Gå til innhold

Hvordan slappe av under oppkjøring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir veldig fort stresset når jeg kjører bil. Har allerede strøket to ganger på tross av at kjørelæreren min sa han var 100 % sikker på at jeg kom til å greie det begge ganger. Han sier han ikke har noe å klage på. :( Føler meg også trygg når jeg kjører, både med kjøreskolen og med foreldrene mine.

Men saken er at på oppkjøringene så har jeg vært skikkelig stressa, bomgira, glemmer ut ting osv.. har ikke strøket på grunn av noen store feil, men flere småfeil som gjør at det blir mindre flyt og at jeg virker usikker.

Jeg VET at jeg kan kjøre bil, det har jeg bevist mange ganger. Men med en gang jeg føler presset så stopper alt bare opp. :(

Skal ha ny oppkjøring snart, og gruer meg forferdelig!!! Er det noen som har tips til en jente på 21 som virkelig trenger lappen nå?



Anonymous poster hash: 7a83e...005
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, ikke morsomt! Kjørte opp for bare en uke siden, og føler virkelig med deg! Hvis du VET du kan kjøre bil, tenk på det. Oppkjøringen er ikke noe annet enn en vanlig kjøretime :) Og det er superviktig å ta en oppvarmingstime med kjørelæreren din først, det gjorde jeg og er så glad for det! Jeg var selv veldig nervøs, men det er bare å konsentrere seg og tenke på at du "bare" kjører bil. Du trenger ikke vise at du er verdens beste sjåfør for å få lappen ;) Dette klarer du nok helt fint! :) Regner også med det finnes masse fint på apoteket eller helsekostbutikker som hjelper deg med å finne roen, blant annet grønn havre, Avena Sativa for eks. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som meg, ta deg noen pinner alkohol evt valium før du kjører opp. Du slapper heeelt av og blir verdens beste sjåfør i forhold til når du var dritnervøs.

Ps. Ellers ALDRI drikk alkohol før kjøring. Men er stor nevøsitet før en oppkjøring på 45 min så kan det være aktuelt..



Anonymous poster hash: 19665...17c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som meg, ta deg noen pinner alkohol evt valium før du kjører opp. Du slapper heeelt av og blir verdens beste sjåfør i forhold til når du var dritnervøs.

Ps. Ellers ALDRI drikk alkohol før kjøring. Men er stor nevøsitet før en oppkjøring på 45 min så kan det være aktuelt..

Anonymous poster hash: 19665...17c

How about no...

Tenk at du ikke skal vise han at du er verdens beste, men at du sitter der med kjørelærer og bare tar en vanlig runde rundt i byen. Og det er faktisk ikke verdens undergang dersom du ikke får det til, at man tenker "herregud nå MÅÅ jeg stå" fører ofte til unødvendig press. Gjør du noe du føler er feil, ignorer det og la det gå, ikke tenk mer over det. Det fører til dårligere flyt, og at du konsentrerer deg mindre, som igjen fortere fører til flere småfeil. Det er kjempevanskelig å blokke alt dette ute, men du må bare prøve, for presset sitter bare i ditt hode :) Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE ta en dram eller noe annet fiksfaks før du skal kjøre opp! Hva i all verden er dette for holdning da...

Man skal ikke fyllekjøre fordi man er mindre oppmerksom og kan skade andre, ikke fordi det er ulovelig. Hva i all verden får deg til å tro at det er mer akseptert hos noen som ikke engang har lappen ennå? Da er man jo i tillegg til påvirket - uerfarern. Og ulykker skjer selv de mest erfarne. Nei, i mitt hode er det tusen ganger verre å fyllekjøre enn å stryke på oppkjøringen. Fordi stryker du så var du kanskje nervøs, du var ikke erfaren nok, gjorde noen ærlige feil - mens om du drikker for å stå, da har du vist så manglende dømmekraft at du aldri burde få lappen.

Snakk om egoistisk syn på livet. "Bare jeg står og får lappen, så samme det om jeg setter alle andre i fare samtidig". Ja, ulykker kan skje uansett, men en stor prosent av dødsulykkene her til lands har alkohol eller annen rus som årsak. Å ofre andres liv fordi noen bare MÅ kjøre i påvirket tilstand vitner om total mangel på respekt for andre. Og at på til i en oppkjøringssituasjon.

Sorry at jeg blir krass, men jeg har selv mistet noen fordi noen bare MÅTTE kjøre etter å ha drukket. Klart, ingenting er viktigere enn at vedkommende får kjørt, selv om man har drukket.

Dessuten, hva om vedkommende blir tatt? At man havner i promillekontroll (ja, det kan skje, selv på oppkjøring), at sensor lukter alkoholen eller av en eller annen grunn oppdager det? Ja, da kan du hvertfall glemme å ta lappen på en stund.

Så, til deg, kjære TS. Jeg strøk selv 3 ganger på oppkjøring (!) fordi jeg var så utrolig nervøs og anspent at jeg begynte å gjøre dumme ting. Var en god sjåfør ellers (kjørelærer skjønte ikke hvorfor jeg strøk...) Det ble ikke bedre for hver gang heller, for da ble jeg liksom enda mer stresset. Så har ingen gode råd og komme med desverre, det der med å slappe av og tenke på at det bare er en kjøretime, hjalp ikke for meg hvertfall. Fjerde gangen gikk det fint da. Heldigvis. Var spent som bare rakkern da og, men hadde litt flaks.

Masse lykke til, det er alt jeg kan si! Dette klarer du :huh:



Anonymous poster hash: c88b3...1ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...