Gå til innhold

Te- og kaffekoking på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På jobben vår rullerer man på å koke kaffe og te.

Jeg er vikar (årsvikariat) og er, uten å drikke kaffe eller te selv, satt opp til å ha ansvaret for dette en dag i uka i ett år. Dette vil ta en god del tid da det er snakk om en arbeidsstokk på over 50 stk.

Bør jeg gjøre dette i solidaritet med de andre ansatte og som en del av "jobben" eller bør jeg spørre om å slippe siden det er et tilbud jeg selv ikke benytter meg av?


Anonymous poster hash: 7ac59...c4d



Anonymous poster hash: df870...055
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel en del av jobben din? Da har det ingenting å si at du ikke benytter det av det selv. Skjønner ikke helt problemstillingen, men jeg er litt trøtt ;)



Anonymous poster hash: cfce2...f19
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av jobben. Og hvis du ikke har en svært spesifikk arbeidsbeskrivelse som ikke gir rom for tildeling av andre oppgaver, så vil jeg tro at arbeidsgiver kan be deg om å gjøre dette. Og det er billigere at vikaren gjør det enn at man bruker en av de fast tilsatte, som man har investert mer tid i til opplæring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite blir satt mer pris på enn en person som vet å lage skikkelig god kaffe på jobben!

Du burde være stolt av å ha fått dette ansvaret :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sluppet unna for jeg liker ikke kaffe, og kan ikke koke drikkbar kaffe. Ingen som vil ha den gjørma eller skvipet jeg presterer. Jobben er forresten samstemmig i konklusjonen. ;-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sluppet ansvaret for kaffekoking ettersom jeg ikke drikker kaffe. Synes kaffe har en merkelig posisjon på norske arbeidsplasser, for øvrig...

Anonymous poster hash: 4ffe4...4d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er nok bare å ta oppgave med et smil, og gjøre ditt beste. Dette er en småting i det store bildet. Jeg har arbeidet på mange steder, og merker godt at enkelte arbeidstakere blir oppfattet som sære og hvisket en del fordi de nekter å være med på fellesoppgaver. Uansett hvor logisk det er at de ikke skal bidra (fellesgaver til ansatte som slutter som du ikke kjenner, baking selv om du ikke spiser kake selv eller felles kaffekoking når du ikke drikker kaffe.....)

Jeg støtter selvfølgelig ikke den type oppførsel eller bidrar selv, men har innsett at det er like greit å følge strømmen og bidra til fellesen så lenge du jobber sammen med den gjennomsnittlige nordmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken arbeidsplass det er. Jobbet selv på en skole og bidro ikke til kaffe-/tekoking da jeg ikke drakk noe av dette selv.



Anonymous poster hash: 34a1c...1b2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en rullering av kjøkkenvakt på min arbeidsplass (sette på kaffe, fylle på med kaffe/te, sette på/ta ut av oppvaskmaskinen osv). Jeg bruker ikkekjøkkenet i det hele tatt, men deltar likevel fordi det er et felles gode og det er mest naturlig at alle tar sin tørn.

Men, er dere bare 5 på arbeidsplassen? En gang i uken høres utrolig ofte ut. Skjønner at det fort blir litt mye for en som ikke engang drikker kaffe/te. Hvis dere er flere enn 5 så synes jeg godt at du kan foreslå en litt mer rettferdig fordeling slik at alle må delta

Anonymous poster hash: 2c0f4...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min jobb rullerer vi på dette og vi tar alle ansvar for å holde kjøkkenet i orden. Renholderen får handler inn. Hvem som drikker kaffe og ikke spiller ingen rolle- alle stiller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noen rullering på kaffekoking, ofte så setter første man på eller de som går av vakt før neste vakt kommer.

Jeg drikker ikke kaffe selv, men kan godt lage kaffe, men gir ikke noen garanti på om den blir god da jeg aldri lærer hvor mye vann og hvor mye kaffe det skal tilsettes.

Vi må betale for kaffen da, en liten sum i måneden, det gjør jeg ikke siden jeg ikke drikker kaffen.

Enig at kaffe har en merkelig plass på norske arbeidsplasser. Snakk om å være avhengig sier nå jeg.



Anonymous poster hash: a23dc...1ab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en uke i halvåret, minus sommerferien, og det går sånn ca opp med hvor mange vi er. Det er helt ok for meg. Noen få fritas, hos oss gjelder det ledere som er mye i møter og på reise og hvor det da ikke hadde blitt noe kaffe og orden den uka allikevel.

Det virker som det på din jobb bare er 5 av 50 som bytter på kaffekoking, og det stusser jeg litt på. Burde ikke dette deles på mange flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel en arbeidsdag i løpet av året at du har ansvaret, vel? Siden dere er 50 ansatte? Og såpass må du da klare...

Hos oss setter den som tar siste kaffen eller tevannet på nytt. Men det er visst en del som ikke klarer å håndtere en kaffetrakter, gitt. :lol:



Anonymous poster hash: 1d5ba...212
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Det smarteste er vel om du tar oppgaven med et smil vel? Du framstår fort som litt smålig om du nekter å ta en oppgave på et slikt grunnlag. Særlig dersom personen du vikarierer for har tatt denne dagen i uka med kaffekoking, så bør du også gjøre det. Du får lønn for de timene også, og du er ansatt for å tre inn i den personens jobb, uavhengig av om du drikker kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg jobber er det egentlig normalen at den som har kvelden gjør klar kaffen til dagen etterpå og den som kommer tidlig setter den på... Jeg gjør aldri det! Drikker ikke kaffe og da er det ikke mitt problem. Gjorde det klart ganske med en gang da, for jeg takler ikke lukta engang så hvis jeg sku stått der og ordna det hadde jeg brekt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg drikker ikke traktekaffe og har aldri giddet å lage det noe sted jeg har jobbet, det får de som skal ha det ordne med. Jeg forlanger jo ikke at de skal varme melk og brygge espresso til kaffe latte til meg... Jeg har blitt "tvunget" til kaffelaging ett sted og tenkte at jeg skulle lage gresselig kaffe for å gi dem en lærepenge, så jeg laget kruttsterk kaffe som nesten sto av seg selv. Det slo HELT feil ut, for de elsket jordmorkaffen min og ba meg lage kaffe hver dag :sjokkert:

Så hvis man ikke kommer noen vei med å smile pent og si at man ikke drikker kaffe/te, er løsningen sannsynligvis å lage veik, lysebrun kaffe. Sånn ca. 4 måleskjeer kaffe per liter :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...