Gå til innhold

Brukte ditt/dine barn smokk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Malvin använder inte smokk.

Han har fått bröst när han velat, fram till nu vid 3½ månaders ålder. Nu får han på bröstmjölk på flaska på dagtid.

Han förstår liksom inte att han ska suga på smokken. Han leker lite med den med tungan och det hela slutar i att han petar ut den. Han suger på handen eller fingrarna och smuttar gärna på en trasa/klut om han får tag på den.

I vagnen har han börjat smutta/suga på ett litet mjukdjur. Tummen har han inte lyckats få in än.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn brukte ikke smukk - han ville rett og slett ikke ha det. Derimot ammet jeg jo lenge og "sto til tjeneste" når han ville ha, så kanskje det tilfredsstilte suttebehovet. Nå er han snart to, og jeg ser ingen antydning til interesse for totten heller.

Skrevet

Eldstejenta fikk smokk... :roll: Noe jeg angret endel på i ettertid.

Det var alltid et styr å passe på sutten - få den med ut, ikke miste den ute, få den med hjem igjen osv. På natten måtte jeg opp fem-seks ganger for å putte den #$%/@ sutten i munnen hennes når hun mistet den.

Pluss at hun ikke ble avvendt før hun var nesten fem...

Hun var ekstremt avhengig :o

Den feilen gjorde vi ikke igjen. De to neste måtte klare seg uten :Nikke:

Gjest Seleena
Skrevet

Har ingen barn, men vil veldig gjerne dele med dåke at eg slutta med smokk som 5 år :o :roll:

Skrevet

Eldste jenten vår brukte tommel, synest det var greit i og med at den fant hun selv(brukte den heldigvis kun når hun skulle sove)

Mellomste brukte smokk. Hun gråt mye så vi var veldig glad for at smokken kunne trøste litt. Hadde mange smukker i sengen sånn at hun fant en selv når hun våknet på natten.

Minste mann( nå 9 mnd) bruker ingenting, og må innrømme jeg godt kunne tenke meg at hun tok smukken. Innmari god trøst når de våkner på natten.

Du har helt rett i at nyere forsking har konkludert med at smukk kan forebygge krybbedød. De anbefaler det på min helsestasjon.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mine to første barn brukte smokk. Når de var tre år ga vi bort smokken til Nissen på julaften, og det gikk helt greit. Smokken var hos Nissen, så enkelt var det. Siste ville ikke ha smokk, men sugde iherdig på tommelen fra han var helt nyfødt. Han blir seks år til sommeren og har enda ikke sluttet. Det er kjempevanskelig å venne ham av med den.

ingen av ungene mine har fått feil tannstilling etter bruk av smokk /tommel.

Kunne jeg velge, så ville jeg prøvd smokk, for å unngå tommelen.

Unger er forskjellige, noen vil ikke ha noe.

Skrevet

Sønnen min ville verken ha smokk eller flaske. Virket aldri som han savnet noe og fingrene suttet han heller aldri på.

Skrevet

Begge mine brukte smokk men sluttet ved 8 mnd og 14 mnd . Det er lettere å kaste smokken enn totten, den sitter jo liksom litt fast den da.

Skrevet

Vesla bruker smukk. Hun er nå 10 mnd. og får kun smukken når hun skal kose/slappe av/sove. Flyr ikke rundt med smukken i munn støtt og stadig.

Har en haug med smukker i senga. Har aldri hendt at vi måtte opp om natten for å gi henne smukken. Men barn er jo forskjellige.

Hun hadde et ekstremt suttebehov i begynnelsen. Hadde det ikke vært for smukken, hadde hun nok hengt i puppen istedet.

Jeg håper jo selvsat avvenning går greit. Er litt feil for meg å anbefale det ene eller det andre, da jeg ikke har sett konsekvensen med å slutte enda.

Men 3 år er maxgrensen!!! Det er vi fast bestemt på begge to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...