Gå til innhold

The secret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å kalle the law of atraction for "en jalla bok" blir jo feil. The secret er en bok som forklarer hvordan the law of atraction fungerer, men det betyr jo ikke at TLOA ikke hadde vært det samme hvis den boken ikke fantes. Og den sier ikke at det er bare de som tror som kan oppnå noe, men men må tro hvis man BEVIST vil oppnå noe. Men alle bruker jo TLOA uansett om de er bevist det eller ikke.

Ok, beklager, både TLOA og boken er jalla. Fornøyd?

Det virker som du har svelget begge deler med søkke og snøre, så det er kanskje ikke så rart at du forsvarer tullet.

Ikke alle bruker TLOA, mange ser det for det det er: Tull.

Anonymous poster hash: 65efe...bb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan VET du det? er du skaperen av universet? Det er like stor sannsynlighet for at det er slik som at det ikke er slik.

Anonymous poster hash: 595a0...0bf

Nei, skal vi se.....ingen kan forutse den dagen de dør. Det er jo en ganske god indikasjon på at vi ikke kan ha full kontroll på hva som skjer med livet vårt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal vi se.....ingen kan forutse den dagen de dør. Det er jo en ganske god indikasjon på at vi ikke kan ha full kontroll på hva som skjer med livet vårt.

Da tror jeg du har misforstått konseptet. Det handler ikke om å forutse, det handler om å bygge livet. Hvis man kunne forutse da ville jo hele konseptet vært mosigende, siden å forutse betyr at det allerede er blitt bestemt.

Anonymous poster hash: 595a0...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppnådd de sykesteting bare ved å virkelig TRO på MEG selv og TRO at den spesielle hendelsen, drømmen kom til å skje. Allikevel tror jeg at mye av det som står i boka er tull. Men hvis man tenker positivt, så blir jo selvfølgelig livet mye bedre, det er jo logisk. Man er hva man Tenker.

Men dette har ikke noe med The Secret å gjøre. The Secret går ut på at det er en naturlov som er veldig hemmelig og som endelig avsløres. Det er selvsagt pisspreik. Farlig pisspreik, til og med (hvis denne naturloven fantes, ville alle som hadde det vondt hatt 100% av skylden selv).

Law of attraction kalles det :) trist for dem som ikke vil innse det og går glipp av noe så fantastisk som den følelsen av å ha kontroll over livet, å faktisk tro at alt er mulig, og det eneste som stopper deg fra å oppnå drømmene dine er deg selv.

Case in point. I følge denne AB er det det lille døende barnet i Afrika som er skyld i sin egen død. Eventuel moren. For de tenkte ikke hardt nok på at de helt magisk skulle få nok man til å overleve.

En direkte ufyselig og ondskapsfull tankegang.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis boken får folk til å ha positive tanker og å ha tro på sine egne drømmer så er vel ingenting bedre enn det.

Jo, det som er bedre enn det er å få folk til å ha positive tanker uten å bruke en jallalov som bare innebærer at alle som har det jævlig har seg selv å takke.

Fikk du kreft sa du? Tulling. Du tenkte ikke hardt nok på å ikke få kreft!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo en av de tingene the secret går ut på, at du må TRO at ting skal skje :)

Nei, det The Secret går ut på er at det du tror på skjer på grunn av en hemmelig naturlov som endelig "avsløres" i boken. Hvis du fjerner den påståtte naturloven så er det ikke The Secret lenger.

Å kalle the law of atraction for "en jalla bok" blir jo feil. The secret er en bok som forklarer hvordan the law of atraction fungerer, men det betyr jo ikke at TLOA ikke hadde vært det samme hvis den boken ikke fantes. Og den sier ikke at det er bare de som tror som kan oppnå noe, men men må tro hvis man BEVIST vil oppnå noe. Men alle bruker jo TLOA uansett om de er bevist det eller ikke.

TLOA eksisterer ikke. Hadde den gjort det, hadde det f.eks. medført at alle de små barna som dør av sult i Afrika dør fordi de ikke tenkte hardt nok på å få mat. De har altså bare seg selv å takke for at de ligger for døden.

Ser du ikke hvor ekstremt ondskapsfull og jævlig en slik tankegang er?

Ingen bruker TLOA fordi det ikke finnes noen TLOA.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke menneskets "skyld" at det er fattig, har kreft, dør eller hva annet jævli som skjer. Det betyr ikke at det er mindre trist, at verden er mindre jævlig eller at folk fortjener jævelskap fordi de ikke tenker positivt. Men, med en positivt tankegang og ved å tro på seg selv kommer man langt. Jeg har hvertfall opplevd flere ganger at hvis jeg er positv så skjer det positivt, og hvis jeg er negativt så skjer det negative ting i livet mitt. Om det er Law of attraction, Gud, eller hva faen ellers man vil kalle det e jo uviktig, så lenge man er lykkelig selv.



Anonymous poster hash: 595a0...0bf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke menneskets "skyld" at det er fattig, har kreft, dør eller hva annet jævli som skjer. Det betyr ikke at det er mindre trist, at verden er mindre jævlig eller at folk fortjener jævelskap fordi de ikke tenker positivt. Men, med en positivt tankegang og ved å tro på seg selv kommer man langt. Jeg har hvertfall opplevd flere ganger at hvis jeg er positv så skjer det positivt, og hvis jeg er negativt så skjer det negative ting i livet mitt. Om det er Law of attraction, Gud, eller hva faen ellers man vil kalle det e jo uviktig, så lenge man er lykkelig selv.

Poenget er at The Secret og TLOA er ondskapsfullt søppel. Det har ingenting for seg. Om du tenker aldri så positivt så er du ikke garantert noe som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du har misforstått konseptet. Det handler ikke om å forutse, det handler om å bygge livet. Hvis man kunne forutse da ville jo hele konseptet vært mosigende, siden å forutse betyr at det allerede er blitt bestemt.

Anonymous poster hash: 595a0...0bf

Jeg svarer på utsagnet om "følelsen av å ha full kontroll". Du har aldri full kontroll, og jeg tror mange vil få det bedre (og tenke meg positivt, hallelujah) om de gir slipp på behover for å kontrollere hva som skal skje til enhver tid. Folk som tenker positivt har det ofte bedre, og du vil ha mer sannsynlighet for å lykkes med noe om du går inn med en positiv innstilling og prøver å gi hundre prosent. Men dette er ingen garanti for å lykkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort og godt: man må tro på seg selv. Det gjør deg ikke til mangemillionær, men du ser flere muligheter i livet. Trenger ikke noen jallabok for å forstå det. Egentlig gjør jo The Secret stor skade på akkurat dette, for man begynner å innbille seg at det er noe mystisk som bare de som er sterkest i troen kan oppnå.

Anonymous poster hash: 65efe...bb9

Veldig enig med deg i det. Riktignok har jeg ikke lest "The Secret", men jeg tror prinsippet har mye for seg, om enn uten alt det der mystiske mumbo-jumboet.

I det øyeblikket man virkelig bestemmer seg for noe (og da snakker jeg bestemmer seg for, -ikke ønsker seg) så er man veldig langt på vei til å klare det. Da har man nemlig innstilt seg på at "slik skal det bli" og så gjør man sitt ytterste, bevisst eller ubevisst, for å komme dit. Dermed er også sjansen for å klare det økt betraktelig.

Helt naturlig årsak og konsekvens, altså.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, beklager, både TLOA og boken er jalla. Fornøyd?

Det virker som du har svelget begge deler med søkke og snøre, så det er kanskje ikke så rart at du forsvarer tullet.

Ikke alle bruker TLOA, mange ser det for det det er: Tull.

Anonymous poster hash: 65efe...bb9

At jeg har svelget begge deler med søkk og snøre kan du få tro akkurat hva du ønsker om :) Jeg har lest og faktisk satt meg inn i det så jeg forstår hva det er snakk om. I motsetning til andre. :)

Nei, det The Secret går ut på er at det du tror på skjer på grunn av en hemmelig naturlov som endelig "avsløres" i boken. Hvis du fjerner den påståtte naturloven så er det ikke The Secret lenger.

TLOA eksisterer ikke. Hadde den gjort det, hadde det f.eks. medført at alle de små barna som dør av sult i Afrika dør fordi de ikke tenkte hardt nok på å få mat. De har altså bare seg selv å takke for at de ligger for døden.

Ser du ikke hvor ekstremt ondskapsfull og jævlig en slik tankegang er?

Ingen bruker TLOA fordi det ikke finnes noen TLOA.

Her besviser du at du helt tydlig ikke har satt deg inn i hva TLOA er og hvordan den fungerer. Problemet er ikke at de fokuserer for lite på mat, men de fokuserer for mye på døden.

Veldig enig med deg i det. Riktignok har jeg ikke lest "The Secret", men jeg tror prinsippet har mye for seg, om enn uten alt det der mystiske mumbo-jumboet.

I det øyeblikket man virkelig bestemmer seg for noe (og da snakker jeg bestemmer seg for, -ikke ønsker seg) så er man veldig langt på vei til å klare det. Da har man nemlig innstilt seg på at "slik skal det bli" og så gjør man sitt ytterste, bevisst eller ubevisst, for å komme dit. Dermed er også sjansen for å klare det økt betraktelig.

Helt naturlig årsak og konsekvens, altså.

Dette er jo ett av hovedpoengene med TLOA. :) Hvis man ønsker seg noe så må man ikke bare tenke "åh det hadde vært kjekt med *det man ønsker seg*". Men man bestemme seg og faktisk leve som at det man har bestemt seg for er virkelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg har svelget begge deler med søkk og snøre kan du få tro akkurat hva du ønsker om :) Jeg har lest og faktisk satt meg inn i det så jeg forstår hva det er snakk om. I motsetning til andre. :)

Du høres ut som den muslimen som i en annen tråd påstår islam er fredens religion, og man ikke kan finne det ut uten å studere koranen på arabisk.

Her har vi noen som sikkert har studert the secret:

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=579065

Morsomt at hu dama der har jobbet med krafttak mot kreft når hun går rundt og tror på slikt tull. Anonymous poster hash: 65efe...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Dette med tankekraft synes jeg det er vanskelig å tro på, men er det noen som har vært på teknisk museum og prøvd å flytte en ball (eller hva det nå var) med tankekraft? Da har du et bånd rundt hodet og om du fokuserer hardt nok, så flytter ballen seg!

Du har misforstått eksperiementet. Ballen flyttar seg basert på målingar av høg eller låg hjerneaktivitet. Når du har låg hjerneaktivitet flyttar den seg, stig hjerneaktiviteten så går den tilbake til utgangspunktet. Det har ingenting med tankekraft å gjere, anna enn di evne til å styre hjernen din til å tenke på ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan VET du det? er du skaperen av universet? Det er like stor sannsynlighet for at det er slik som at det ikke er slik.

Anonymous poster hash: 595a0...0bf

Og dette er en klassisk logisk feilslutning. Det at vi ikke VET om A eller B er riktig betyr ikke at begge utfall har samme sannsynlighet. Jeg vet ikke om jeg blir truffet av lynet i morgen eller ikke, men det er da såvisst ikke 50-50 sjanse for at jeg blir det. Ut fra det vi vet om universet vi lever i har vi null grunnlag for å si at det er sannsynlig at det eksisterere en naturlov som "the law of attraction". Vi kan ikke si at denne loven med 100% sannsynlighet ikke eksisterer, men vi kan si at dette er en idé som ikke har rot i virkeligheten, men i huet til ei skrullete selvhjelpsforfatterdame - derfor er det ingen rasjonell grunn til å tilskrive dens korrekthet en ikke-neglisjerbar sannsynlighet.

Her besviser du at du helt tydlig ikke har satt deg inn i hva TLOA er og hvordan den fungerer. Problemet er ikke at de fokuserer for lite på mat, men de fokuserer for mye på døden.

Dette er jo ett av hovedpoengene med TLOA. :) Hvis man ønsker seg noe så må man ikke bare tenke "åh det hadde vært kjekt med *det man ønsker seg*". Men man bestemme seg og faktisk leve som at det man har bestemt seg for er virkelig. :)

(Min utheving). Case in point indeed. Det er jo nettopp dette som er så jævla motbydelig med The Secret-tankegangen. "De fokuserer for mye på døden"? Virkelig? De fattige barna i Afrika dør fordi de har feil fokus? Det kan ikke ha noe å gjøre med at de er født inn i lutfattige kår og faktisk ikke har tilgang på nok mat til å overleve, da? Er det den underernærte treåringens eget ansvar at familien hennes ikke har tilgang til rent vann, nok og riktig mat, og helsestell?

Det er enkel psykologi at livet oppfattes bedre hvis man tenker positive tanker. Det er lettere å gjennomføre et krevende prosjekt hvis man tenker "dette klarer jeg" enn hvis man tenker "dette klarere jeg aldri". Hvis to personer har identiske livssituasjoner, og den ene tenker at han har det fint og mangler ingenting, mens den andre tenker at "alle andre har mye mer enn meg, og dette er et dritkjipt liv", så vil den første personen være lykkeligere enn den andre, selv om det ikke er noen forskjell på de ytre omstendighetene deres. Om man later som dette skyldes at det finnes en "naturlov" er det i utgangspunktet harmløst nok. Om du sier til deg selv at "Jeg ønsker meg A veldig høyt, og skal gi alt jeg har for å oppnå det" eller "Hvis jeg tror hardt nok at A vil skje, så vil det skje på grunn av the law of attraction", så er effekten den samme: Du jobber hardt for å oppnå A, og sannsynligheten øker for at du får det til. Problemet med the secret er at den får folk til å mene slikt som det du nettopp sa.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Her besviser du at du helt tydlig ikke har satt deg inn i hva TLOA er og hvordan den fungerer. Problemet er ikke at de fokuserer for lite på mat, men de fokuserer for mye på døden.

Dette er jo ett av hovedpoengene med TLOA. :) Hvis man ønsker seg noe så må man ikke bare tenke "åh det hadde vært kjekt med *det man ønsker seg*". Men man bestemme seg og faktisk leve som at det man har bestemt seg for er virkelig. :)

Dette er så hårreisande å seie at eg finn ikkje ord. Korleis kan du ha blitt så hjernevaska? Eg er sjokkert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som den muslimen som i en annen tråd påstår islam er fredens religion, og man ikke kan finne det ut uten å studere koranen på arabisk.

Her har vi noen som sikkert har studert the secret:

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=579065

Morsomt at hu dama der har jobbet med krafttak mot kreft når hun går rundt og tror på slikt tull. Anonymous poster hash: 65efe...bb9

Hehe. Javell. Men forskjellen på meg og denne muslimen er at the secret finnes da virkelig på norsk ;)

Og flott interviu med Mira. Likte godt det hun sa der :)

(Min utheving). Case in point indeed. Det er jo nettopp dette som er så jævla motbydelig med The Secret-tankegangen. "De fokuserer for mye på døden"? Virkelig? De fattige barna i Afrika dør fordi de har feil fokus? Det kan ikke ha noe å gjøre med at de er født inn i lutfattige kår og faktisk ikke har tilgang på nok mat til å overleve, da? Er det den underernærte treåringens eget ansvar at familien hennes ikke har tilgang til rent vann, nok og riktig mat, og helsestell?

Det er enkel psykologi at livet oppfattes bedre hvis man tenker positive tanker. Det er lettere å gjennomføre et krevende prosjekt hvis man tenker "dette klarer jeg" enn hvis man tenker "dette klarere jeg aldri". Hvis to personer har identiske livssituasjoner, og den ene tenker at han har det fint og mangler ingenting, mens den andre tenker at "alle andre har mye mer enn meg, og dette er et dritkjipt liv", så vil den første personen være lykkeligere enn den andre, selv om det ikke er noen forskjell på de ytre omstendighetene deres. Om man later som dette skyldes at det finnes en "naturlov" er det i utgangspunktet harmløst nok. Om du sier til deg selv at "Jeg ønsker meg A veldig høyt, og skal gi alt jeg har for å oppnå det" eller "Hvis jeg tror hardt nok at A vil skje, så vil det skje på grunn av the law of attraction", så er effekten den samme: Du jobber hardt for å oppnå A, og sannsynligheten øker for at du får det til. Problemet med the secret er at den får folk til å mene slikt som det du nettopp sa.

Ja greit, det var dårlig formulert av meg. Men hvis foreldrene hadde hatt ett bedre fokus så de kunne funnet mer det ungene trenger så hadde ungene også klart seg bedre. Men små barn på 3 år skal selvfølgelig ikke settes ansvarlig for sin egen forferdelige skjebne.

Jeg er enig med deg i at positiv tankekraft er bra, og det har virkelig ikke noe å si om folk tror det er av egen indre "kraft" eller om de tror det er gud eller TLOA. Poenget med TLOA er jo bare at man skal ha ett positivt fokus :)

Dette er så hårreisande å seie at eg finn ikkje ord. Korleis kan du ha blitt så hjernevaska? Eg er sjokkert.

Jeg sa det jeg sa bare utifra det som TLOA sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke lest den, og kommer antagelig ikke til å gidde å gjøre det heller. Men jeg har sett litt på youtube for å se hva det dreier seg om.

Jeg synes boken har noen gode "ordtak" hvis man kan kalle det det. Jeg liker å skrive litt ordtak og oppmuntring i kalenderen min. Og der har jeg blandt annet skrevet noe fra denne boken: "Ikke la ting du ikke vil skal skje, skje" og "Hvis du ikke hadde tenkt at noe var umulig, hva ville du da gjort?" (altså, ikke tenke at noe er umulig og prøv å oppnå det du vil uansett).

Dette kan ikke gjelde alt i livet som f.eks sykdom, men det er gode poeng å ha med seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg i det. Riktignok har jeg ikke lest "The Secret", men jeg tror prinsippet har mye for seg, om enn uten alt det der mystiske mumbo-jumboet.

Men herregud da. Følger du ikke med i det hele tatt? Hele poenget med The Secret er "det der mystiske mumbo-jumboet". Fjerner du TLOA sitter du igjen med null og niks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her besviser du at du helt tydlig ikke har satt deg inn i hva TLOA er og hvordan den fungerer. Problemet er ikke at de fokuserer for lite på mat, men de fokuserer for mye på døden.

Her bekrefter du jo bare hvor ondskapsfull en slik tankegang er. De små barna dør fordi de fokuserer på døden! Det er deres feil at de dør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da. Følger du ikke med i det hele tatt? Hele poenget med The Secret er "det der mystiske mumbo-jumboet". Fjerner du TLOA sitter du igjen med null og niks.

Nei, jeg sier jo det selv jo. :ler: I motsetning til deg så innrømmer jeg at jeg faktisk diskuterer en bok jeg aldri har lest og da kan argumentasjonen min fort bli litt sviktende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...