AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #1 Skrevet 30. august 2013 Jeg sliter med selvmordstanker og -planer, og jeg har tenkt å be om hjelp for dette nå ganske med en gang før jeg gjør noe dumt. Jeg vet jeg vil bli akuttinnlagt på psykiatrisk. Men hva kan jeg forvente meg i en slik situasjon på et slikt sted? Jeg har vært akuttinnlagt før men bare ett sted, og ikke det stedet jeg skal til nå. Kan noen skrive om hvordan dere ble møtt på akuttpsykiatrisk? Gjerne svar fra folk som kom dit på grunn av suicidalitet. Skriv om du var der frivillig eller på tvang. Anonymous poster hash: 6994c...1da
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #2 Skrevet 30. august 2013 Håper du har bedt om hjelp nå. Men kan fortelle at de gangene jeg har blitt innlagt på PAM har jeg blitt tatt godt imot. Både på tvang og frivillig. Man må bli henvist til PAM fra legevakten. Du snakker med legen på legevakten, forteller hvordan situasjonen er. Så henviser han deg til PAM. På PAM blir du tatt imot av en sykepleier og en psykolog/psykiater som tar en prat med deg. De vurderer hvor deprimert du er osv. Så finner de ut hvilket tilsyn du trenger (hvor ofte noen skal se til deg). Du får tildelt et rom og en kontaktperson. Anonymous poster hash: 20356...82d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #3 Skrevet 31. august 2013 Nei men jeg skal gjøre det. Jeg har vært innlagt på akuttpsykiatrisk, og opplevd å bare bli "oppbevart" der. Sitte alene på et rom til jeg er frisk nok (drittlei nok) til å skrives ut, og proppes i medisiner. Det er ikke noe hjelp i det for meg. Anonymous poster hash: 6994c...1da
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #4 Skrevet 31. august 2013 Akuttpsykiatrisk er for å sørge for at man ikke skader seg selv eller andre, og for å få deg over den aktuelle krisen du opplever (f.eks så er ikke det at du ble voldtatt da du var liten en krise man kan fikse på 123, du trenger langvarig oppfølgning til en psykolog/psykiater). Derfor heter det AKUTTpsykiatrisk. Det virker som det du har behov for er en psykolog/psykiater, og kanskje et opphold på en dps akkurat nå når ting er så vanskelig. En dps har som regel bare åpneavdelinger. Dvs at de ikke kan holde deg på tvang og du må være frisk nok til å samarbeide og være istand til å lage avtaler. Ofte blir man etter et par dager overført fra akuttpsykiatriskavd til dps. Anonymous poster hash: 20356...82d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #5 Skrevet 31. august 2013 DPS har lang ventetid, jeg klarer ikke holde meg i live i fire-fem uker alene. Jeg går til behandling, men får ikke noe hjelp fra det. Man kan jo bli lagt inn på akuttpsyk selv om man trenger langvarig hjelp, dersom man trenger akutthjelp i tillegg. Jeg bare lurer på hva man kan forvente der, om det er vanlig at man bare blir "oppbevart" uten å se personal mer enn en gang for dag (for å bli minnet på at det er middag). Anonymous poster hash: 6994c...1da
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #6 Skrevet 31. august 2013 DPS har lang ventetid til psykolog, men ikke til innleggelse. Det kan man få ganske kjapt hvis man går via PAM eller fastlegen. Hvis behandlingen ikke hjelper, så får du bytte behandling og evt. behandler. Ikke alt passer for alle. På Pam er man ofte for man er for dårlig til å fungere i det daglige. Og det er ikke alltid like enkelt å vite hvor mye man kan presse hver enkelt pasient. Men å kun se personalet en gang om dagen er for lite. Hvis du blir innlagt så sier du hva du trenger hjelp til og at du trenger å bli sett til oftere. De er ikke synske... Anonymous poster hash: 20356...82d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #7 Skrevet 31. august 2013 DPS har lang ventetid til psykolog, men ikke til innleggelse. Det kan man få ganske kjapt hvis man går via PAM eller fastlegen. Hvis behandlingen ikke hjelper, så får du bytte behandling og evt. behandler. Ikke alt passer for alle. Det står på fritt sykehusvalg at de har 4 uker ventetid. Jeg har byttet behandler mange ganger, har lyst til å bytte igjen men det er ikke så lett når det ikke finnes så mange som kan så mye om det jeg sliter med. Anonymous poster hash: 6994c...1da
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #8 Skrevet 31. august 2013 Jeg kan ikke så mye om dette, men vil be deg om å holde ut til du får hjelp! Anonymous poster hash: 317ea...f4d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #9 Skrevet 31. august 2013 Jeg kan ikke så mye om dette, men vil be deg om å holde ut til du får hjelp! Jeg prøver så godt jeg kan. Anonymous poster hash: 6994c...1da
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #10 Skrevet 31. august 2013 Vært på akuttpsyk flere ganger. Det er oppbevaring. Vil du ha behandling så må du legges inn ordentlig. Anonymous poster hash: a5eca...19d
Gjest Hyssingen Skrevet 31. august 2013 #11 Skrevet 31. august 2013 Var der på tvang, suicidal. Oppbevaring, medisinering, konstant overvåking og kjappe samtaler. Kommer an på hvor lenge de mener du skal bli der.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #12 Skrevet 31. august 2013 Det står på fritt sykehusvalg at de har 4 uker ventetid. Jeg har byttet behandler mange ganger, har lyst til å bytte igjen men det er ikke så lett når det ikke finnes så mange som kan så mye om det jeg sliter med. Anonymous poster hash: 6994c...1da Ja, de har 4 ukers ventetid på poliklinikken. IKKE på avdelingene. Er forskjell på det.... Anonymous poster hash: 20356...82d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #13 Skrevet 1. september 2013 Ja, de har 4 ukers ventetid på poliklinikken. IKKE på avdelingene. Er forskjell på det.... Anonymous poster hash: 20356...82d Nei, jeg snakker om ventetid på innleggelse. Den korteste jeg fant i mitt helseforetak var 3 uker. Men jeg vet at man av og til kan få "snike i køen" dersom det er ille. Anonymous poster hash: 6994c...1da
Gjest Blomst83 Skrevet 1. september 2013 #14 Skrevet 1. september 2013 Ofte blir man etter et par dager overført fra akuttpsykiatriskavd til dps. Anonymous poster hash: 20356...82d Det der er nok veldig individuelt.Har ganske mange innleggelser bak meg på lukket akutt. Den korteste på 10 dager.Den lengste på 5 måneder,og flesteparten av gangene var det utskrivelse til hjemmet.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #15 Skrevet 1. september 2013 Hei TS! Først og fremst skal du ha ros for å ville søke om hjelp! Det er et stort skritt i riktig retning. Å innrømme at man trenger hjelp er noe av det tøffeste et menneske kan gjøre. Så her skal du klappe deg selv mange ganger på skuldra og si "godt jobba!". Så til spørsmålet ditt: En akuttinnleggelse handler om å behandle det akutte. Hvordan det gjøres vil variere fra sted til sted. Noen kan tilby deg videre oppfølgiing der og da, f.eks. innleggelse på en annen avdeling, mens noen vil tilby deg samtaletimer på DPS. Ventelister er det stort sett overalt, men man vil bli rangert etter hvor akutt situasjonen er. Så det er mulig at dersom du blir akuttinnlagt, så vil du kunne komme lenger opp på listen. Ved en slik innleggelse (egen erfaring) vil man bli møtt av personale som samtaler om situasjonen her og nå. Det vil bli vurdert om pasienten trenger fotfølging, tilsyn o.l. Og det vil bli vurdert hvor lang innleggelsen skal være. Så mange aktiviteter vil det ikke være, da det handler om å redde liv. For mer langvarig innleggelse, vil man bli møtt med annet opplegg og flere aktiviteter. Personalet er der for deg og vil bidra med det de kan. Ta imot hjelpen og sett i gang prosessen mot å få et bedre liv. Det hele avhenger naturligvis av at du selv ønsker å ta imot den hjelpen som du blir tilbudt. Anonymous poster hash: 48760...7ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå