Gå til innhold

Hjelp angående arveavgift?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du får late som jeg er en liten unge som ikke forstår meg på noe som helst. Og at Google ikke eksisterer.

Kan noen forklare meg litt nøye, hvordan jeg kan finne ut hvor mye jeg skal betale i arveavgift? Hele prosessen.

Jeg har hørt at jeg kan bruke ligningsverdien av eiendommen, stemmer det?
For jeg har ligningsverdien for 2011, fikk beskjed om at den for 2012 ikke var klar enda eller noe slikt. Det er kun meg og ingen andre, ikke blitt skrevet noe testament.

Jeg har printet ut skjema ifra Skatteetaten men jeg forstår jo ikke noe som helst av dette, vet ikke hva jeg skal fylle inn. Er jo rene eksamens oppgaven, stryker jeg får jeg vel staten etter meg.

Hva gjorde dere for når det kom til å få betalt arveavgiften?

Hadde mest likt å bare gitt alle papirene til en advokat så fikk h*n finne ut alt...

Jeg må få gjort dette innen september mnd. Det er hvertfall da 6mnd fristen går ut.



Anonymous poster hash: d4817...efd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at jeg kan bruke ligningsverdien av eiendommen, stemmer det?

Nei. Det stemmer ikke, for ligningsverdien er bare en brøkdel av antatt salgsverdi, og det er den som skal legges til grunn ved beregningen av arveavgift.

"Hovedregelen er at midlene skal verdsettes til den antatte salgsverdien på dødstidspunktet"

"Bolig og fritidseiendom

Har du fått takst på boligen/eiendommen i forbindelse med overdragelsen, må du sende inn dokumentasjon på denne. Har du solgt boligen, må du sende inn dokumentasjon på salgsoppgjøret.

Hvis du ikke har fått takst eller har et salgsoppgjør, skal du bruke egne opplysningsskjemaer for verdsetting av boligeiendom ogfritidseiendom.

Send inn dokumentasjon eller skjemaet sammen med arvemeldingen/gavemeldingen. Du må også gi opplysninger om bolig og fritidseiendom i selve arvemeldingen/gavemeldingen."

http://www.skatteetaten.no/Person/Arv-og-gaver/Arveavgift-satser-og-fribelop/Beregne-verdi-av-arvgave/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres overhode ikke rimelig at jeg skal betale avgifter fra en eiendom jeg har INGEN planer om å selge, og den verdien kommer til å være skyhøy.

Men jeg har vel ingen andre valg med å få en salgsverdi av eiendommen.

Fant denne siden og der står det +800 000 så er det 10%.

Så om eiendommen har en verdi på ca 3.5 mill og man trekker ifra fribeløpet på 470 000 så sitter jeg igjen med 3.03 mill og 10% av det blir 303 000.- i arveavgift??

Håper jeg tar feil.



Anonymous poster hash: d4817...efd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ser på skjemaet at jeg må krysse av "Eiendommen planlagt solgt", det burde da ha en innvirkning på resultatet av det jeg skal betale bøter for.



Anonymous poster hash: d4817...efd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta deg en time eller to hos en advokat for å få ordnet dette. Da blir det ordnet raskt - og det blir riktig slik at du slipper å få "staten etter deg".



Anonymous poster hash: e65b8...2d3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en advokat de eneste jeg kan snakke med angående dette?

Hele skjemaet er gresk for meg..



Anonymous poster hash: d4817...efd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det kan jo være at du finner en økonomirådgiver som kan disse sakene også. De finnes sikkert. Et eller annet sted.

Eller hva med et møte med skatteetaten? Har du hatt kontakt med dem? De har jo veiledningsplikt!



Anonymous poster hash: e65b8...2d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvem du arver av, men det er 3 nivåer: http://www.skatteetaten.no/Tabeller-og-satser/Arveavgift/

Første 470.000 er skattefritt

De neste 330.000 har 6% skatt

Det overskytende har 10% skatt

Det vil blant annet si at jeg og mine søsken ikke har økonomisk mulighet til å ta over vår hytte på sørlandet som har vært i familien i generasjoner. Men nå er det valgår dere, Høyre lover å fjerne arveavgiften innen 2 år, godt valg!!!

Anonymous poster hash: b3c59...97e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ligningsverdien ikke skal overstige 30 % av markedsverdi, kan du prøve deg med å ta ligningsverdien og dele med 0,30. Mener min far gjorde dette med huset til sine foreldre, og det gikk greit, selv om reell markedsverdi nok var høyere.

Kan også hende han brukte 0,25, ikke helt sikker, da det er 25 % som er hva ligningsverdien egentlig skal være av markedsverdi.



Anonymous poster hash: 7bf57...75b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke likningsverdien som skal brukes som grunnlag for arveavgiften. Det er den antatte salgsverdien når arvegiver dør du trenger. Dette får du av en megler eller takstmann.

Arveavgiftsloven: http://lovdata.no/all/hl-19640619-014.html

"§ 9. Tiden for rådighetservervet.

Hvis ikke annet følger av arvelaters eller givers bestemmelse eller av reglene i § 10, ansees rådigheten ervervet slik:

a) Over arvemidler som ikke har vært under offentlig skifte: ved arvelaters død.

§ 11. Verdsettelse.

De avgiftspliktige midler ansettes i alminnelighet til den antatte salgsverdi."



Anonymous poster hash: e65b8...2d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke likningsverdien som skal brukes som grunnlag for arveavgiften. Det er den antatte salgsverdien når arvegiver dør du trenger. Dette får du av en megler eller takstmann.

Arveavgiftsloven: http://lovdata.no/all/hl-19640619-014.html

"§ 9. Tiden for rådighetservervet.

Hvis ikke annet følger av arvelaters eller givers bestemmelse eller av reglene i § 10, ansees rådigheten ervervet slik:

a) Over arvemidler som ikke har vært under offentlig skifte: ved arvelaters død.

§ 11. Verdsettelse.

De avgiftspliktige midler ansettes i alminnelighet til den antatte salgsverdi."

Anonymous poster hash: e65b8...2d3

Vel, det var altså ikke nødvendig i situasjonen jeg nevnte.

Det er jo også slik at ligningsverdien skal være 25 % av markedsverdi, og maksimalt 30 %. Så om man går for å bruke 25 % som divisor, så kan det meget vel bli godkjent.

Anonymous poster hash: 7bf57...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

3.1

Et nytt spm, jeg har fått lest at for å finne ut 'samlet verdi'.

Så skal jeg ta Hovedstol + Påløpte renter

Så altså 140 500 + 4,70 ?

Det høres rart ut, men hva vet jeg..

Har fått purring nå så må få gjort dette innen 14 dager.



Anonymous poster hash: d4817...efd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlet verdi har neppe noe med hovedstol og renter å gjøre. Grunnlaget for arveavgiften er eiendommens markedsverdi, men det er flere ting som f.eks. kan redusere denne verdien, f.eks. hvis en giveren har forbeholdt seg bruksrett til en del av boligen. Dette reduserer eiendommens markedsverdi. Kanskje dette kan ha noe med begrepet samlet verdi å gjøre. Fant noe om det her under arveavgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...