Gå til innhold

Hjelp - Rett til sykepenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er 10 dager som skiller underskrivelse på kontrakten og første faktiske jobbdag. Kontrakten sier ingenting om dato for arbeidets start da det er en ekstravaktstilling. Det er 3 uker siden første faktiske arbeidsdag, litt mer enn 4 uker siden kontrakten ble inngått. Ligger med lungebetennelse, sykemeldt. Men har jeg rett på sykepenger?

Anonymous poster hash: 1198d...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er frå arbeidsstart som teller, så trur du må telle frå første arbeidsdag. Men du kan jo levere sjukemelding og håpe på det beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 10 dager som skiller underskrivelse på kontrakten og første faktiske jobbdag. Kontrakten sier ingenting om dato for arbeidets start da det er en ekstravaktstilling. Det er 3 uker siden første faktiske arbeidsdag, litt mer enn 4 uker siden kontrakten ble inngått. Ligger med lungebetennelse, sykemeldt. Men har jeg rett på sykepenger?

Anonymous poster hash: 1198d...fa7

Hei!

I følge forarbeidene til folketrygdelovens § 8-2/§ 8-18 er "opptjeningstiden" på fire uker startet ved ansettelsen (kontrakten i ditt tilfelle).

Sitat: "Et arbeidsforhold må derfor anses som påbegynt fra og med ansettelsesdatoen, dvs. fra det tidspunkt lønn beregnes. Det er med andre ord ikke avgjørende når arbeidet faktisk starter opp".

Du har så vidt jeg kan se derfor rett på sykepenger. Særlig tatt i betraktning at det dreier seg om en ekstravaktstilling, må det tale for at ikke du skal ta byrden med at tilfeldighetene ville det til at det ble ti dager mellom kontrakt og arbeidsstart. (Min egen mening, dette altså.)

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I følge forarbeidene til folketrygdelovens § 8-2/§ 8-18 er "opptjeningstiden" på fire uker startet ved ansettelsen (kontrakten i ditt tilfelle).

Sitat: "Et arbeidsforhold må derfor anses som påbegynt fra og med ansettelsesdatoen, dvs. fra det tidspunkt lønn beregnes. Det er med andre ord ikke avgjørende når arbeidet faktisk starter opp".

Du har så vidt jeg kan se derfor rett på sykepenger. Særlig tatt i betraktning at det dreier seg om en ekstravaktstilling, må det tale for at ikke du skal ta byrden med at tilfeldighetene ville det til at det ble ti dager mellom kontrakt og arbeidsstart. (Min egen mening, dette altså.)

God bedring!

Farlig svar og farlig tolkning.

Nei! Du har dessverre ikke sykepengerettigheter. Det har gått tre uker uten arbeid og arbeidsforhold, så da har toget gått...

NAV 55553333 kan bekrefte dette.

Pass deg for svar herfra!

Anonymous poster hash: 86836...8a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opparbeidelse av lønn på ekstravaktstillingen din eksisterer jo ikke her.

De var nok godt ment, men elendig svar du fikk.

Anonymous poster hash: 86836...8a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farlig svar og farlig tolkning.

Nei! Du har dessverre ikke sykepengerettigheter. Det har gått tre uker uten arbeid og arbeidsforhold, så da har toget gått...

NAV 55553333 kan bekrefte dette.

Pass deg for svar herfra!

Anonymous poster hash: 86836...8a5

TS skriver ingenting om 3 veker uten arbeid. Men trur likevell konklusjonen din er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig svar og farlig tolkning.

Nei! Du har dessverre ikke sykepengerettigheter. Det har gått tre uker uten arbeid og arbeidsforhold, så da har toget gått...

NAV 55553333 kan bekrefte dette.

Pass deg for svar herfra!

Anonymous poster hash: 86836...8a5

Nå har jeg aldri påberopt meg å kunne svare på vegne av NAV. Jeg forstår imidlertid hovedinnlegget som at TS har jobbet de siste tre ukene (sammenhengende) før hun ble syk, og hatt arbeidskontrakt i tilsammen 4 uker før hun ble syk.

Dette lagt til grunn kommer jeg fortsatt fram til at hun bør kunne få sykepenger.

Edit: Kilde for tolkningen min; http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+8-2+Opptjeningstid.147666.cms

Endret av Bluegreen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, vet ikke om jeg ble så mye klokere når det tydelig er uenighet her. Jeg har arbeidet jevnlig i 3 uker, men skrev under kontrakten for 4 uker og 3 dager siden. Har ikke på noe tidspunkt gått 3 uker uten å arbeide, for å klarere det. Første fraværsdag er altså idag.

Anonymous poster hash: 1198d...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, vet ikke om jeg ble så mye klokere når det tydelig er uenighet her. Jeg har arbeidet jevnlig i 3 uker, men skrev under kontrakten for 4 uker og 3 dager siden. Har ikke på noe tidspunkt gått 3 uker uten å arbeide, for å klarere det. Første fraværsdag er altså idag.

Anonymous poster hash: 1198d...fa7

Jeg står på det jeg har sagt, men jeg skjønner at det er forvirrende når vi er uenige her ;)

Gå på NAV så snart du kan, og spør dem. Hvis du er usikker på kompetansenivået på NAV kan det være greit å ta utskrift av den linken jeg la inn i forrige innlegg, og vise til dem. Det er ikke alltid at de har oversikt over alle rundskriv, og du sparer raskt litt (les: mye) tid på å foreslå en løsning som har forankring i rundskriv.

Hvis jeg forstår deg riktig, at du ikke har hatt noe "ugyldig fravær" fra ansettelse for 4 uker siden, fram til i dag, så er jeg (til tross for uenighet) temmelig sikker på at du har opparbeidet deg sykepengerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det vanlig å signere kontrakt opptil tre måneder før arbeidsforholdet faktisk starter, men arbeidsgiver er da ikke ansvarlig for sykemeldinger som kommer før den ansatte har arbeidet der en eneste dag. Det teller fra den dager du begynner å jobbe. Vi hadde faktisk en sak relatert til dette i fjor sommer, en av sommervikarene hadde signert kontrakt i februar og tok egenmelding etter to uker i jobb. Hun fikk ikke en krone, og kom seg kjapt tilbake da hun innså den bommerten...



Anonymous poster hash: fb904...d7b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt fra man begynner i jobb. Noen siterte dette og tolket det som at du hadde rett på sykepenger:

"Et arbeidsforhold må derfor anses som påbegynt fra og med ansettelsesdatoen, dvs. fra det tidspunkt lønn beregnes. Det er med andre ord ikke avgjørende når arbeidet faktisk starter opp".

Det står jo fra lønn beregnes, selv om det i enkelte tilfeller ikke er avgjørende fra når du starter. Med andre ord fra du begynner å bli lønnet for arbeidet du gjør, det er slik jeg ser det. Vil anta du får timeslønn avhengig av når du jobber, så du fikk ikke beregnet noen lønn fra datoen du signerte kontrakt.

Tolkning eller ikke tolkning... Har aldri hørt at man beregner "karantene-tid" fra man skriver under kontrakt, men fra man er fysisk i arbeid - og jeg har vært borti en god del ansettelser.

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 10 dager som skiller underskrivelse på kontrakten og første faktiske jobbdag. Kontrakten sier ingenting om dato for arbeidets start da det er en ekstravaktstilling. Det er 3 uker siden første faktiske arbeidsdag, litt mer enn 4 uker siden kontrakten ble inngått. Ligger med lungebetennelse, sykemeldt. Men har jeg rett på sykepenger?

Anonymous poster hash: 1198d...fa7

Du har nok ikke rett på sykepenger fra arbeidsgiver, men siden du har vært i jobb hele tiden kan det være at du har rett på sykepenger fra NAV. Iallfall fikk jeg det som nyutdannet (etter 1 måned i jobb) fordi jeg hadde vært ringevikar hos en bedrift. Vet ikke om det er vanlig, men saksbehandleren min sa at siden jeg hadde jobbet hele tiden ville sykepengene bli beregnet ut fra månedslønnen jeg hadde på daværende tidspunkt. Jeg hadde faste vakter, mulig det har noe å si.

Endret av Emily
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...