Gå til innhold

Saker som er utgått på dato

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det sånn at hvis man gjorde noe straffbart så om man ikke ble anmeldt eller fått noe reaksjon på anmeldelse, kan saken gå ut på dato? Altså la oss si jeg gjorde noe straffbart for 3 år siden og fremdeles ikke ble anmeldt er det sånn at saken er død nå?

Anonymous poster hash: 12acb...ff4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle straffbare forhold foreldres etter en tid i Norge. Bl.a mord foreldes etter 25 år - var en del skriverier i forbindelse med Theresesaken som ble foreldet i sommer.

Fra straffeloven:

§ 66.

En handling er ikke lenger straffbar når foreldelse er inntrådt etter reglene i §§ 67-69.

Tap av offentlig stilling kan dog idømmes selv om annen straff er foreldet.

§ 67.

Fristen for foreldelse er:

•2 år når den høyeste lovbestemte straff er bøter eller fengsel inntil 1 år,

•5 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 4 år,

•10 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 10 år,

•15 år når tidsbestemt straff inntil 15 år kan idømmes,

•25 år når fengsel inntil 21 år kan idømmes.

Skrevet

Takk! Var nyttig å lese. Jeg begikk nemlig et underlag der strafferamme er inntil 3 år, da vil det nok være utgått på dato for det er faktisk 4-5 år siden. Men visste ikke om sånt før altså. På en måte litt dumt, de som har gjort mer alvorlige handlinger slipper unna etter en del år. La oss si voldtekt. En jente vil anmelde en voldtekt etter at det har gått lang tid og bevisene er der og alt så kan man ikke få straff fordi det er gått en viss tid. Egentlig idiotisk spør du meg men er bra i min sak som ikke har voldtatt noen og bare stjal noen tusen. Jeg skal ikke undervurdere det jeg gjorde ikke misforstå men det finnes mye mer alvorligere handlinger som ikke kan straffes ....

Anonymous poster hash: 12acb...ff4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...