Gjest Diddl Skrevet 24. april 2004 #1 Skrevet 24. april 2004 Jeg får nå snart mitt første barn- og spør dere mer erfarne- smokk eller ikke smokk? Positive eller negative erfaringer med smokk? Jeg syns det virker veldig greit med smokk (vist barnet vil ha det- vel å merke) og nå er det jo sagt at det forebygger krybbedød.
Fru Blå Skrevet 24. april 2004 #2 Skrevet 24. april 2004 Datteren min brukte smokk fram til hun var 9 mnd, og dette fikk henne til å glemme tommelen heldigvis. Når hun sluttet var det fordi hun ble syk med kraftig diare, og ville i ta annet enn brystet i en ukes tid. Da hun ble frisk, var hele smokken glemt.
Gjest Phair Skrevet 24. april 2004 #3 Skrevet 24. april 2004 Jeg har et veldig ambivalent forhold til bruk av smokk. Baby'n må først "lære" seg å brukle smokk, som vi voksne dytter i dem, for så at de må greie å slutte når vi mener det er nok. Min første fikk ikke smokk, var aldri noe tema engang og var heller ikke behov. Sistemann lå på sykehuset en stund og fikk smokk da han bare fikk mat gjennom sonde i halsen og ikke fikk tilfredstilt sugebehovet sit. Nå er han 8mnd og skulle gjerne ønske at han ikke brukte det. Han er blitt veldig avhengig, da særlig ved søvn. Våkner hvis ikke smokken er der.
Gjest Malama Skrevet 24. april 2004 #4 Skrevet 24. april 2004 Lettere å venne seg av med smokk enn med tommelen.... Men, jeg har ikke egne barn enda, så egentlig er ikke dette noe jeg har tenkt for mye over da.
Thomasine Skrevet 24. april 2004 #5 Skrevet 24. april 2004 Første mann brukte det til han var 4 år. Andre mann var ikke interessert i hverken den eller totten... Etterhvert jobbet vi hardt for å få ham interessert i smokken. Deilig både for ham og oss at han lettere fant roen selv... Da han var ca. 6 mnd. tok han den endelig!! :o :-) Blir bare brukt når han skal legge seg og nå han er lei seg eller har slått seg.
asterix Skrevet 24. april 2004 #6 Skrevet 24. april 2004 Har ikke brukt smokk til noen av våre 7. Ammer ofte i starten og tilfredsstiller dermed sugebehovet på den naturlige måten.
Gjest Phair Skrevet 24. april 2004 #7 Skrevet 24. april 2004 Har ikke brukt smokk til noen av våre 7. Ammer ofte i starten og tilfredsstiller dermed sugebehovet på den naturlige måten. 7 barn! Tar av meg hatten for det
Gjest Far til 2 Skrevet 24. april 2004 #8 Skrevet 24. april 2004 Vår 1.ste brukte ikke smukke ettersom hun ikke ønsket det. Den andre brukte smokk og vi hadde store problemer med å bli kvitt den (ca 2 år). Den yngste går nå å suger på genseren sin (selv om dette i og for seg ikke er noe som beviselig relaterer seg til tidligere bruk av smokk). I dag ville jeg gjort mye for å unngå bruk av smokk (men må man så må man). Far til 2
Smurfa Skrevet 24. april 2004 #9 Skrevet 24. april 2004 Vår datter brukte smokk og den ble raskt bestevennen hennes. Vi ga henne smokk rett og slett for at vi fryktet at hun skulle sutte på tommelen dersom hun ikke fikk smokk. (hadde veldig suttebehov) Og jeg så for meg at det skulle være vanskeligere å slutte med å sutte på tommelen enn med smokken. Hun sluttet med smokken dagen før hun fylte 2 år og det gikk over all forventning! Hun har spurt etter den ca tre ganger siden da.
Gjest Tex Skrevet 25. april 2004 #10 Skrevet 25. april 2004 Min første hadde et enormt sugebehov og fikk smokk som avlastning for meg. Denne brukte hun til hun var rundt seks mnd. Min nr to gjorde jeg alt jeg kunne for å pådytte smokk, men han fant totten da han bare var noen dager gammel og siden har den sittet som en propp. Nå er han snart syv..... og jeg har en kusine som er langt over tredve som totter ennå..... Gi ungen smokk, du, med god samvittighet.
Redhead Skrevet 25. april 2004 #11 Skrevet 25. april 2004 Eldstemann brukte smokk. Fra han var ett år bare når han skulle sove. Han sluttet med smokken da han var 3 1/2, og det gikk uten problemer. Minstemann brukte totten til han var rundt året. Da slutta han av seg selv. Smokk har han aldri villet ha.
Gjest Xavia Skrevet 25. april 2004 #12 Skrevet 25. april 2004 Jeg var veldig bestemt på at smokk skulle lilletulla bruke. Tenkte at det var lettere å slutte med enn om hun evt suttet på tommelen. Men...lilletulla synes ikke smokk var godt, (ei heller tommelen heldigvis), så her i gården ble ingen av delene brukt.
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2004 #13 Skrevet 26. april 2004 Det høres enkelt ut å få barn til å slutte med smokk, men mange har erfaring med at det ikke er så lett. Greit da barn er små, men ser ofte 4 åring sitt i tralle med mokk. Jeg hadde ikke smokk som innkjøpt utstyr da de kom. De har aldri hatt det. Ikke brukte de fingeren heller.
Gjest Xavia Skrevet 26. april 2004 #14 Skrevet 26. april 2004 Det høres enkelt ut å få barn til å slutte med smokk, men mange har erfaring med at det ikke er så lett. Greit da barn er små, men ser ofte 4 åring sitt i tralle med mokk. Jeg hadde ikke smokk som innkjøpt utstyr da de kom. De har aldri hatt det. Ikke brukte de fingeren heller. Lett å slutte med smokk er det nok ikke. (Min mor måtte være hard som jern for ikke å gi etter med meg.) Men det er da vitterlig lettere å få et barn til å slutte med smokk enn med tommelen. Smokken kan man i det minste fysisk fjerne. Så må man tåle hyl og skrik i noen dager da...
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2004 #15 Skrevet 26. april 2004 Dersom barnet vil ha smokk, så gi det.. Selv måtte jeg slutte å sutte på totten til jeg skulle begynne på skolen og det var hardt!!
Letti Skrevet 26. april 2004 #16 Skrevet 26. april 2004 Her i huset er det aldri blitt brukt smokk. Ei heller tommelen. Og sugebehov.....Hadde de det da?? Jeg har ikke ammet dem heller, men de har jo vokst opp på flaske og fikk da flaske når de skulle ha melk eller vann. Men de har hatt hvert sitt kosedyr og det bruker de (dessverre?) enda i en alder av syv og ni, men kun i senga og om natten, aldri ellers.
Padmee Skrevet 26. april 2004 #17 Skrevet 26. april 2004 Jeg brukte smokk til min datter og kommer også til å bruke det til nestemann med god samvittighet. Syntes ikke det var så vanskelig å slutte med den heller, selv om ho kanskje var større enn hva iallefall min svigermor likte. Men da ho sluttet, var det min svigermor som foreslo at vi skulle begynne igjen. Det kom ikke på tale, og etter en liten uke var hele tutten glemt. Det var forresten min datters egen beslutning om at nå skulle ho slutte, gikk å kastet den i bosset selv.
Gjest Danielle 73 Skrevet 26. april 2004 #18 Skrevet 26. april 2004 Begge mine har brukt smokk til dem ble 3 årgamle. Noe jeg selvsagt ikke hadde noe i mot. Alle barn har et suttebehov mer eller mindre, så jeg syntes ungen bør få lov å bruke smokk så lenge ungen har behov for det. Men med ett untak av at over 4årsalder bør man slutte med det syntes jeg. Man får ikke mer overbitt heller av smokk slik mangen tror. På klinikken kunne legen se at min datter var endel overbitt, så smukken skal ikke få skylden der. Smokken er jo i mangen tilfeller en trygghet for ungen også.
Gjest Starya Skrevet 26. april 2004 #19 Skrevet 26. april 2004 Sønnen min begynte med smokk en natt da han var et par måneder. Da lette jeg trøtt og desperat gjennom et skap for å finne den "reklamesmokken" jeg hadde fått i posten like etter fødselen. Deretter brukte han smokk til han var, tja ti-tolv måneder eller noe slikt? Han mistet smokken en gang vi trillet tur, og jeg stakk innom en bensinstasjon og kjøpte ny. Den hadde en litt annen (mer gammeldags, rund) fasong, og falt ikke i smak. Fra den dagen var det slutt på smokk-bruken.
Gjest LoisLane Skrevet 26. april 2004 #20 Skrevet 26. april 2004 To av mine har brukt smokk, to nektet å ta den. Det har vært veldig deilig at minstemann har brukt smokken, for han hadde stort sugebehov og jeg slet med supersåre brystvorter. Det er nesten fælt å si, men den har vært grei å ha mange ganger når vi har vært ute på aktiviteter, foreldrekvelder på skolen etc. - det blir litt stillere... Det har gått veldig bra å kutte ut smokken. tror det er lurt å gjøre det tidlig - da blir ikke savnet så stort. Vi har akkurat kuttet ut til vår minste nå - han er snart to. Litt vanskeligere å sovne om kvelden, ellers greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå