Gå til innhold

Han vil ikke rydde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere når dere har bedt fireåringen flere ganger om å rydde lekene sine, og han bare flirer og sparker de utover hele gulvet og ned trappa.

Dette skjer gang på gang.

I dag klikket jeg, bar ham oppi senga hans, ryddet lekene selv oppi en pose og sa at han kommer ikke til å få posen tilbake.

Laget litt leven for naboene på en søndagsmorgen, men er så lei at han ikke hører.

Det samme skjer hver morgen. Han nekter nemlig å tisse når han står opp. Må nesten presses å gå på do før vi drar til barnehagen.

Trenger innspill. Er det jeg som er urimelig her? Kjenner at jeg har dårlig samvittighet hele tiden, og sliter veldig.

Anonymous poster hash: c8542...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde satt bort lekene og sagt at hvis han bare tuller med lekene på den måten så kan han klare seg uten.

Min 3åring forstår ikke stort og jeg forventer ikke at han rydder opp ennå, men han har en tendens til å helle alle lekene utover gulvet og sparke de rundt og da setter jeg bort lekekassa en liten stund

Anonymous poster hash: 1a3f6...51d

Skrevet

Tror ikke jeg ble kommandert til å rydde leker da jeg var fire, akkurat.

Anonymous poster hash: df0eb...33d
Skrevet

Da jeg var barn og nekta og rydde tok mamma tak i hendene mine og fikk dem til å rydde. Bestemt, men selvsagt ikke vondt eller noe. Det var jo ikke så kult, så det endte som regel med at jeg rydda.

• Liker 1
Skrevet

Vi har en fireåring i hus. Startet med rydderutiner da han var rundt tre år. Tror man lykkes best med en gradvis innføring, isteden for å plutselig si at de skal starte. De rydder jo i barnehagen.. Det er litt morsomt med de som gjør alt for ungene til de er tenåringer - for å så klage over at de ikke gjør noe.

Det at sønnen din sparker leker ned trappa er helt uakseptabelt. Det vet han nok garantert også. I denne alderen tester de alt av grenser. Det er viktig å være konsekvent og vise at uakseptabel oppførsel ikke godtas. Vi kjører alltid en advarsel først: hvis du skal kaste lekene dine ned trappa og utover gulvet, så gjør jeg ditt eller datt. Da gjennomfører jeg alltid konsekvensen. Det har hjulpet veldig her :) Han har lært seg at vi faktisk mener det vi sier.. Vi var ikke like gode på det å være konsekvente tidligere - og det var noe sønnen vår visste godt. Det er noen kriger man må vinne i starten, men etterhvert holder advarselen :)

• Liker 3
Skrevet

Barnehagen vår gir barna stempel på hendene når barna har ryddet. Har du prøvd det? Det er snakk om tusjer som ser ut som stempel inni tusjen på en måte. Med ulike motiv og farger..

Anonymous poster hash: dcef4...def
Skrevet

Barnehagen vår gir barna stempel på hendene når barna har ryddet. Har du prøvd det? Det er snakk om tusjer som ser ut som stempel inni tusjen på en måte. Med ulike motiv og farger..

Anonymous poster hash: dcef4...def

Synes du det er riktig å stemple barn på den måten?

Anonymous poster hash: 2b347...93f

• Liker 1
Gjest Wanderlust
Skrevet

Kanskje du kan gi ham klistremerker for hver gang han går på do om morgenen som han får sette på selv. Hvis han ikke samarbeider får han ingen klistremerker. Når han har fått et visst antall klistremerker, så kan han få en liten premie. Vet ikke om han kanskje er litt gammel for det, men kunne jo vært verdt å prøve.

Når det kommer til rydding så er han jo helt sikkert vant med det fra barnehagen? Hva sier de ansatte der når det gjelder dette? Jeg tillot aldri at noen ikke ryddet, da fikk de rett og slett ikke lov å delta på aktiviteter vi andre skulle gjøre. Enten får han rydde, eller så får du ta fra ham lekene til han er enig i at han skal rydde. Gjør det til en vane, slik at han vet hva konsekvensen er.

Så håper jeg at du ikke skriker til ham, det hjelper ikke i det lange løp. Syns ikke man skal trenge å gjøre det, selv om jeg skjønner at man kan miste besinnelsen av og til. Du vil ikke at ungen din skal høre på deg fordi han er redd for deg eller for at du skal skrike heller.

Skrevet

I barnehagen og når han er på besøk er han en engel.

Hjemme -et monster. Ikke alltid, men ganske ofte.

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Nå er vår tre år, men det siste året har vi hatt samme rutinen; når Barne-TV er slutt rydder vi alle. Han er for liten til å gjøre alt selv så vi er med. Tuller han får han en advarsel med en konsekvens, og dette blir alltid gjennomført. Så noen ganger blir noen leker tatt bort for en stund ;)

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen og når han er på besøk er han en engel.

Hjemme -et monster. Ikke alltid, men ganske ofte.

Det er da godt det ikke er omvendt :ler: At han er et monster borte og en engel hjemme. Han vet nok da egentlig hvordan man oppfører seg, men siden han er tryggest hjemme er det der han prøver seg og tør mest.

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som om han løsriver seg, noe som egentlig er positivt, men fryktelig slitsomt ;)

Som det med tissing om morgenen; Han har vel funnet ut at det er en av få ting han kan bestemme selv, altså som du ikke kan tvinge ham til!

Mitt barn brukte mat til samme formål, hvilket var ganske frustrerende! Løsningen ble å gi det null oppmerksomhet, og overraskelsen var stor de første gangene hun sa "vil ikke spise" og jeg sa "nei vel" og ryddet bordet uten mer om og men :fnise:

Jeg ville latt det ligge en stund og tatt det opp igjen når maktkampen er over (for denne gang)

Du kan selvsagt legge inn forbud mot å dra leker rundt i huset i perioden, og begrunne det med at hvis han bare skal rote får han gjøre dette på eget rom.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Vår får en advarsel, også går lekene i søplen. Har skjedd en gang, så nå rydder hun med en gang.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har praktisert konsekvens overfor min 4-åring, så jeg trenger som oftest å si hva som vil skje hvis han ikke gjør som vi sier. Vi har nedtelling ofte også, sier at du må hente lekene du sparket ned trappa og legge dem tilbake i lekekassen, ellers vil mamma legge dem bort på loftet på 3. 1.....2.... Jeg har sjeldent kommet til 3. Kommer jeg dit, gjør jeg alltid som advart om, ellers faller hele systemet i fisk. På morgenen vil han ofte ikke tisse. Vi har kjørt at vi tisser første vi gjør etter å ha stått opp, vil han ikke så plonker vi han ned på do. Så venner han seg til. Vi har forsøkt overtalelse, funker ikke på lille stabeis. Alternativet er å la han gå til han selv finner ut han må tisse, har hatt et par uhell slik. Når han ordner alt med klær og doring selv, kan han selv bestemme.

• Liker 1
Skrevet

Her i huset er det en enkel regel. Hvis ikke ungene rydder selv, så rydder JEG. Og når mamma rydder, så blir lekene ryddet VEKK og satt på loftet.

Anonymous poster hash: ad327...a44
Skrevet

Poden vår fikk én advarsel: rydder du ikke blir lekene lagt i en søppelsekk og satt i boden i to uker. Han ryddet da. Men så sluttet han igjen. Det ble himla slitsomt med alle trusler og sanksjoner.

Nå er han 23, og han vil fortsatt ikke rydde. Jeg driter i det. Det har jeg gjort i ti år. Jeg håper han begynner å rydde når han flytter for seg selv. Eller, egentlig driter jeg i det også, for da slipper jeg i det minste å se på det.

Anonymous poster hash: 8c9fc...0c7
Skrevet

Poden vår fikk én advarsel: rydder du ikke blir lekene lagt i en søppelsekk og satt i boden i to uker. Han ryddet da. Men så sluttet han igjen. Det ble himla slitsomt med alle trusler og sanksjoner.

Nå er han 23, og han vil fortsatt ikke rydde. Jeg driter i det. Det har jeg gjort i ti år. Jeg håper han begynner å rydde når han flytter for seg selv. Eller, egentlig driter jeg i det også, for da slipper jeg i det minste å se på det.

Anonymous poster hash: 8c9fc...0c7

Svigerdatteren din blir sikkert happy for at du ikke gadd mer oppdragelse da poden var 13...

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet

Poden vår fikk én advarsel: rydder du ikke blir lekene lagt i en søppelsekk og satt i boden i to uker. Han ryddet da. Men så sluttet han igjen. Det ble himla slitsomt med alle trusler og sanksjoner. Nå er han 23, og han vil fortsatt ikke rydde. Jeg driter i det. Det har jeg gjort i ti år. Jeg håper han begynner å rydde når han flytter for seg selv. Eller, egentlig driter jeg i det også, for da slipper jeg i det minste å se på det. Anonymous poster hash: 8c9fc...0c7

hehe.. Særlig..
Skrevet

Men har du lært han å rydde da?

Nytter lite å komme med ordrer om å rydde nå, om han ikke helt fra han var liten ble tatt med på rydderutine.

Her rydder snart 2-åringen det meste av lekene sine selv, men vi har lenge utnytta at han gjerne vil være med på alt de voksne gjør - og satt i gang "aktivitet rydding".

Anonymous poster hash: f6dd3...887
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...