...256
  • Liker 3
Skrevet

Meeeen, den poeng på tester som de har på barneskolen hvor man scorer x/y poeng - det er jo en form for "karakterer" det også?

Jeg er veldig FOR karakter hvis den er basert på et delt grunnlag, altså både ut fra hvor mye du arbeider med faget, hvordan utviklingen din er og hvor gode resultater du har. Det betyr at en som virkelig jobber med faget, med seg selv og har en positiv utvikling ikke trenger ha alt riktig for å få en god karakter, den kan være satt sammen av flere ting.

Skrevet

De kan gjerne være ferdigutlærte med det grunnleggende før de får karakterer?

De poenggreiene er ganske uskyldig i forhold til karakterer? Det hadde vi ikke før siste året på barneskolen, og da husker jeg læreren var litt redd for at det skulle virke negativt på oss.

Skrevet

Min yngste har alltid hatt høy score på de "poenggreiene" og hun har alltid gjemt sin score fordi de andre i klassen snakker om scoren - det er ille både å ha høyest og lavest og det er en konkuranse - akkurat som med karakterer...

Skrevet

Meeeen, den poeng på tester som de har på barneskolen hvor man scorer x/y poeng - det er jo en form for "karakterer" det også?

Jeg er veldig FOR karakter hvis den er basert på et delt grunnlag, altså både ut fra hvor mye du arbeider med faget, hvordan utviklingen din er og hvor gode resultater du har. Det betyr at en som virkelig jobber med faget, med seg selv og har en positiv utvikling ikke trenger ha alt riktig for å få en god karakter, den kan være satt sammen av flere ting.

Men det blir jo direkte juksemaker pipelort i forhold til hva karakterer egentlig er, gjør det ikke? Nemlig et mål på hvordan man scorer på hver enkelt prøve. Hvis en middelmådig elev får bedre karakterer på barneskolen enn det kunnskapsnivået tilsier, blir det jo ekstra tungt å komme til ungdomsskolen og så dumpe en karakter eller to i samtlige fag...

Nei, jeg ser ikke noe behov for karaktersetting i barneskolen. Det holder lenge med skriftlige tilbakemeldinger og prøvepoeng, det er tydelig nok for elevene hvordan de ligger an. Og hvis de prater mye seg imellom om poeng, blir det da noe mindre prat om karakterer? Tror jeg neppe...

• Liker 2
Skrevet

Ja til karakterer, man kan ikke late som om alle er like flinke. Man burde slå sammen tre/fire klasser helt fra skolestart, etter nivå.

• Liker 1
Skrevet

En karakter i seg selv forteller ikke hva du ikke gjorde så bra, eller hva du gjorde særdeles godt. Å forsvare seg mot det argumentet ved å si noe lignende som "de får jo begrunnelse i tillegg", blir å skyte seg selv i foten - da det undergraver hele poenget med å gi karakter. Jeg stemmer mye heller for at det settes fokus på å øke andelen hyppige, spesifikke, og mestringsfokuserte tilbakemeldinger, fremfor å sette tall på en prestasjon i en så ung alder.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en søsken på 9 år, som ønsket de hadde karakterer slik som på ungdomskolen for å se hvor flink man var slik at de derfor kunne gjøre seg bedre...

Når en på 9 år sier det, med den viljen til å lære noe, så må man nesten gjøre det. Jeg mener det vil gi mer lyst til å lære for å bli bedre, samtidig som det ikke kommer som et sjokk (det med karakterer) i ungdomskolen, slik det ihvertfall gjorde for meg, haha.

Skrevet

Når en på 9 år sier det, med den viljen til å lære noe, så må man nesten gjøre det.

Så man skal styre skolepolitikken etter hva én niåring mener? Vil tro det er like mange niåringer som er mot karakterer. Og hvis han ikke har fått tilbakemelding fra læreren på hva han kan bli bedre på så er det det som er problemet, ikke mangel på karakterer.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...