lykkestor Skrevet 31. august 2013 #1 Skrevet 31. august 2013 Har ikke merket noe liv idag, og er i uke 22.. Har kjent regelmessig liv De siste ukene. Er også litt øm nederst i magen ved bikinikanten på høyre side.. Er dette noe jeg bør beskymre meg over? Starter uke 23 om ett par dager..
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #2 Skrevet 31. august 2013 Mener å huske at det er normalt å ikke kjenne liv hver dag såpass tidlig, men skal ikke si noe sikkert. Har du prøvd å drikke noe kaldt, saft med is i for eksempel?Anonymous poster hash: cc7bb...eb8
Hattifnatten Skrevet 31. august 2013 #3 Skrevet 31. august 2013 Har ikke merket noe liv idag, og er i uke 22.. Har kjent regelmessig liv De siste ukene. Er også litt øm nederst i magen ved bikinikanten på høyre side.. Er dette noe jeg bør beskymre meg over? Starter uke 23 om ett par dager.. Jeg hadde det sånn selv i uke 20-24. Noen dager var det mye liv, og andre dager var det ikke tegn til bevegelse i det hele tatt. Det kan være at babyen ligger med armer og ben inn mot ryggen, der er du ikke like følsom, og vil dermed ikke kjenne eventuelle spark. Det er ikke før uke 28 at man skal kjenne liv hver dag. Prøv å drikke et iskald glass saft! Ømheten er nok bare ligamentsmerter. To av ligamentbåndene ligger på hver sin side av lysken. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #4 Skrevet 1. september 2013 Har ikke merket noe liv idag, og er i uke 22.. Har kjent regelmessig liv De siste ukene. Er også litt øm nederst i magen ved bikinikanten på høyre side.. Er dette noe jeg bør beskymre meg over? Starter uke 23 om ett par dager.. Skjekk det ut uansett. Ikke verdt å ta sjanser.Anonymous poster hash: 0f0a7...d19
Teriyaki Skrevet 1. september 2013 #5 Skrevet 1. september 2013 Skjekk det ut uansett. Ikke verdt å ta sjanser.Anonymous poster hash: 0f0a7...d19 Selv var jeg i akkurat samme situasjon og valgte å se det an litt da det uansett ikke er noe de kan gjøre med saken når man er 22 uker på vei. Kjente liv dagen etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #6 Skrevet 1. september 2013 Selv var jeg i akkurat samme situasjon og valgte å se det an litt da det uansett ikke er noe de kan gjøre med saken når man er 22 uker på vei. Kjente liv dagen etterpå. Nei, de kan ikke gjøre noe, men hvorfor skal ikke TS skjekke for å berolige seg selv?Anonymous poster hash: 0f0a7...d19
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #7 Skrevet 1. september 2013 Nei, de kan ikke gjøre noe, men hvorfor skal ikke TS skjekke for å berolige seg selv?Anonymous poster hash: 0f0a7...d19 sjekke Anonymous poster hash: af65d...c1f
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #8 Skrevet 1. september 2013 Litt ot, men hvem kontakter man om man kjenner lite liv? Ringer man føden eller legevakt om det er på kveldstid/helg? Ellers er det vel legen eller jordmor man tar kontakt med? Håper alt står bra til ts. Blir selv veldig stresset når det er en stund siden sist jeg kjente liv. Her hjelper det ofte å drikke et grass med kald Cola for å få fart på pjokken.Anonymous poster hash: 99a03...cf9
ara Skrevet 1. september 2013 #9 Skrevet 1. september 2013 Jeg har lest (vet ikke om det er en sikker kilde) at fra og med uke 28 SKAL man kjenne liv hver dag. Før dette kan det være litt så som så.. Men om det beroliger deg, TS, så kan du jo ringe legevakten og høre hva de sier... Kanskje de tar deg inn og lytter etter forsterlyd/hjerteslag
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #10 Skrevet 1. september 2013 Du må huske på at fosteret veier hva,..400 gram? Og at hvis det ligger med beina innover så kjenner man jo ikke. Jeg kjente liv første gang i uke 16 som førstegangs, morkaka mi lå bak så den blokkerte ikke noe. Men likevel var det dager jeg ikke kjente noe. Det er ikke før uke 28 at man skal kjenne hver dag. Anonymous poster hash: 4a535...817 1
Gjest Magdalene Skrevet 1. september 2013 #11 Skrevet 1. september 2013 Selv var jeg i akkurat samme situasjon og valgte å se det an litt da det uansett ikke er noe de kan gjøre med saken når man er 22 uker på vei. Kjente liv dagen etterpå. Ikke noe de kan gjøre med saken? JO det er det. TS. Ring føden og spør du.
Gjest Vampen Skrevet 1. september 2013 #12 Skrevet 1. september 2013 Om du ikke kjenner noe etter å ha drukket noe kaldt/søtt, ring føden. Det er bedre å sjekke, enn å gå rundt å bekymre seg.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #13 Skrevet 1. september 2013 Jeg ville ikke "belastet" føden med det såpass tidlig når det faktisk er helt normalt. Men, jeg har kommet inn til fastlegen dagen etter for å sjekke hjertelyd. Finner de ikke noe da kan man heller ta kontakt med føden. Etter uke 25-28 ville jeg derimot ringt føden siden man etter dette skal kjenne liv. Likevel hadde jeg ikke bråhastet før liv er til å redde, altså senere i svangerskapet, jeg hadde først prøvd forskjellige råd og sett det an utover kveldstid/inntatt jevnlig posisjoner hvor man fort kjenner ting osv. Er fosteret levedyktig på egenhånd kam det være dumt å se ting an til neste dag.Anonymous poster hash: 41b6a...52e 2
Teriyaki Skrevet 1. september 2013 #14 Skrevet 1. september 2013 Nei, de kan ikke gjøre noe, men hvorfor skal ikke TS skjekke for å berolige seg selv?Anonymous poster hash: 0f0a7...d19 Det kan hun så klart gjøre. Skrev bare hva jeg selv valgte i samråd med jordmor på tlf. 1
Sola^ Skrevet 1. september 2013 #15 Skrevet 1. september 2013 Hadde ringt føden og spurt. Viss det er feil instans så får ein be om eit anna telefonnummer for kor ein skal ringe. I "verste" fall så seier dei at dette er heilt normalt og det er ingenting å bekymre seg for. Det tar føden 2 minutter å svare på ein slik telefon, så det er ikkje den verste "belastninga". 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #16 Skrevet 1. september 2013 Hadde ringt føden og spurt. Viss det er feil instans så får ein be om eit anna telefonnummer for kor ein skal ringe. I "verste" fall så seier dei at dette er heilt normalt og det er ingenting å bekymre seg for. Det tar føden 2 minutter å svare på ein slik telefon, så det er ikkje den verste "belastninga". Enig i at det ikke er den verste belastningen på føden, men jeg kan nesten garantere at svaret hun får er at det er helt normalt så tidlig i svangerskapet, og at hun skal se det litt an.Anonymous poster hash: 900ff...2c0 1
plix Skrevet 1. september 2013 #17 Skrevet 1. september 2013 Jeg tok en telefon til jordmor, da jeg oppdaget forandringer. Men var da mye mer mot slutten av svangerskapet, og ble satt igang da det viste seg å være en risiko for at barnet ikke fikk i seg næring. Ellers opplevde jeg også flere ganger underveis frem mot de siste ukene (uke 27 kanskje) at det noen dager var litt mindre liv pga liggestillinger. Som oftest fikk jeg bekreftelse på at alt var normalt mot kvelden da babyen var mer aktiv, eller om jeg drakk noe kaldt og spiste.
Gjest Vampen Skrevet 1. september 2013 #18 Skrevet 1. september 2013 Enig i at det ikke er den verste belastningen på føden, men jeg kan nesten garantere at svaret hun får er at det er helt normalt så tidlig i svangerskapet, og at hun skal se det litt an.Anonymous poster hash: 900ff...2c0 Når jeg opplevde det samme, rundt samme tid, så ble jeg sendt til føden etter å ha pratet med fastlegen på tlf. Når jeg var på føden fikk jeg beskjed om at skulle det skje igjen, så skulle jeg ringe rett dit.
tulipaner Skrevet 1. september 2013 #19 Skrevet 1. september 2013 jeg kjente ikke så mye i uke 22-23, litt kanskje? og uregelmessig, og jeg skal ha tvillinger!! så jeg skulle kanskje ha kjent litt mere enn vanlig? og jeg kjente det mest på venstre side når jeg først kjente noe.. Hos meg begynte det regelmessig i uke 25++
Yesterday Skrevet 1. september 2013 #20 Skrevet 1. september 2013 Som andre har nevnt så trenger man ikke bekymre seg før etter uke 28 om det er lite liv. Jeg fikk beskjed av jordmor å da drikke/spise noe kaldt og søtt og vente en time og se om det hjelper, og hjelper det ikke så ring føden, men det etter uke 28. Jeg var ca 25 uker jeg og trur jeg når jeg begynte å kjenne det regelmessig, men ennå i uke 32 er det dager hvor ungen er mer rolig. Er ganske sikker på at det har med hvordan babyen ligger, når den f.eks sparker mot mor sin rygg så er det ofte man ikke kjenner det. Og man kjenner jo uansett ikke absolutt alle bevegelser babyen gjør Du kan jo prøve å drikke/spise noe kaldt og søtt og se hva som skjer, men ikke få panikk om ingenting skjer da, du er jo ennå 6 uker unna uke 28 2
Anbefalte innlegg