Gå til innhold

Lønn på arbeidsplass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår jo det at lønningene øker, så en person som ble ansatt i 2005 gikk inn på et lønnsnivå som var gjengse lønnsnivå i 2005, mens en person som ble ansatt i 2012 begynner på en lønn som er gjengse lønnsnivå i 2012.

Men dette får veldig rare utslag der jeg arbeider, som f.eks, på en avdeling så har den sist ansatte assistenten bedre lønn enn avdelingslederen. Videre har da denne siste ansatte assistenten mye mer i lønn enn oss andre assistenter som har arbeider der +5 år.

Skal det være slik? Dette er kontoransatte i oljeindustrien.



Anonymous poster hash: dd0d7...07a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lønningene til dem som har vært der lenge skulle også vært regulert underveis. Men samtidig er lønn forhandlet fram mellom leder og ansatt i hvert enkelt tilfelle. Kanskje denne nye ansatte har kvalifikasjoner andre mangler, eller rett og slett er en jævel ved forhandlingsbordet :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det slik at "normalen" er at lønnen blir regulert underveis, så den er gjengse lønn videre i år 2-3-4-5 osv år man arbeider i en bedrift? Prosenten vi går opp hvert år er så liten at det merkes knapt og gir lite utslag.

Kvalifikasjonene til nyeste ansatte assistent er det ingenting spesielt med, men jeg ser for meg at h*n sannsynlig var meget dyktig ved lønnsforhandlingene ved ansettelsen. Men jeg synes det blir veldig rart ved slike sjevheter. Det henger ikke på greip at en assistent tjener mer enn avdelingslederen!

TS



Anonymous poster hash: dd0d7...07a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det nesten slik hos oss også, men ikke like ille. Men her er det slik at sistemann inn tjener nå like mye som meg, til tross for at jeg har mye mer ansvar, arbeidsoppgaver, kunnskap, mengde, erfaring og ansiennitet.

Dette blr for meg litt sprøtt. Enda sprøere er det når man overgår lederen i lønn!

Er du organisert kan du kanskje få litt hjelp av tillitsvalgte til å se på lønnen din/deres og ta dette opp?

Jeg vurderer dette ved neste runde når det blir så urettferdig. Skal ikke være slik at man må bytte jobb for å kunne å opp i lønn.

Endret av Lemuren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe du burde ta opp med fagforeninga, de pleier jo å være tilstede ved lønnsforhandlingene hvert år. I tillegg er det jo slik at det er ved å bytte jobb at man virkelig går opp i lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I arbeidslivet må man rope opp og spør hvis man skal få noe mer enn det lille som er vanlig. Jeg kjører hvert år harde forhandlinger, og dermed har jeg gått opp mellom 5 og 13% hvert år de siste 4 årene. Men jeg vet folk som bare har tatt i mot det lille de blir tilbudt i årlig justering og da ender de selvsagt langt bak...

Anonymous poster hash: f873e...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I arbeidslivet må man rope opp og spør hvis man skal få noe mer enn det lille som er vanlig. Jeg kjører hvert år harde forhandlinger, og dermed har jeg gått opp mellom 5 og 13% hvert år de siste 4 årene. Men jeg vet folk som bare har tatt i mot det lille de blir tilbudt i årlig justering og da ender de selvsagt langt bak...

Anonymous poster hash: f873e...2ce

Jeg tror en skal ha en meget viktig nøkkelrolle med en utdannelse/erfaring utenom det vanlige i en bedrift for å få mellom 5% og 13% lønnsøkning hvert år gjennom forhandling. For oss andre hardt arbeidende medarbeidere er det en pott som skal fordeles, og resultatet i 2012 var 2% og 2013 2,1% økning. Vi går ned i reallønn hvert år. Kjøre tøffe forhandlinger har jeg prøvd i mange år, men når potten er liten, (etter ledelsen har tatt sin del + bonus) så er det ikke stort til hver enkelt av oss andre.

TS

Anonymous poster hash: dd0d7...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...