Gå til innhold

Hvordan bli kvitt bringebærbusker?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vi har en del (dvs. mange) bringebærbusker på en del av tomten vår (villbring). Det ser ut som om det bare blir flere og flere for hvert år.

Nå skal vi rydde opp og lage plen på en del av dette området og vil gjerne bli kvitt alle buskene. Vi skal legge bark på resten av området, men jeg er redd for at barkduk ikke er nok for å holde det borte.

Hva tar knekken på disse hardhausene?

Det er også en del andre stooore vekster der. Noen som ser nesten ut som rabarbra (men som IKKE er det) og som blir kjempestore hver sommer. De har store røtter og er håpløse å luke opp.

For 3 år siden sprøytet vi hele tomta med Roundup, men disse vekstene kom tilbake allerede samme sommer. Det virket altså ikke.

Hva skal vi gjøre for å fjerne alle disse store vekstene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest unplugged

Jepp, da har jeg nettopp spurt min far om hva de gjorde da de fjernet flere kvadratmeter med bringebærbusk da de ryddet tomt, og her er svaret :

buskene må rives opp med røttene! Tilsammen fjernet de ca 20 cm jord. Disse ble lagt i ei grøft, og grevet over med grus/jord, så de ikke skulle vokse opp igjen. (du kan selvfølgelig kjøre de bort, det bestemmer du selv, men dette er hva de måtte gjøre.)

Så, det er nok bare en ting for deg å gjøre, å ta fatt på spaden og sette i gang! (Hvis du da ikke får ustyrtelig lyst til å starte å produsere bringebærsyltetøy el.l.)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Må vel ta frem spaden da.. *sukk*

Vi skal ha på noen cm med ny jord oppå og deretter barkduk. Kanskje det holder å få revet opp buskaset med roten og fjerne gamle "stammer" og grener før vi legger på den nye jorda?

Har ikke tenkt å starte produksjon :ler:

Det blir desverre ikke særlig mye bær på disse buskene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det holder å få revet opp buskaset med roten og fjerne gamle "stammer" og grener før vi legger på den nye jorda?

Det gjør det sikkert. Når dere dekker til jorden med bark er det lite trolig at noe som helst vil vokse der. Bare pass på at det er et godt og tykt dekke.

Skulle det formodentlig dukke opp bringebærstiklinger, må dere bare grave de opp med en gang! (Siden gift ikke funker på disse, er det vel bare grave-opp-metoden som fungerer.)

:wink:

(Evt salte jorda. Da gror visstnok ingenting. Eh, så det kan vel være litt dumt...)

ps, det er jeg som er unplugged...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe at det holder da..

Det eneste jeg har gjort nå er å knekke buskene ved å tråkke på dem. Satser på at dette gjør at de ikke vokset mer før jeg får røsket med opp med rota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Forøvrig: JA, det kommer flere år for år, og det er faktsik meniningen (dersom du vil ha litt "produskjon" utav det) at du skal fjerne de gamle, for det kommer nye, og de som er 1-2 år gamle er det meningen du skal ta vekk, hvert år...

Visstnok. Ifølge pappa i alle fall. (som etter ganske mange år klarte å få vekk alle de som vaks hjemme hos oss også. Vi savnet bringebæra da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...