Gå til innhold

sykemelding?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Mamma har fått en alvorlig krefrdiagnose, og jeg er i sjokk. Klarer ikke spise eller sove, konsentrasjonen er på et minimumsnivå. Har en jobber som lærer i småskolen, og skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gå på jobb og fungere i fht elevene. Har jeg mulighet til å få en sykemelding på dette grunnlaget?

Anonymous poster hash: fef44...994

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det jo opp til legen å avgjøre, men det skader ikke å prøve. Folk blir jo sykemeldt for langt mer bagatellmessige ting enn dette.

Skrevet

Jeg fikk sykemelding på lignende grunnlag. Jobber som sykepleier og det kan gå svært galt om jeg gjør feil i jobben min. Det var sjefen min som anbefalte meg å sykemelde meg.

Snakk med fastlegen din.

Skrevet

Jeg fikk ikke det da min far fikk kreft. Ble anbefalt og jobbe så lenge som mulig. Han hadde en dårlig prognose i utgangspunket og levde bare 12 uker etter diagnosen. Klarte og jobbe til siste uken han levde da fikk jeg sykemelding siden han var fryktelig dårlig. Legen mente det var best at jeg var i jobb og prøvde og gjøre noe. Vet at de er strenge på sykmelding men kanskje du kan få for noen dager til verste sjokket har lagt seg. Du kan ikke få pga av din mor men din egen reaksjon. Ikke alltid NAV godtar det bare så du er forberedt på det.



Anonymous poster hash: e1595...daf
Skrevet

I utgangspunktet får du ikke sykemelding, men det kan være legen din gir det likevel. Bare vært klar over at du da ender opp med en diagnosekode innen det psykiske spekteret, hvilket kan gi deg trøbbel seinere i livet.



Anonymous poster hash: 4083e...da3
Skrevet

I utgangspunktet får du ikke sykemelding, men det kan være legen din gir det likevel. Bare vært klar over at du da ender opp med en diagnosekode innen det psykiske spekteret, hvilket kan gi deg trøbbel seinere i livet.

Anonymous poster hash: 4083e...da3

Og hva slags trøbbel skal så det være?

Anonymous poster hash: 13f3c...19b

  • Liker 2
Skrevet

helt enig, folk får sykemelding av langt dårligere grunner enn dette, i det minste gjør en sykemelding at du kan tilbringe mer tid sammen med din mor



Anonymous poster hash: e2264...d31
Skrevet

Og hva slags trøbbel skal så det være?

Anonymous poster hash: 13f3c...19b

Tja, du kan f.eks si farvel til uføreforsikring og full sykeforsikring. Du kan også si farvel til en del jobber som krever plettfri psykisk historie. Dessuten kan du for ettertiden risikere at det meste du kommer med av diffuse greier til legen kan bli sett på som psykisk, og det kommer i journalen din at du er behandlet for psykiske problemer.

Anonymous poster hash: 4083e...da3

Skrevet

Velferdspermisjon? Min mann fikk 1 uke permisjon da jeg ble alvorlig syk.



Anonymous poster hash: 213da...e09
Skrevet

Tja, du kan f.eks si farvel til uføreforsikring og full sykeforsikring. Du kan også si farvel til en del jobber som krever plettfri psykisk historie. Dessuten kan du for ettertiden risikere at det meste du kommer med av diffuse greier til legen kan bli sett på som psykisk, og det kommer i journalen din at du er behandlet for psykiske problemer.

Anonymous poster hash: 4083e...da3

Dette stemmer faktisk, forsikringsselskaper gjør alt de kan for å redusere/slippe utbetalinger, og kan kjøre ganske lange saker de vinner frem med fordi man ikke kan motbevise dem/ikke orker ta kampen.

Når det er sagt så har en venninne av meg fått sykemelding i et likt tilfelle, tror det var i starten av diagnosen en kort periode - og så på slutten av levetiden(hun fikk ekstremt dårlige prognoser umiddelbart og de visste hva de gikk til helt fra start egentlig).

Men hun gjorde det samme som legen til denne andre her sier; var i full jobb og levde normalt så godt hun kunne, ellers knakk hun jo sammen.

Så jeg ville tenkt meg litt om på denne sykemeldingen, det kan gjøre ting verre for deg - aktivitet er ofte det som gjør at en holder ut.

Du kan ta ut egenmelding i noen få dager først for å se om du kan forsøke å stable deg litt på bena, og så snakke med sjefen din om situasjonen - du vil nok få forståelse for at du avottil trenger å ta en liten timeout i arbeidstiden.

Det er langt bedre enn å sitte hjemme passiv med alle de vonde tankene.

Anonymous poster hash: 54eb5...0ad

Skrevet

Er dere sikre på at man blir stemplet som psykisk syk om man ønsker noen dager av ifb med dette? Det virker rart.

Man kan vel også tegne forsikringer, men forsikringspremien blir høyere.

Skrevet

Nå må dere gi dere. Vi snakker ikke diagnoser og psykisk sykdom her. Dette er helt normalt, og alle har forståelse for at man har andre prioriteringer når en forelder er så alvorlig syk.
Jeg ville hørt med sjefen om velferdspermisjon (som tidligere nevnt), og evt. vurdert å tatt ut noe ferie i tillegg.



Anonymous poster hash: 213da...e09
Skrevet

Er dere sikre på at man blir stemplet som psykisk syk om man ønsker noen dager av ifb med dette? Det virker rart.

Man kan vel også tegne forsikringer, men forsikringspremien blir høyere.

Ved akutt sorgreaksjon/krisereaksjon brukes diagnodekoden akutt depressiv episode (eller noe lignenede, husker ikke den nøyaktige formuleringen) som i ICD kodeverket ligger under psykisk sykdom. Det er ikke rart i det hele tatt, det er jo en psykisk reaksjon, ingen fysisk sykdom.

Du kan søke forsikring, men det gis som regel ikke til mennesker som har en psykisk lidelse på papiret, fordi de fleste som blir uføre har en psykiatrisk lidelse, og dermed er det ulønnsomt for forsikringsselskapet. Om du likevel klarer å få forsikring, vil premien være høyere (ofte ganske betydelig), og du vil ikke være dekket ved evt uførhet grunnet psykiske plager. Dersom du da trenger forsikringen vil det bli ditt ansvar å bevise at dette ikke er basert i det psykiske, for du kan være helt sikker på at forsikringsselskapet kommer til å trenere alt de kan for å la være å utbetale penger. Og sannsynligvis vil de vinne.

Det er mange mennesker som blir alvorlig syke i Norge hver eneste dag, landet ville ikke gått rundt dersom alle de nærmeste skulle tatt ut sykemelding. Ofte er det bedre å komme seg på jobb og ha noe å sysle med. Evt er det bedre for ts å ta ut en uke ferie eller be om velferdspermisjon.

Anonymous poster hash: 4083e...da3

  • Liker 1
Skrevet

Ved akutt sorgreaksjon/krisereaksjon brukes diagnodekoden akutt depressiv episode (eller noe lignenede, husker ikke den nøyaktige formuleringen) som i ICD kodeverket ligger under psykisk sykdom. Det er ikke rart i det hele tatt, det er jo en psykisk reaksjon, ingen fysisk sykdom.

Du kan søke forsikring, men det gis som regel ikke til mennesker som har en psykisk lidelse på papiret, fordi de fleste som blir uføre har en psykiatrisk lidelse, og dermed er det ulønnsomt for forsikringsselskapet. Om du likevel klarer å få forsikring, vil premien være høyere (ofte ganske betydelig), og du vil ikke være dekket ved evt uførhet grunnet psykiske plager. Dersom du da trenger forsikringen vil det bli ditt ansvar å bevise at dette ikke er basert i det psykiske, for du kan være helt sikker på at forsikringsselskapet kommer til å trenere alt de kan for å la være å utbetale penger. Og sannsynligvis vil de vinne.

Det er mange mennesker som blir alvorlig syke i Norge hver eneste dag, landet ville ikke gått rundt dersom alle de nærmeste skulle tatt ut sykemelding. Ofte er det bedre å komme seg på jobb og ha noe å sysle med. Evt er det bedre for ts å ta ut en uke ferie eller be om velferdspermisjon.

Anonymous poster hash: 4083e...da3

Ikke tolk meg feil, jeg betviler ikke hva du sier, men synes fortsatt det er rart, så det er da heller en kritikk til systemet. Jeg har ocd, det er en psykisk lidelse og jeg forstår at det gir meg vanskeligheter ifb med forsikring, men jeg får det om jeg betaler en høy premie. Får jeg kreft, kan de ikke akkurat si at det skyldes psykisk sykdom, og veldig mange av oss kommer til å få kreft. Å få en reaksjon på at en som står deg veldig nær blir syk eller dør (for jeg regner da med at du får samme diagnose), er vanlig, men som regel også en forbigående ting, akkurat som omgangsyken eller influensa, det kan ikke likestilles med en mer varig psykisk lidelse.

Skrevet

Ta deg i første omgang noen egenmeldingsdager. Er HELT sikker på at arbeidsgiveren din forstår dette :jepp:
Bare å legge vekt på at du ikke føler du klarer å gi barna det de trenger akkurat nå, og at du trenger noen dager til å summe deg på. Ikke nevn noe om at du vurderer sykmelding, bare ta noen dager først (kan vel ta tre maks, er det sånn? :vetikke: ) og så ser du det an derifra. Kanskje det er det som skal til - litt tid sammen med familien, og litt fritid for hodet ditt. :klemmer:
Lykke til, håper det går bra med mamman din :klemmer:



Anonymous poster hash: b13b2...d20
Skrevet

Er din mor hjemme eller er hun innlagt på sykehus? Ang om du får sykmelding er det desverre slik enda at man skal sykemelde en pasient som er syk, ikke dersom det er andre forhold som gjør at det er vanskelig å gå på jobb som familietragedier, problemer på arbeidsplassen etc. Det må da vurderes om "pasienten" er syk når han eller hun sørger og det er jo normalt å sørge. Dersom sorgreaksjonen er så kraftig at det er sykelig er det klart at du skal sykmeldes. Forøvrig skal velferdspermisjon være et alternativ i noen dager. Når det er sagt er det heldigvis slik at det er lov å bruke skjønn når man sitter på legekontoret og at man ser at det i noen tilfeller er behov for sykemelding.

Dersom din mor er hjemme og hun er alvorlig kreftsyk er det en ordning som heter pleiepenger ved omsorg for nær pårørende

"Ved pleie av nære pårørende i hjemmet (inntil 60 dager i livets sluttfase) får den ansatte pleiepenger fra NAV som erstatning for lønn."

Bare nevner det om det skulle være aktuelt nå eller senere. De 60 dagene gjelder pr syk person, så dersom dere f.eks er 3 søsken kan dere ta ut 20 dager hver. Jeg tror ikke dette gjelder dersom mor ligger på sykehus eller annen institusjon men det kan du sjekke med NAV.

Håper det ordner seg for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...