Gå til innhold

Bergen: Hvor er rekkhus-idyllen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi (familie på tre) lurer på hvor vi etterhvert skal bo i Bergen. Drømmen er et hyggelig og oversiktelig rekkehusområde, gjerne så bilfritt som mulig. Vi vil ha bra naboer og mange barn som datteren vår (og hennes eventuelle kommende søsken) kan leke med. Har noen tips til hvor vi bør begynne å lete?

Har vært og kikket på Åsligrenda i Åsane, og det er akkurat noe slikt vi vil ha - minus lyden av en seks felts motorvei like ved.

Videoannonse
Annonse
Gjest RompeRusk
Skrevet

Fana, Bønes, blomsterdalen er fine områder :)

Skrevet

Om du og din mann jobber i nærheten av hverandre må jeg virkelig få understreke viktigheten av å bo i nærheten av jobben sin i Bergen, med mindre du elsker rushtrafikk.

Anonymous poster hash: b8cae...809
  • Liker 4
Skrevet

Langarinden eller Haukedalen også i Åsane)?

Hva med Arna, Stuajordet?

Anonymous poster hash: 79ad4...b5d
  • Liker 1
Skrevet

Hm ja. Jeg jobber på Nygårdshøyden, mannen min i nærheten av Kjøkkelvik. Ingen av oss klapper i hendene av rushtrafikk, aller minst jeg som setter stor pris på å sykle til jobb. Bor nå i nærheten av Damsgård hovedgård, og er fornøyd med beliggeheten. Men vi ser at som oppvekstmiljø for barn er det ikke helt dette vi er ute etter i det lange løp.

Men å finne noe som er ikke er sykt dyrt, med mange barn og fine foreldre som vil bidra til å skape et bra nabolag (litt Tilsammans-style), og som også er i sykkelavstand fra byen? Hm. Jeg ber vel kanskje om litt for mye?

Skrevet

Hm ja. Jeg jobber på Nygårdshøyden, mannen min i nærheten av Kjøkkelvik. Ingen av oss klapper i hendene av rushtrafikk, aller minst jeg som setter stor pris på å sykle til jobb. Bor nå i nærheten av Damsgård hovedgård, og er fornøyd med beliggeheten. Men vi ser at som oppvekstmiljø for barn er det ikke helt dette vi er ute etter i det lange løp.

Men å finne noe som er ikke er sykt dyrt, med mange barn og fine foreldre som vil bidra til å skape et bra nabolag (litt Tilsammans-style), og som også er i sykkelavstand fra byen? Hm. Jeg ber vel kanskje om litt for mye?

Hva med Kjøkkelvik?

Skrevet

Og jeg spør igjen jeg.... Arna? Sykkelen på toget, 7 min gjennom fjellet så er du i sentrum.

Vet mange har mye negativt å si om Arna, men jeg må si at de årene jeg bodde der så såg jeg ingenting til det.

• Liker 1
Skrevet

Fana, Bønes, blomsterdalen er fine områder :)

Takk for tips! Vet du om konkrete borettslag, gater etc som er spesielt å anbefale?

Skrevet

Hva med Kjøkkelvik?

Ikke dumt! Vil prøve å unngå Loddefjord, da. Har du erfaringer med hvor man kan bo de ute?

Skrevet

Og jeg spør igjen jeg.... Arna? Sykkelen på toget, 7 min gjennom fjellet så er du i sentrum.

Vet mange har mye negativt å si om Arna, men jeg må si at de årene jeg bodde der så såg jeg ingenting til det.

Ikke dumt! Tog og sykkel er bra. Jeg har bare vært i Arna to ganger, og ble ikke akkurat slått av hvor vakkert det var der. Men nå var bare jeg ved stasjonen/senteret. Er åpen for at Arna er mer enn dette, altså!

Skrevet

Eller kanskje Fyllingsdalen et sted? Tja. Ikke lett dette.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Takk for tips! Vet du om konkrete borettslag, gater etc som er spesielt å anbefale?

Jeg har bodd på Kråkenes på Bønes, utrolig koselig område med mange barnefamilier og rekkehus, nært til butikk, legesenter og det du skulle trenge :) "Bare" 12 minutters kjøretur inn til sentrum også :P

Skrevet

Fyllingsdalen er det litt så som så med, men det er klart det kommer litt an på akkurat hvor i Fyllingsdalen du tenker. Men det er i hvert fall et område med maaaange høyblokker og sosialboliger. Bønes er veldig koselig, med veldig ålreite greit utdannede middelklassefolk. Men dyrt da. Kjenner ei som solgte rekkehuset sitt der for 4,5 mill. Men for alt jeg vet har dere kanskje råd til det uansett? :)

Skrevet

Varden i Fyllingsdalen. Barnevennlig, sentralt og hvis ungene driver med sport så er det meste innen rekkevidde så dere slipper å fungere som taxisjåfører om ettermiddagen. Utrolig mange koselige borettslag på Varden!

• Liker 4
Skrevet

Takk for tips om Fyllingsdalen og Bønes! Jeg prøver å jobbe med fordommene, hihi.

Rekkehus til 4,5 er kanskje litt stivt, selv om vi nok regner oss inn i kategorien "veldig ålreite greit utdannede middelklassefolk" :fnise: .

Skrevet

Morvik har en del fine og fredelige rekkehusområder, ellers bønes, sandsli (nærhet til bybanen kan jo være greit), steinsviken og nesttun. Personlig hadde jeg styrt langt unna bergen vest og fyllingsdalen, men det er jo en smakssak.

Anonymous poster hash: 48f2c...e0a
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Morvik har en del fine og fredelige rekkehusområder, ellers bønes, sandsli (nærhet til bybanen kan jo være greit), steinsviken og nesttun. Personlig hadde jeg styrt langt unna bergen vest og fyllingsdalen, men det er jo en smakssak.

TS, ikke hør på dem som ikke anbefaler Fyllingsdalen. Som born and raised fyllingsdøl og bor der fortsatt vet jeg at 99% av ryktene er usanne eller overdrevet, evt. foreldet fra da bydelen var ung og nyetablert.

I Fyllingsdalen finner du mange veldrevde borettslag med god økonomi og mange av disse er rekkehus-borettslag. Det er kort vei til alt. Sentrum 10 min med bil, Flesland 10 min med bil. Alle bydeler minus Åsane og Arna er lett tilgjengelig. Det går buss rett til bysiden av Puddefjordsbroen (nedsiden av Nygårdshøyden) og kort vei til Kjøkkelvik. I tillegg er det gode muligheter for turgåing i skog og mark og det er relativt lite trafikk på sideveiene.

Bolig er også rimelig i Fyllingsdalen. Bebyggelsen er hovedsakelig fra 60-70 tall med innslag av helt nye bokomplekser, som også er i en annen prisklasse. Av rekkehus-områder jeg kan anbefale er Varden, Lillehatten, området rundt Varden Amfi og opp mot Myrholtet m.m. Ta dere en tur selv til Fyllingsdalen og se selv. Eneste minuset med Fyllingsdalen er sykling til sentrum da du enten må sykle over Løvstaksfjellet eller rundt Fjøsanger. På Bønes finnes det også gode rekkehusmiljøer, men ofte litt dyrere enn nedi dalen. Det er generelt lite av sosialklienter i rekkehus-feltene og hele Fyllingsdalen og Bønes passer i kategorien "veldig ålreite greit utdannede middelklassefolk"

Kjøkkelvik er også et godt forslag da alle busser går mot sentrum, her er det enda rimeligere enn Fyllingsdalen og består av mye rimelige eneboliger. Det er dog litt dårligere kollektivtransport-tilbud.

Andre muligheter: Vassteigen, Bjørge, Bjørndalsskogen.

Søk på google-maps på de områdene jeg har nevnt så ser du at Fyllingsdalen er veldig sentralt.

Endret av pressplay
  • Liker 1
Skrevet

Forresten TS, kanskje Askøy hadde vært noe? Går båt til byn, og kort vei til Kjøkkelvik med bil og buss.

Skrevet

Langarinden eller Haukedalen også i Åsane)?

Hva med Arna, Stuajordet?

Jeg bodde i Arna i tre år, flyttet i fjor. Jeg støtter anbefalingen din om å undersøke Arna som et alternativ. Det er veldig rolig og fredelig, lite trafikk og hyggelige mennesker. 6-7 minutter med toget så er man i Bergen by.

Obs: Mange har et negativt syn på Arna. Det man ofte ikke tenker over, er at Arna er delt i flere deler. Man har blant annet en ytre og indre del. Det mange tenker på når de hører "Arna", er Ytre Arna. Her er boligprisene er lave som trolig er grunnet et asylmottak i nærheten, pluss det faktum at man må reise et stykke med bil for å komme til Arna sentrum. Indre Arna er derfor å anbefale. Ingen asylmottak i nærheten, og mye mer sentralt (nært senteret med butikker, frisør, tannlege, post, vinmonopol mm, og togstasjonen). Garnes er et svært attraktivt område i Indre Arna, med gode solforhold og fin utsikt utover fjorden. Vil også anbefale området rundt Ådnamarka barneskule. Arna har etter min mening et ufortjent dårlig rykte!

Lykke til :-)

Anonymous poster hash: 97aaf...ce9

• Liker 1
Skrevet

Problemet med Arna i denne sammenhengen er at det er kronglete å komme seg til Kjøkkelvik med kollektivtransport. Først tog og så to busser. Å kjøre til Kjøkkelvik hver morgen gjør man kun hvis man liker bompenger og kø

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...