Gå til innhold

Kvalm!!!!!!


Bamsemamma

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært sterkt plaget av kvalme den siste uken, og håper noen kan gi meg tips mot dette. Har vært kvalm hele døgnet, og dagene har stort sett gått med til oppkast. Har store problemer med å holde på maten og er desperat etter gode råd. Har testet tørre kjeks+vann før jeg står opp, ingfær, slike pulver mot dårlig mave/sure oppstøt og te, alt uten resultat. Hvis jeg ikke er bedre til mandag har jeg bestemt meg for å kontakte lege, men jeg håpte jeg skulle klare å finne en måte som kunne hjelpe før dette. Mener at jeg får i meg nok veske (drikker et par liter til dagen), men merker godt at jeg ikke får i meg nok mat. Har allerede tatt av 4 kilo, og jeg er ikke stor i utgangspunktet...+ at jeg begynner å bli slapp. Er livredd at det skal gå ut over babyen. (Er 7 uker). Dvs jeg hørte at kvalme var tegn på at babyen har det godt, så jeg er sikker på at babyen min er veldig lykkelig!!! :) Stemmer det?

Har noen av dere et godt råd til meg?

Mvh Bamsemamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke jeg har noen gode tips bortsett fra det du alt har prøvd, så det er nok ikke så dumt å få kvalmestillende av legen.

Er det sånn at kvalme er et tegn på at babyen har det godt?

Isåfall har ikke min baby det særlig bra :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Kvalmen er et resultat av hormoner, og det er jo et "godt tegn" at babyhormonene er på plass.

Kvalmedempende skal brukes med forsiktighet. På meg har det heller ikke hjulpet noe særlig.

Har dessverre ikke noe sesam-sesam til deg, men for de aller fleste går det over rundt uke 12. Vet at det er en mager trøst nå, men...

Jeg hang oppi do i mange uker, men klarte å få i meg noen salte kjeks og potetgull. Men det ER ille når det står på! Klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg hadde ekstrem svangerskapskvalme. Akupunktur hjalp henne noe.

Legene sa at barnet uansett tar det det trenger, så det skal man ikke bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sterkt plaget av kvalme den siste uken' date=' og håper noen kan gi meg tips mot dette. Har vært kvalm hele døgnet, og dagene har stort sett gått med til oppkast. Har store problemer med å holde på maten og er desperat etter gode råd. Har testet tørre kjeks+vann før jeg står opp, ingfær, slike pulver mot dårlig mave/sure oppstøt og te, alt uten resultat.[/quote']

Eg er i veke 15 og forsatt kvalm, ikkje mykje kjekt :evil: Har prøvd mykje, men finn ingenting som hjelper mot kvalmen. Litt sitron i vatnet kan hjelpe. Eg et også så ofte eg klara, med små måltider, føler også at dette har hjelpt litt. Du kan iallefall prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Takk for svar. Kvalmen gav seg ikke i løpet av helgen, så jeg var hos legen i dag. Fikk resept på postafen (reisesyketabeletter). Det var visstnok vanlig å gi til gravide som var veldig kvalme, og skulle ikke være skadelig for fosteret. Noen med erfaring? Er ikke så glad i å bruke medisiner, men som legen sa, måtte jeg gjøre noe snart, for hvis jeg blir verre kan fosteret skades. (Har tatt av en del, og hadde lite å ta av i utganspkt..) Er jeg ikke bedre innen 4-5 dager er det snakk om innleggelse. Synes det høres litt ekstremt ut, men vet jo at legen kun vil det beste for meg og babyen min. Håper bare at dette hjelper! Skal ta første tabelett i kveld.

Ja, jeg vet at det vanligvis bare varer noen uker, og at kvalme er et godt tegn, men det hjelper veldig lite når det står på som verst....

mvh Bamsemamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå er jeg ingen ekspert, men jeg har inntrykk av at det ikke er så mye som hjelper på denne baby kvalmen jeg, men finner du noe som virker så si i fra, er fler som kan trenge råd.

jeg har oxo døgnkvalme, jeg har prøvd tørre kjeks, men da ble jeg enda kvalmere, det som hjelper meg mest er og spise ofte men lite. og drikke litago, men det er vel mest halsbrannen den hjelper på. jeg kaster ikke opp jeg da så jeg er heldig der.

i forrige svangerskap var det nesten bare vannmelon og jordbæs som dugde for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det med et glass Cultura og Marie-kjeks på sengen litt før jeg sto opp, og så følge opp med hyppige, men små måltider. Ellers synes jeg cola og pop corn hjalp noe - så lenge jeg ikke spiste for mye, vel og merke.... :roll:

Du får ha lykke til med pillene! Håper de hjelper så du slipper innleggelse. :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Postafen hjalp definitivt!

Er fremdeles litt småkvalm, men ikke noe verre enn at jeg klarer å fungerer som normalt. Var helt fantastisk å kunne begynne å "leve" igjen...!

Nå klarer jeg endelig å kose meg med graviditeten igjen :) Satser bare på at jeg snart kan slutte med tabelettene også, for jeg synes det er litt skummelt når jeg er gravid.

Takk for alle svar!

Mvh Bamsemamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...