Gå til innhold

Sopp etter menskopp.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Sist gang jeg hadde sopp var jeg 12 år eller noe slikt, hvert fall veldig lenge siden.

Jeg kjøpte i sommer en divacup etter å endelig ha turt å prøve meg på en slik.

Var litt usikker i starten om den skulle lekke, men tenkte jeg skulle jeg prøve meg noen dager til det begynte å blø mer, og så plutselig var mensen over gitt. Er fremdeles litt redd for at den skal lekke, men har brukt den to menstruasjoner uten problemer. (Dette hadde egentlig ingenting med posten å gjøre, men jeg har egentlig bare trodd at slike cuper bare var tull og markedsføring i forumer, men det er virkelig bra.)

Uansett, til problemet. Etter første menstruasjon med divacup merket jeg at jeg noen dager etter sluttet bruk begynte å bli litt tør i skjeden. Tørrheten ble til kløe og svie, og ikke luktende tyntrennende utflod. Jeg tok soppiller mot dette, og plagene forsvant. Nå, etter endt menstruasjon og koppbruk igjen, har det begynte å komme en svak kløe og jeg er veldig tørr i skjeden, er redd det bygger på en ny soppinfeksjon.

Har som sagt ikke hatt slike plager siden jeg var 12 år, og skjønner ikke hvorfor det plutselig skal komme nå. Så jeg spør her. Her det vanlig å få soppinfeksjoner etter bruk av divacup etc.? Trodde egentlig at det skulle være forebyggende, av de to månedene jeg har brukt den har jeg begge ganger endt opp med sopp. (tror hvert fall det er det som bygger nå også)

Takk :)

Anonymous poster hash: 1ed96...e6f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, det var rart.

Har du kokt menskoppen? Det skal ta knekken på det meste.

Anonymous poster hash: 84a4f...aff
Skrevet

Dårlig renhold av koppen...

Anonymous poster hash: 7fd0b...38f
Skrevet

Forebygge med multi-gyn gel, kanskje?

Anonymous poster hash: ad3db...e0d
Skrevet

Takk for svar :)

Hm, det var rart.

Har du kokt menskoppen? Det skal ta knekken på det meste.

Anonymous poster hash: 84a4f...aff

Dårlig renhold av koppen...

Anonymous poster hash: 7fd0b...38f

Forebygge med multi-gyn gel, kanskje?

Anonymous poster hash: ad3db...e0d

Har kokt menskoppen etter begge ganger, og før bruk begge ganger. Har også skylt den i glovarmt vann mellom hver skift om mulig, og har også prøvd å skylle den med eddikk noen ganger i løpet av menstruasjonen, skyller godt med vann etterpå. Har brukt vibrator rens på den også.

Men føler underveis at jeg blir veldig tørr i skjeden mens jeg bruker den, og tenkte at det kanskje er dette som fører til soppen, eller at det rett og slett bare klør og svir siden det blir så tørt. Virker som kløingen egentlig har gitt seg nå uttover dagen, har ikke merket noen plager siden i dag morges.

Skrevet

Vibratorrens kan jo være svaret, hvis du ikke har skylt godt nok av den etter å ha hatt det på.

Ellers synes jeg du burde dra til legen og få dyrket en prøve så du er sikker på at det er sopp.

Anonymous poster hash: 9c0c7...0b0
Skrevet

Meneh--- sopp som 12-åring? Den var ny. Er ikke det forbeholdt litt mer voksne kvinner? Ellers er det ikek sikkert du har sopp om utfloden er tyntflytende. Kanskje bakteriell vaginose? Ville tatt meg en tur til legen.

Ellers spørsmål om koppen: Hvor ofte tømmer man den? Må man få tilpasset størrelsen? Hvordan vet man om den henger fast oppi der eller sklir ut når alle har ulik vidde på vagina? Hva er egentlig forskjellen på å trekke ut denne koppen innimellom og vaske den (yuk) ift å trekke ut en tampong og kaste den?? Kan ikke se at det er noe tids- eller energibesparende på noen måte?

Anonymous poster hash: 2d8da...914
Skrevet

Meneh--- sopp som 12-åring? Den var ny. Er ikke det forbeholdt litt mer voksne kvinner? Ellers er det ikek sikkert du har sopp om utfloden er tyntflytende. Kanskje bakteriell vaginose? Ville tatt meg en tur til legen.

Ellers spørsmål om koppen: Hvor ofte tømmer man den? Må man få tilpasset størrelsen? Hvordan vet man om den henger fast oppi der eller sklir ut når alle har ulik vidde på vagina? Hva er egentlig forskjellen på å trekke ut denne koppen innimellom og vaske den (yuk) ift å trekke ut en tampong og kaste den?? Kan ikke se at det er noe tids- eller energibesparende på noen måte?

Anonymous poster hash: 2d8da...914

Ja var sopp. Husker det klødde noe helt forferdelig, klarte ikke gjøre noen ting siden det klødde så ekstremt. Så måtte jo tilslutt si ifra til min lege, og så vise underlivet mitt til legen, husker hvor forferdelig flau jeg var. Fikk krem og noen stikkpiller så ble det bedre etter en stund. Har aldri vært plaget med noe slikt siden da, men plutselig nå igjen, bare mye svakere.

Er ikke bakteriellvaginose, som sakt så lukter det helt vanlig der nede, men utfloden er bare mye tynnere, dette var dog etter forrige mens da jeg var så og sikker på sopp, gikk hvert fall bort med en gang etter en soppkur. Denne gangen ble den svake kløen og tørrheten bare borte av seg selv etter 2 dager. Kan jo hende at det bare blir for tørt med menskopp (ikke at det egentlig gir mening, da man har slimhinner også under der koppen sitter), sliter hvert fall aldri ellers med tørrhet.

Jeg tømmer litt på feelingen. om jeg har mulighet gjør jeg det på jobben, eller gjør jeg det når jeg kommer hjem. Tømmer alltid før jeg skal til byen, på tur etc. da jeg liker å ha en tømt start :fnise: Også tømmer jeg alltid før jeg legger meg og når jeg står opp.

Jeg kjøpte versjonen av divacup som er til kvinner under 30 som ikke har født, fra iherb, koster litt under 200 kr der :) Når det kommer til om den sitter riktig: Du har sikkert kjent livmorstappen din under graviditet? Jeg pleier bare å presse den litt inn til den slipper, alltid når slutten er akkurat ved inngangen. Så stikker jeg en finger inn og kjenner langs ytterkanten av cupen. Den skal nå være helt rundt som den originale cupen (før du bretter den sammen) ellers har den ikke åpnet seg ordentlig. Men det jeg også kjenner etter er om jeg kjenner livmorstappen. Om jeg ikke gjør dette så sitter livmorstappen inni cupen, riktig. Om jeg skulle ha kjent den hadde livmorstappen ligget på yttersiden av cupen, feil, har dog aldri skjedd før.

Er kanskje ikke så tidsbesparende. Men jeg har alltid fått mer mensplager når jeg setter inn tampong, vet ike hvorfor. Med tamponger måtte jeg også skifte oftere før det blødde igjennom, selv med den største størrelsen. Følte liksom at det rant på siden og ikke ble ordentlig sugd opp (beklager detaljer). Har også mye mindre menssmerter nå enn vanlig. Og jeg glemmer faktisk nesten helt at jeg har mensen. Jeg er hvert fall frelst. Jeg syntes ikke det er ekkelt å ta den ut og skylle. Men jeg har aldri vært så fin på slike kroppslige greier. Det er hva du selv gjør det til. Er jo ikke akkurat delikat med bind (bruker aldri, kan ikke fordra) eller tampong heller...

Dette ble et veeldig langt innlegg nå! hehe... beklager.

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg har også fått soppliknende kløe etter bruk av menskopp! Var litt bekymret for at jeg var allergisk mot den, men man kan ikke bli det eller?

Jeg har også mye mindre menssmerter, og synes det er utrolig deilig å slippe å tenke på hvor mange tamponger jeg må ha med meg hit og dit, samt at det er deilig å slippe ekle tamponger i søpebøtta. Koppen er jo mer miljøvennlig og mye billigere i bruk. :)

Anonymous poster hash: 6ca01...2f8
Skrevet

Kan det være allergi mot bestandelene i plasten? For eks latexallergi?

Anonymous poster hash: 92dce...2aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...