AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #1 Skrevet 30. august 2013 Jeg leste en artikkel om ei svensk jente som var 16 år og gikk på p-piller, hun fikk slag. Synes det er litt skummelt å tenke på. Hvor ofte skjer slike ting pga p-pillebruk egentlig? Anonymous poster hash: 3cd2f...0b2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #2 Skrevet 30. august 2013 Vet ikke, men det er vel særlig for de som har forhøyet sjanse i utgangspunktet at det kan være farlig. Og da setter vel helst proppene seg andre steder.. Men det kan skje dersom man er "helt frisk" også, jeg mener hvor ofte tar legen en blodprøve der de sjekker for genmutasjon som øker sjansen for blodpropp nårnoen ber om resept på ppiller?... Det skjedde ikke med meg. Jeg har gått på ppiller, legen regnet med at siden jeg var ung og sprek, gikk det bra. Det gjorde det og, flaks! Men det viser seg i ettertid at jeg har en genmutasjon som gir økt risiko for blodpropp, særlig ved bruk av medisiner med østrogen og slike hormoner. Og jeg måtte hvertfall ikke begynne på ppiller! Legen bare tok det for gitt at jeg ikke hadde genmutasjonen. Selvom jg var atten og utestet. Så jeg vil anbefale alle å i hvertfall teste seg for leiden før man begynner på ppiller.Anonymous poster hash: 50be7...b5d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #3 Skrevet 30. august 2013 P-piller er ikke farlig, men det kan gi bivirkninger som alle andre medikamenter. Den farligste bivirkningen er blodpropp, men det er ytterst få som får blodpropp av p-piller. De aller, aller fleste som får blodpropp av p-piller er i en risikosone, de prøver legen å luke ut først. Anonymous poster hash: 5c7bb...81a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #4 Skrevet 30. august 2013 Vet ikke, men det er vel særlig for de som har forhøyet sjanse i utgangspunktet at det kan være farlig. Og da setter vel helst proppene seg andre steder.. Men det kan skje dersom man er "helt frisk" også, jeg mener hvor ofte tar legen en blodprøve der de sjekker for genmutasjon som øker sjansen for blodpropp nårnoen ber om resept på ppiller?... Det skjedde ikke med meg. Jeg har gått på ppiller, legen regnet med at siden jeg var ung og sprek, gikk det bra. Det gjorde det og, flaks! Men det viser seg i ettertid at jeg har en genmutasjon som gir økt risiko for blodpropp, særlig ved bruk av medisiner med østrogen og slike hormoner. Og jeg måtte hvertfall ikke begynne på ppiller! Legen bare tok det for gitt at jeg ikke hadde genmutasjonen. Selvom jg var atten og utestet. Så jeg vil anbefale alle å i hvertfall teste seg for leiden før man begynner på ppiller.Anonymous poster hash: 50be7...b5d Kan jeg be legen om å teste meg for den genmutasjonen? Når jeg fikk p-piller sist ble jeg spurt om noen i familien har hatt blodpropp, så vidt jeg vet har ingen det, så jeg svarte det. Men moren min sliter med høyt blodtrykk. Jeg er egentlig ganske skeptisk til p-piller og hva de gjør med kroppen, men det er jo så praktisk å bruke dem. TS Anonymous poster hash: 3cd2f...0b2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #5 Skrevet 30. august 2013 Det er fint å være litt skeptisk til medikamenter, men man må ikke bli hysterisk. Tenk hvor mange som går på p-piller og tenk hvor mange som får blodpropp, det er ikke mange. Anonymous poster hash: 5c7bb...81a 1
Gamerfrue Skrevet 30. august 2013 #6 Skrevet 30. august 2013 for å være blodig ærlig, så tror jeg at det er flere negative bivirkninger av p-piller enn det man er helt klar over, og jeg ser av og til artikler om dette som dukker opp uten å få den oppmerksomheten de burde. Tross alt - du tar en pille (la oss si på morgenen) så skyter ulike hormonverdier i været en periode, før den synker igjen og er lav mot neste morgen - før du tar en ny piller som skyter hormonene i været igjen. Denne effekten er ikke særlig bra, for det gjør at hormonverdiene beveger seg som en berg og dalbane. Mange er ekstra følsomme for dette, og kan bli ekstremt påvirket når det kommer til humør, sexlyst, depresjon osv. Jeg har hørt om tilfeller der hormonene har blitt ganske skjevfordelt etterhvert, og en kvinne som måtte gå på testosteronpiller i en periode for å jevne ut den skjeve fordelingen. Så p-piller er nok ikke en så "lettvint og fantastisk" løsning som man kanskje tror - den kommer jo med bivirkninger. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #7 Skrevet 30. august 2013 for å være blodig ærlig, så tror jeg at det er flere negative bivirkninger av p-piller enn det man er helt klar over, og jeg ser av og til artikler om dette som dukker opp uten å få den oppmerksomheten de burde. Tross alt - du tar en pille (la oss si på morgenen) så skyter ulike hormonverdier i været en periode, før den synker igjen og er lav mot neste morgen - før du tar en ny piller som skyter hormonene i været igjen. Denne effekten er ikke særlig bra, for det gjør at hormonverdiene beveger seg som en berg og dalbane. Mange er ekstra følsomme for dette, og kan bli ekstremt påvirket når det kommer til humør, sexlyst, depresjon osv. Jeg har hørt om tilfeller der hormonene har blitt ganske skjevfordelt etterhvert, og en kvinne som måtte gå på testosteronpiller i en periode for å jevne ut den skjeve fordelingen. Så p-piller er nok ikke en så "lettvint og fantastisk" løsning som man kanskje tror - den kommer jo med bivirkninger. Klart det er bivirkninger, det er det på alt. Om man tar den til jevn tid så er det minimalt med svingninger. Ellers så er p-plaster et alternativ, da slipper man svingningene. Eller p-stav eller spiral. Man finner jo fort ut om det er noe for deg, reagerer kroppen negativt så slutter man. Anonymous poster hash: 5c7bb...81a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #8 Skrevet 30. august 2013 Etter noen år på p-piller fikk jeg både panikkangst og depresjon. Noen måneder etter jeg sluttet, ga også de psykiske vanskene seg. Tilfeldig? I think not.Anonymous poster hash: 2402d...a06 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #9 Skrevet 30. august 2013 for å være blodig ærlig, så tror jeg at det er flere negative bivirkninger av p-piller enn det man er helt klar over, og jeg ser av og til artikler om dette som dukker opp uten å få den oppmerksomheten de burde. Tross alt - du tar en pille (la oss si på morgenen) så skyter ulike hormonverdier i været en periode, før den synker igjen og er lav mot neste morgen - før du tar en ny piller som skyter hormonene i været igjen. Denne effekten er ikke særlig bra, for det gjør at hormonverdiene beveger seg som en berg og dalbane. Mange er ekstra følsomme for dette, og kan bli ekstremt påvirket når det kommer til humør, sexlyst, depresjon osv. Jeg har hørt om tilfeller der hormonene har blitt ganske skjevfordelt etterhvert, og en kvinne som måtte gå på testosteronpiller i en periode for å jevne ut den skjeve fordelingen. Så p-piller er nok ikke en så "lettvint og fantastisk" løsning som man kanskje tror - den kommer jo med bivirkninger. Har ikke tenkt på det sånn før, det med hormonverdiene i berg og dalbane. Det er kanskje ikke så bra, nei. Og det er nok mange plager som kan komme pga p-piller uten at man er helt klar over det. -TS Anonymous poster hash: 3cd2f...0b2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #10 Skrevet 30. august 2013 Etter noen år på p-piller fikk jeg både panikkangst og depresjon. Noen måneder etter jeg sluttet, ga også de psykiske vanskene seg. Tilfeldig? I think not.Anonymous poster hash: 2402d...a06 Huff, er ikke sikkert det var tilfeldig nei. Bra det ga seg i hvertfall. Hvilken pille tok du? Anonymous poster hash: 3cd2f...0b2
Sjokoladenøtt Skrevet 30. august 2013 #11 Skrevet 30. august 2013 Jeg ble i alle fall helt ødelagt når jeg gikk på vanlige p-piller. Ble deprimert og skikkelig innestengt, men med en gang jeg sluttet på dem og begynte på minipille så ga det seg Det tok da et år før det faktisk ble sett på som et problem av legen Er ganske følsom for hormoner har jeg skjønt i alle fall :/ Jeg prøvde to forskjellige p-piller helt i starten, mercilon og loette. Mercilon var de jeg gikk lengst på da jeg fikk masse kviser på rumpa av loette
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #12 Skrevet 30. august 2013 Jeg gikk på p-piller i 7 år. Sluttet for et 1 år siden og hormonene i kroppen fungerer ennå ikke som de skal. Jeg opplevde et ganske så ille håravfall og det har ikke gitt seg, samtidig med en kløende hodebunn som jeg medisinerer med cetirizin. Håret er helt ødelagt, dødt og livløst og så fett i bakhodet at jeg ikke har hatt det løst på 1 år. Mensen er ikke regelmessig, nesten 3 mnd siden sist. Dette går ganske så hardt utover psyken! Hormonene i p-piller er ikke like som kroppens egne, f.eks kommer de bl.a. fra hester så kroppens eget system "slås av", når man da slutter på p-pillene så kan dette systemet være ødelagt. Ikke forvent at legene vet noe om dette eller bryr seg så mye. Det verste er at det ikke er noen advarsler om ettervirkninger før man begynner. Så klart er det også ille med bivirkninger MENS man går på pillen, men dette er noe som det i det minste finnes opplysninger om....selv om også legene kan bli flinkere til å opplyse om disse. Anonymous poster hash: 678cf...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #13 Skrevet 30. august 2013 for å være blodig ærlig, så tror jeg at det er flere negative bivirkninger av p-piller enn det man er helt klar over, og jeg ser av og til artikler om dette som dukker opp uten å få den oppmerksomheten de burde. Tross alt - du tar en pille (la oss si på morgenen) så skyter ulike hormonverdier i været en periode, før den synker igjen og er lav mot neste morgen - før du tar en ny piller som skyter hormonene i været igjen. Denne effekten er ikke særlig bra, for det gjør at hormonverdiene beveger seg som en berg og dalbane. Mange er ekstra følsomme for dette, og kan bli ekstremt påvirket når det kommer til humør, sexlyst, depresjon osv. Jeg har hørt om tilfeller der hormonene har blitt ganske skjevfordelt etterhvert, og en kvinne som måtte gå på testosteronpiller i en periode for å jevne ut den skjeve fordelingen. Så p-piller er nok ikke en så "lettvint og fantastisk" løsning som man kanskje tror - den kommer jo med bivirkninger. Dette er HELT feil. Hvor har du hørt dette? P-piller som har samme mengde hormoner i hver pille, får man ikke svingninger i hormonene av. Hadde det vært sånn som du sier, så hadde alle som går på p-piller blitt feite, mens den gjennomsnittlige vektoppgangen er på sånn 40 gram eller noe (noe man kan ta av etter et par måneder). Anonymous poster hash: e203e...ec7 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #14 Skrevet 30. august 2013 Har ikke tenkt på det sånn før, det med hormonverdiene i berg og dalbane. Det er kanskje ikke så bra, nei. Og det er nok mange plager som kan komme pga p-piller uten at man er helt klar over det. -TS Anonymous poster hash: 3cd2f...0b2 Jeg går selv på microgynon, og det er det merket som er minst fare for blodpropp o.l. Det med hormonverdiene er tullball. Så lenge du tar p-pillene innen 36 timer mellom hver gang, vil du ikke ha noen svingninger i hormonene. For min del funker microgynon helt utmerket siden jeg har endometriose. Har nå vært mensenfri i to måneder og har planer om å være det i noen år til også. Anonymous poster hash: e203e...ec7 2
Avalon Skrevet 30. august 2013 #15 Skrevet 30. august 2013 Jeg går selv på microgynon, og det er det merket som er minst fare for blodpropp o.l. Det med hormonverdiene er tullball. Så lenge du tar p-pillene innen 36 timer mellom hver gang, vil du ikke ha noen svingninger i hormonene. For min del funker microgynon helt utmerket siden jeg har endometriose. Har nå vært mensenfri i to måneder og har planer om å være det i noen år til også. Anonymous poster hash: e203e...ec7 Helt enig med deg! Bruker også microgynon og har endometriose. Disse pillene har jeg ikke fått noen bivirkninger av, og de virker slik de skal, selv etter flere års bruk!
Gamerfrue Skrevet 31. august 2013 #16 Skrevet 31. august 2013 Dette er HELT feil. Hvor har du hørt dette? P-piller som har samme mengde hormoner i hver pille, får man ikke svingninger i hormonene av. Hadde det vært sånn som du sier, så hadde alle som går på p-piller blitt feite, mens den gjennomsnittlige vektoppgangen er på sånn 40 gram eller noe (noe man kan ta av etter et par måneder). Anonymous poster hash: e203e...ec7 En artikkel i dagbladet for en liten stund tilbake. Ikke vet jeg - det hørtes faktisk ganske logisk ut. Selv om det er lik mengde hormoner i hver pille, så kan det jo til en viss grad sammenlignes med sukker - det blir jo en topp like etter at du spiser det, og så synker det litt etter litt. Jeg vet ikke om det er snakk om mye, men jeg det er jo en grunn til at man må ta en pille (og til samme tid) hver dag. Hvis hormonene hadde holdt seg på samme verdi hele tiden, så hadde det jo bare vært nødvendig med en pille i ny og ne. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #17 Skrevet 31. august 2013 Hormonene i p-piller er ikke like som kroppens egne, f.eks kommer de bl.a. fra hester så kroppens eget system "slås av", når man da slutter på p-pillene så kan dette systemet være ødelagt. Anonymous poster hash: 678cf...8bd At hormonene kommer fra hester tror jeg overhodet ikke stemmer. Hvor har du hørt det? Hormoner i p-piller er fremstilt syntetisk og kommer ikke fra andre dyr. Anonymous poster hash: 7ca8f...d34 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #18 Skrevet 31. august 2013 At hormonene kommer fra hester tror jeg overhodet ikke stemmer. Hvor har du hørt det? Hormoner i p-piller er fremstilt syntetisk og kommer ikke fra andre dyr. Anonymous poster hash: 7ca8f...d34 Det er bare å lese seg litt opp så finner du at det er veldig vanlig å bruke hormoner fra hester. Ikke noe jeg har funnet opp. Anonymous poster hash: 678cf...8bd
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #19 Skrevet 31. august 2013 Faren for blodpropp er betydelig høyere ved graviditet enn på p-piller.Anonymous poster hash: d5b73...466 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #20 Skrevet 31. august 2013 Man må huske på at det man hører i media er de negative episodene, tenk på alle de jentene og kvinnene som går på p-piller uten noe problem. Om man ikke ønsker å bruke p-piller eller annen hormonprevensjon så finnes det flere alternativer, ikke noe problem. Anonymous poster hash: 5c7bb...81a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå