Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ufaglært
Skrevet

Jeg er utdannet ved høgskole, men ikke innen omsorgsarbeid. Har blitt tipset om ledig stilling som miljøterapeut av en bekjent, men hvor stor sjans er det for at jeg blir vurdert som aktuell når jeg ikke er sosionom/sykepleier/barnevernspedagog?

Hva går slikt arbeid ut på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for å få tittelen miljøterapaut må en ha etterutdanning. Så jeg tviler på at du hadde fått den om du hadde vært sosionom eller barnevernspedagog.. Men det skader jo ikek å søke om du selv mener du er kvalifisert...

Skrevet

Hva slags etterutdanning må man ha, Liv?

Jeg kjenner folk som er førskolelærere, sosionomer og til og med uten høgskole, men med erfaring fra samme type arbeid, som er ansatt som miljøterapeuter.

Søk stillingen hvis du mener deg kvalifisert, du får den ihvertfall ikke hvis du ikke søker!

Skrevet

vi har fått høre på skolen at terapeut er en beskyttet tittel som du får etter etterutdanning. Men jeg har søkt og finner egentlig ingen utdanning. fant også dette når jeg søkte på nett. Så da synes jeg det er rart at vi fikk vite at terapeut er beskyttet tittel..

Jobbmuligheter Som vernepleier får du offentlig godkjenning og kan jobbe som miljøterapeut innen alle deler av offentlig sektor.

Barnevernsped; Studiet kvalifiserer til forebyggende barne- og ungdomsarbeid, arbeid i barnevernet og miljøarbeid/miljøterapi i institusjoner.

At de som ikke er utdannet i det hele tatt får sånne stillinger synes jeg er skummelt.. Men du har jo høgskoleutdanning så søk! Er du best kvalifisert får du jobben... Ganske enkelt! Du får det i allefall ikke ved å ikke søke!

Gjest Madley
Skrevet

Som førskolelærer kan jeg jobbe som miljøterapeut..

Skrevet

At de som ikke er utdannet i det hele tatt får sånne stillinger synes jeg er skummelt..

Jeg er til dels enig med deg, men samtidig er det faktisk noe som heter realkompetanse. Det kan ikke alltid erstatte formalkompetanse, men jeg syns det er mindre skremmende at et menneske som er ufaglært og har 15 års arbeidspraksis arbeider med mennsker enn at en nyutdannet sosionom på 22-23 skal komme og fortelle et menneske på 50-60 år hva som er best for vedkommende...

Gjest Anonymous
Skrevet

Man kan som sosionom få tittelen miljøterapaut uten etterutdanning. Er selv snart sosionom på 23 år, og jeg skal ikke fortelle noen på 50-60 år hva som absolutt er best å gjøre. Men det er da min jobb å veilede og å gi råd om hva som kan være smart eller hensiktsmessig å foreta seg. Hvis ikke jeg skulle gjøre dette hadde ikke Norge hatt bruk for sosionomer, og 50-60 åringen hadde ikke vært i en situsjon hvor han trengte en sosionom.

Skrevet

Man treng ingen etterutdanning for å få ein tittel som miljøterapeut. Har du ikkje 3 høgskuleutdanning innan helse-og sosialfag, kan ein få tittel som miljøarbeidar.

Skrevet

"for å få tittelen miljøterapaut må en ha etterutdanning. Så jeg tviler på at du hadde fått den om du hadde vært sosionom eller barnevernspedagog.. Men det skader jo ikek å søke om du selv mener du er kvalifisert..."

Jeg er sosionom uten videreutdanning, og innehar stilling "miljøterapeut med utvidet faglig ansvar" eller tidligere kalt "miljøterapeut 1"

Gjest dija
Skrevet

har jobbet som miljøterapeut i 5 år, er selv ergoterapeut. Kjenner lærere, vernepleiere, førskolelærere, sosialantropologer, folk med universitetsutdanning (sosiologi, samfunnsfag mm) som jobber som miljøterapeuter. etterutdanning er ikke et krav.

• 3 år senere...
Gjest Gjest_Guro_*
Skrevet

Hei!

Terapeut er ikke en beskyttet tittel, Liv.

Det er derimot psykolog, psykiater og lege. Dette vil si at i utgangspunktet kan "alle" kalle seg terapeuter. Utdanner meg selv til å bli musikkterapeut, og jeg vet at det jobbes for å gjøre nettopp denne tittelen beskyttet.

Stilling som miljøterapeut krever 3 årig høyskoleutdanning på bachelornivå, fotrinnsvis innenfor helse/sosialfag. Ulike arbeidsplasser har ulik praksis. Bare søk, det skader ikke tror jeg! Lykke til.

Skrevet

Veldig gammel tråd, men jeg kjenner folk uten sosialarbeidsrelatert utdanning som har fått tittel miljøterapeut, f eks en med musikklærerutdanning (men da har man jo pedagogikk). Jeg vet ikke om man kan jobbe som miljøterapeut uten noe relevant utdanning, men har inntrykk av at det er en nokså fleksibel stilling avhengig av hva slags institusjon man jobber i, og at forskjellig slags utdanning eller arbeidserfaring kan regnes som relevant om det er nyttig i situasjonen.

Skrevet

Det finnes jo mange områder å være miljøterapeut på, så det er ikke umulig at det brukes skjønn når folk med utradisjonelle høyskoleutdanninger ansettes i en slik stilling. Jeg er vernepleier og jobber som miljøterapeut med utviklingshemmede. For eksempel jobber det ingen sykepleiere hos oss, fordi det ikke er nødvendig med denslags kompetanse hos oss. I naboavdelingen derimot, jobber det flere, fordi deres behov er helt annerledes. Jeg kan tenke meg at kvalifikasjonskravene blir opplyst i stillingsannonsen, men det skader jo ikke å søke hvis man mener at man har kvaliteter som kan være nyttige i jobben. I tilleg er det jo sånn at personlig egnethet er vel så viktig som utdannelse, nettopp for miljøterapeuter.

Skrevet
Man treng ingen etterutdanning for å få ein tittel som miljøterapeut. Har du ikkje 3 høgskuleutdanning innan helse-og sosialfag, kan ein få tittel som miljøarbeidar.

Dette er riktig etter det jeg vet hvertfall :)

• 1 år senere...
Skrevet

En miljøterapeut kan drive miljøarbeid. En miljøarbeider kan ikke drive med miljøterapi.

Eksempler på utdanninger som gir kompetanse som miljøterapeut er sosionom, vernepleier, barnevernspedagog

Gjest Gjest
Skrevet

det er forskjell på miljøterapeut og miljøarbeider.

en miljøterapeut må være en som har 3 årig høgskole.

dette kan være barnevernspedagogger, sykepleiere, sosionomer, vernepleiere, lærere, førskolelærere osv.

det er enten en sosialfaglig utdanning, eller en pedagogisk utdanning som er forventet.

men alle kan være en miljøarbeider da det ikke krever noen utdanning.

jeg kan ta et eksempel. jeg snakket med en leder i boveiledningstjenesten, hun søkte egentlig etter en personlig assistent til en bruker.

en personlig assistent stilling krever ingen utdanning.

og jeg er utdannet førskolelærer. hun sa at de egentlig var på utkik etter personlige assistenter men om jeg søkte på denne stillingen ville jeg gått under tittelen "miljøterapeut" siden jeg hadde høgskoleutdanning innenfor pedagogikk. og de ville ta meg i betraktning for stillingen.

som miljøterapeut ville jeg ha gjort den samme jobben, men en annen stillings kode siden i jeg er utdannet. altså lønn tilsvarende min utdanning.

selvom de utlyste personlige assistenter, så ble jeg innkalt til intervju.

men avslo da jeg fikk en annen jobb som pedagogisk leder i en barnehage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...