Gå til innhold

Uforsvarlig av oss å ha katt?


Bluegreen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger å lufte noen tanker her. Jeg og samboer eier et hus på landet, hvor det er ca 300 meter til vei på to sider av huset, men ellers skog og åker.

Vi har på kort tid mistet to katter på ulike måter, og nå er jeg usikker på om det er riktig å skaffe en ny.

Katt 1: Var 9 år gammel og syk da vi fikk han. Han sloss veldig mye med en nabokatt, og fikk sår og infeksjoner som vetrinær måtte ta seg av. Til slutt var det visstnok nyrene som sviktet, men vetrinær sa at det ikke på noe vis hadde hjulpet at denne enorme ukastrerte hannkatten til naboen til stadighet sloss med vår skrøpelige katrerte hannkatt.

Vi måtte avlive han til slutt.

Katt 2: Ung, sterk og kastrert hannkatt. Også denne katten fikk mye juling av nabokatten, og kom hjem blødende og sår. Men fordi den var ung og sterk, klarte den å hamle opp med skadene selv.

Men: desverre fant jeg den nydelige pusen min påkjørt på veien nedenfor oss for noen dager siden, og den klarte seg ikke.. :(

Nå er jeg så usikker på om det er riktig å skaffe en ny katt? Jeg savner selskapet så fryktelig, men jeg vet ikke om jeg kan leve med meg selv hvis også en tredje katt enten blir påkjørt eller skadet av nabokatten.

Fartsgrensen er 60 km/t, men det kjøres gjerne 80, om det skulle ha noe å si.

Hva ville du gjort? Er det noe vi kan gjøre med en ny katt for å unngå at den drar på veien eller slåss mye med nabokatten (sikkert dumt spørsmål..) ?

Vi ser for oss en ny voksen dyrebeskyttelsekatt hvis vi skaffer ny, men er det bedre med kattunge i forhold til disse utfordringene?

Takker for alle gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så trist å høre at du har mistet kattene dine.

Men en god løsning vil jo være å ha katten som innekatt med kattegård. Da slipper du å tenke på nabokatten og trafikkert vei. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Evnt en hukatt, som ikke streifer så langt og håpe på at jævelkatten til naboen ikke sloss med en søt liten frøken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre at du har mistet kattene dine.

Men en god løsning vil jo være å ha katten som innekatt med kattegård. Da slipper du å tenke på nabokatten og trafikkert vei. :)

Takk for svar!

Jeg har tenkt på det, men jeg tror nesten jeg ville fått dårlig samvittighet for å holdt en katt inne når vi bor så landlig og alle de andre kattene går fritt og er ute for å leke.

Men kanskje en hunnkatt er en bedre idè ja. Er det noe poeng å ha kattunge over en voksen katt? Vil en kattunge som vokser opp med oss (inne) være mer hjemkjær enn en voksen katt som må være inne i 6 uker før den får ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har stor uteplass så går det jo an å lage en stor og spennende kattegård :)



Anonymous poster hash: 9f8e3...31d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har stor uteplass så går det jo an å lage en stor og spennende kattegård :)

Anonymous poster hash: 9f8e3...31d

Det er sant - må sjekke ut mulighetene for dette nærmere! Har tenkt mye på hvorfor katten ble påkjørt, siden jeg har hatt katt i by før, uten at det har skjedd.

Har begynt å lure på om katter som bor i lite trafikkert område ikke greier å venne seg til at bil er farlig.. Uff, stakkars pusen min. Vil gjerne ha katt igjen, men da må jeg ta noen grep :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil en kattunge som vokser opp med oss (inne) være mer hjemkjær enn en voksen katt som må være inne i 6 uker før den får ut?

Det tror jeg dessverre ikke, selv om tanken er god. De fleste katter er nok litt nervøse og forsiktige i starten når dørene åpnes for første gang, men vaner er som hos mennesker - blir man vant noe, så slipper frykten taket, og da har det nok mer med kattens lynne å gjøre hvorvidt det blir en inne- eller en utekatt :) Men en huskjær katt vil jeg jo tro er en som trives hjemme og er vant til kos og stell og føler seg trygg der - da sover den nok heller på sofaen enn ute på kjølige dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde bodd til slik tror jeg rett og slett at jeg hadde investert i en rasekatt som har nedavlete instinkter og som ofte kun er innekatt. Bengal, Perser, Siameser osv. Det er mer jobb når katten ikke får utfoldet seg utendørs, men det er vel verdt det til slutt om du trives med katt i huset.

Naboen til bestemor har en nydelig langhåret, hvit pus med grå maske og blå øyne. Rasekatt av noe slag. Den katta går tur i bånd nesten som en hund og har diger utegård og ser ikke ut til å mistrives selv om det strider hardt i mot mitt syn på det ideelle kattehold. Enkelte har bare ikke utemuligheter og da får man gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg dessverre ikke, selv om tanken er god. De fleste katter er nok litt nervøse og forsiktige i starten når dørene åpnes for første gang, men vaner er som hos mennesker - blir man vant noe, så slipper frykten taket, og da har det nok mer med kattens lynne å gjøre hvorvidt det blir en inne- eller en utekatt :) Men en huskjær katt vil jeg jo tro er en som trives hjemme og er vant til kos og stell og føler seg trygg der - da sover den nok heller på sofaen enn ute på kjølige dager.

Ah, okey, det gir jo mening det du sier :) Katten som ble påkjørt var av typen som ville ligge i armkroken hele kvelden, som fulgte etter deg hvis du gikk på do og ble rastløs hvis han ikke fikk kos og "kyss" under måltidene eller når vi hadde besøk.

Jeg trodde liksom at han var hjemmekjær nok, og jeg hadde heller aldri sett han på veien, så jeg ble rimelig satt ut da jeg fant han på veien.. :/

Men hvis det blir dyrebeskyttelsekatt kan jeg legge inn "bestilling" på en rolig hjemmekatt kanskje :)

Hvis jeg hadde bodd til slik tror jeg rett og slett at jeg hadde investert i en rasekatt som har nedavlete instinkter og som ofte kun er innekatt. Bengal, Perser, Siameser osv. Det er mer jobb når katten ikke får utfoldet seg utendørs, men det er vel verdt det til slutt om du trives med katt i huset.

Naboen til bestemor har en nydelig langhåret, hvit pus med grå maske og blå øyne. Rasekatt av noe slag. Den katta går tur i bånd nesten som en hund og har diger utegård og ser ikke ut til å mistrives selv om det strider hardt i mot mitt syn på det ideelle kattehold. Enkelte har bare ikke utemuligheter og da får man gjøre det beste ut av det.

Oi, det hadde jeg ikke en gang vurdert! Men er disse rasekattene virkelig innekatter fordi det ligger i instinktet deres? Trodde de var sånn "gå på tur"-katt fordi folk var redd for å miste dem jeg.. :rodme:

Endret av Bluegreen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel tante som har hatt katter hele livet, men som de siste 10 årene har hatt en situasjon omtrent som deres - hagen er ganske stor, men om kattene våger seg ned på veien er det en smal, svingete 80-sonevei uten lys, så et par katter har dessverre blitt trafikkofre (i gamle dager gikk det bra fordi det var færre biler). Og om kattene beveger seg opp i skogen rusler de inn i gaupeterriorium og blir oppfattet som rivaler - den forrige katten de mistet fikk juling av gaupa 30 meter unna ytterdøra. Etter det har de innglasset deler av verandaen så kattene får være "ute" der, og eller får kattene gå ut i bånd. Etter lange tider med et sånt regime får kattene av og til gå løse ute under oppsyn, da de ikke tør å gå særlig langt når de ikke er vant med det.

I deres situasjon ville jeg vurdert kattegård. Fortrinnsvis med mest mulig morsomt terreng - busker, trær og kratt, jord til å grave i og ting og tang å gjemme seg i og klatre på. Ellers vet jeg noen som har innekatt i hverdagene og tar den med på "hytta" der det egner seg å være ute i helgene. Rasekatter er gjerne et sikrere valg, da man kan velge en rase som er kjent for å være lite krevende og sannsynligvis vil tåle et liv som innekatt. Men Dyrebeskyttelsen får også innimellom inn egnete katter. Skal man ha innekatt og de tobente er på jobb om dagene, er det best å ha to.

Endret av Tiak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull at rasekatter er innekatter fordi det ligger i instiktet deres.

Jeg har hatt to maine coon. Begge var innekatt i to år mens jeg bodde i leilighet, da uten problem. Når jeg flyttet til hus med hage valgte begge å tørre å ta turen ut og fort ble det til at de var både ute og inne uten problem. Dog bare vår/sommer/høst. Begge slo til meg jakt med en gang og fikk gaver i form av mus og fugler. Så nei, ikke noe instinkt å være innekatt.

Men det er sikkert andre raser som trives mer inne enn ute.

Det er uansett en rase å anbefale. Fantastisk gemytt og utrolig hjemmekjær. Begge var ute, men aldri langt unna for de er veldig interessert i hva matmor og matfar bedriver tiden med. De skal ha kontroll på om vi gjør noe spennende de kan være med på. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosterhjem for Dyrebeskyttelsen er gjerne også et alternativ, da får man en katt som bare skal være der midlertidig, og dermed uansett er nødt til å være innekatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel tante som har hatt katter hele livet, men som de siste 10 årene har hatt en situasjon omtrent som deres - hagen er ganske stor, men om kattene våger seg ned på veien er det en smal, svingete 80-sonevei uten lys, så et par katter har dessverre blitt trafikkofre (i gamle dager gikk det bra fordi det var færre biler). Og om kattene beveger seg opp i skogen rusler de inn i gaupeterriorium og blir oppfattet som rivaler - den forrige katten de mistet fikk juling av gaupa 30 meter unna ytterdøra. Etter det har de innglasset deler av verandaen så kattene får være "ute" der, og eller får kattene gå ut i bånd. Etter lange tider med et sånt regime får kattene av og til gå løse ute under oppsyn, da de ikke tør å gå særlig langt når de ikke er vant med det.

Tusen takk for svar - tror nok det er ganske sammenlignbart ja. Når vi fikk første katt var jeg faktisk mest bekymret for rev og gaupe. Må undersøke nærmere dette, vi har mulighet til å ordne kattegår, men ikke før neste vår :)

Dette med fosterhjem for dyrebeskyttelsen har jeg tenkt på, og tenker at det kan være fint nå i vinter!

Det er bare tull at rasekatter er innekatter fordi det ligger i instiktet deres.

Det er uansett en rase å anbefale. Fantastisk gemytt og utrolig hjemmekjær. Begge var ute, men aldri langt unna for de er veldig interessert i hva matmor og matfar bedriver tiden med. De skal ha kontroll på om vi gjør noe spennende de kan være med på. ;)

Var det jeg lurte litt på ja ;) Utrolig fine katter da. Føler meg noe mer optimistisk i forhold til en eventuelt ny katt nå. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunnkatt er nok bedre, det er mer naturlig for hunn/hann å dele territoriet. Hvis hun ikke slåss med naboen vil hun ikke trekke mot veien heller, og hunnkatter streifer gjerne kortere fra hjemmet.



Anonymous poster hash: 95d35...7d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på ragdoll? Den er veldig rolig og avslappet, å passer veldig godt som innekatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

Den katten en nevner, langhåret hvit med grå maske og blå øyne høres ut som Ragdoll. Tror de er veldig rolige og hjemmekjære. Har veldig lyst på en sånn :rodmer:

Men Bengal og Maine Coon feks trenger etter min erfaring mye plass og aktivisering. Spesielt Bengal.

Jeg har omplasseringskatt, og hun er bare inne, på eget valg i grunn. Hender hun kan våge seg ut på veranda/hage om det er tilgjengelig, men er alltid bare rett utenfor døra. Så det er forskjell på katter, Dyrebeskyttelsen etc. kan jo si noe om lynne og kattens behov.

Hun er forøvrig en sterilisert hunnkatt på 10 år, hatt henne siden hun var 4. Men..vet du om nabokatten er kastrert? Høres jo ikke helt sånn ut, kanskje du kan snakke med naboen? Og i alle fall sette opp noe gjerde mot vei, plante noe de ikke liker der etc? Ellers tror jeg en fin kattegård hadde vært nok for rett katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man foreslår ikke bengal som innekatt, den er for aktiv. Da burde man heller se på hellig birma og liknende raser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den katten en nevner, langhåret hvit med grå maske og blå øyne høres ut som Ragdoll. Tror de er veldig rolige og hjemmekjære. Har veldig lyst på en sånn :rodmer:

Men Bengal og Maine Coon feks trenger etter min erfaring mye plass og aktivisering. Spesielt Bengal.

Jeg har omplasseringskatt, og hun er bare inne, på eget valg i grunn. Hender hun kan våge seg ut på veranda/hage om det er tilgjengelig, men er alltid bare rett utenfor døra. Så det er forskjell på katter, Dyrebeskyttelsen etc. kan jo si noe om lynne og kattens behov.

Hun er forøvrig en sterilisert hunnkatt på 10 år, hatt henne siden hun var 4. Men..vet du om nabokatten er kastrert? Høres jo ikke helt sånn ut, kanskje du kan snakke med naboen? Og i alle fall sette opp noe gjerde mot vei, plante noe de ikke liker der etc? Ellers tror jeg en fin kattegård hadde vært nok for rett katt.

Hannkatten er ikke kastrert, og i følge vetrinæren er den ikke heller vaksinert mot noe som helst. Det va visst derfor katt 1 ble så syk :/

Har også plukket masse flått fra nabokatten og stelt den når den har vært helt dekket i noe som minte mest om lopper.

Jeg kan forsåvidt prate med dem, men jeg har kun vært i kontakt èn gang i forbindelse med et nabovarsel, og da var de begge to veldig veldig fulle kl. 14.00 på en hverdag. Jeg tror med andre ord at kattestell er en av flere ting de ikke makter å holde styr på..

Men ja, kanskje jeg bare skal ta kontakt med dyrebeskyttelsen og forklare saken og spørre om de har en katt med "riktig" personlighet til situasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk snakket med dyrebeskyttelsen om nabokatten din. Ingen dyr fortjener å bo i et slik hjem der den blir vanskjøtet. Og sånn du beskriver det her så blir den jo det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk snakket med dyrebeskyttelsen om nabokatten din. Ingen dyr fortjener å bo i et slik hjem der den blir vanskjøtet. Og sånn du beskriver det her så blir den jo det.

Jeg vurderte det da den gikk ute hele dag og natt når det var -22 grader her, og den skrapte på døra mi. Nå i det siste halvåret har den lagt på seg igjen og har ikke vær her mer.

Den virker relativt sunn nå, men jeg skal holde et øye med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...