Gå til innhold

Problemer med ferie fra jobb!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På våren i år tok vi opp ferie på et møte på jobben, vi er ganske mange og det er ganske mye ferie som skal tas ut så jeg og en annen kollega sa at hvis det var ok for sjefen, så utsatte vi ferien våres til etter sommerferie månedene (juni, juli og august) slik at hun ihvertfall hadde to stykker hun var sikker på at hun kunne sette opp og ringe om hun trengte oss!

Verken kollegaen min eller jeg fikk noe flere timer sommerferien og tenkte over at hun da sikkert hadde nok folk til å dekke opp, på siste møtet nå ble dette tatt opp igjen fordi hun klagde over at vi var alt for lite folk på jobb i sommer og alt for lite folk nå. Kollegaen min og jeg spør da om vi allerede nå skal sette opp ferieuker for resten av året slik at hun ihvertfall får dekket opp disse.
Kollegaen min skal til utlandet og har allerede fått muntlig godkjennelse av sjefen og bestilte turen like etterpå, og jeg skal være med på en frivillig dugnad som er planlagt for flere mnd siden som sjefen også viste om.

Svaret vi fikk er at hun rett og slett ikke har nok ansatte og dermed kan vi ikke få ferie før hun har ansatt flere, og når det skjer viste hun rett og slett ikke! Vi har da fått litt panikk nå og planlegger å ringe fagforeningen på mandag ettersom sjefen tydeligvis ikke var helt sikker på hva hun skulle gjøre. Ferie i november og desember sa hun at var rett og slett uaktuelt for da er det så mye som skjer (vi ligger på et senter).

Noen som vet hvordan reglene rundt dette er? Noe av ferien kan vel overføres i verste fall, men kan hun virkelig nekte sånn? Kollegaen min må jo evt kanselere en ferie som han allerede har brukt en del penger på, og jeg har jo bestilt diverse til dugnaden som jeg også taper penger på nå.

Ingen av oss krever flere uker av gangen i ferie heller, alt er maks en uke av gangen og noen av ferien er lagt opp slik at det kun er 1-2 dager som må dekkes opp (vi har faste vakter).



Anonymous poster hash: 0f13b...8e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiver har styringsrett på ferien (bortsett fra den 6. uka for de som har den, aka. seniluka), noe som vil si at arbeidsgiver kan legge føringer for når ferien skal tas ut. Det eneste man har krav på er å få ta ut tre uker sammenhengende ferie mellom 1. juni - 30. september. Når det er sagt er det jo greit å være fleksibel, og når sjefen deres først sier at det er greit at dere kan ta ut ferie da, er det dårlig personalpolitikk å nekte dere dette etterpå.

På min arbeidsplass (i det offentlige) får vi kun overføre ferie til neste år i spesielle tilfeller, f.eks. ved langtidssykemelding, spesielle anledninger o.l.

Det kan jo hende sjefen deres var stresset når dere hadde dette møtet. Kanskje du skal prøve å snakke med henne om det når det er litt roligere, og si det som det er, at du har lagt planer for ferien som du tidligere fikk tillatelse til å ta ut?



Anonymous poster hash: 04982...90f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En muntlig avtale er vel like gyldig som en skriftlig avtale, så har dere fått muntlig godkjennelse før, kan hun da ikke trekke denne tilbake nå. Stå på kravene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...