Gå til innhold

Hvorfor blir jeg sår under samleie?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 17 og har en kjæreste som er like gammel. Vi har nå vært sammen i straks et halvt år.

Det jeg lurer på er hvorfor jeg blir så fort sår under samleie. Vi kan ha samleie et par ganger før jeg får vondt inni vaginaen. Jeg har ingen utslett eller kløe som kan tyde på en kjønnsykdom. Har planer om å dra til helsestasjonen bare for å sjekke for sikkerhets skyld, men tror fortsatt ikke det er noe.

Er dette vanlig? Er det flere som har det sånn? Føler meg veldig alene rundt dette. Vet det kan gjøre vondt første gang, men et halvt år senere?

Jeg følte det ikke slik med forrige kjæresten jeg hadde, er det noe med at hans kan være for stor eller noe?

Anonymous poster hash: 9535d...763
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke vanlig og det kan hende du har en eller fler rifter, gå til helsesøster eller lege! Lykke til..

Anonymous poster hash: 11478...ca1

Skrevet

Jeg er ei jente på 17 og har en kjæreste som er like gammel. Vi har nå vært sammen i straks et halvt år.

Det jeg lurer på er hvorfor jeg blir så fort sår under samleie. Vi kan ha samleie et par ganger før jeg får vondt inni vaginaen. Jeg har ingen utslett eller kløe som kan tyde på en kjønnsykdom. Har planer om å dra til helsestasjonen bare for å sjekke for sikkerhets skyld, men tror fortsatt ikke det er noe.

Er dette vanlig? Er det flere som har det sånn? Føler meg veldig alene rundt dette. Vet det kan gjøre vondt første gang, men et halvt år senere?

Jeg følte det ikke slik med forrige kjæresten jeg hadde, er det noe med at hans kan være for stor eller noe?

Anonymous poster hash: 9535d...763

Vanligvis er det som gir sånne problem at du ikke blir våt nok.

Hvis du går på p-piller kan det gi utslag i hormonene som gjør det.

Da bør du spørre legen om du skal prøve et annet merke. For det kan hende at standard pille prevensjon er i utakt med det kroppen din har behov for. Noen trenger å gå til gynekolog og noen trenger faktisk å slutte med pillen de tar og få normal mens-syklus og hormonnivå i kroppen.

Du er bare 17, og hvis du har tatt pillen så lenge du har vært fertil, er det ikke helt bra bestandig, for alle jenter. Selv om regjeringen har en politikk for å forhindre uønsket graviditet, betyr ikke det at alle jenter tåler de p-pillene helsesøster gir dem. Det var faktisk et problem for min ex, som fikk så vondt i skjeden at hun ikke ville ha sex idet hele tatt. Så fikk hun vite på en undersøkelse der gynekolog tok ultralyd undersøkelse for å se hva som ga henne smerter, at hun hadde feil i hormonbalansen og ikke tålte å aldri ha eggløsning pga hun hadde stått på pillen fra hun fikk mensen til hun var 19,noes om ga hormonforstyrrelse og tørr,sensitiv skjede.

Andre ganger blir man ikke våt nok fordi gutten ikke tar seg nok tid med å få deg kåt.

Og til sist er det faktisk en underbevisst greie som kan gjøre det. Blir du ikke våt nok kan det nemlig være fordi dere ikke er en spesielt bra match seksuelt eller at han ikke egentlig er rett kjærestemateriale for deg.

Et råd til deg er å bruke glidekrem.

Noen blir også sår av at de ikke tåler latex i kondom og det fins faktisk noen som er allergisk mot guttens sæd som er et protein.

Min ex ble nemlig testet om allergi ga reaksjon og hun hadde eksem,fordidet ikke var sopp eller infeksjon.

Men jeg vil tro at det er enten at du ikke slapper nok av under samleiet, matcher han seksuelt og at han ikke gjør deg våt nok.

Anonymous poster hash: 70699...66f

Skrevet

Om ikke det er kjønnssykdom, kan det være sopp. Man kan få smerter av begge deler. ..eller at du ikke har vært "klar nok" før dere startet, da har ikke livmorhalstappen trekt seg opp skikkelig og kan være vond/sår ved støt.

Håper du finner ut av det, dra til legen uansett! :)

• Liker 2
Skrevet

Vi er maaange som sliter med forskjellige typer smerter under samleie. Føles det mer som en slagsmerte, eller brennende smerte? Eller er det det han kommer borti livmoren din?

Jeg sliter med vestibulitt og blir garantert mer sår når jeg har bakteriell vaginose. Noe jeg dessverre har ganske ofte :(

Men det første først, så ta en tur til helsestasjonen :)

Anonymous poster hash: cb787...40a
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svarene! Skal gå å sjekke meg etter skolen i dag!

Jeg føler mer det et brennende smerte.

Kjenner jeg gruer meg etter å ha lest disse svarene, hehe.

Men kan kjæresten ha blitt smittet? Bør han sjekke seg? Og ja jeg bruker piller, diane. Men har aldri reagert på de før.

Skrevet

Uten at man kan gi noen diagnose på nettet, så høres det ut som om du kan ha sopp. Det handler rett og slett om at den "naturlige balansen i underlivet" som det heter så pent, ikke er i balanse lenger. Da kan det være skikkelig sårt å ha sex.
Tipset mitt til deg, om det er det, er å be legen om å få piller på resept som du spiser, snarere enn de du fører inn i skjeden. Min erfaring er at da forsvinner det fortere. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Men kan kjæresten ha blitt smittet? Bør han sjekke seg? Og ja jeg bruker piller, diane. Men har aldri reagert på de før.

Det kan forandre seg over tid hvor bra man tåler pillen.Exen min gikk på akkurat Diane og fikk altså så skikkelig vondt av sårhet at hun helt nektet sex til slutt.

Hun var til forskjellige fastleger og de sa sopp og ga soppmidler. Da ble hun verre. Hun fikk bakteriell vaginose av all melkesyrefloraen de ba henne bruke (Lactal osv.) og tilslutt sa de eksem.Hun smurte med salve, sluttet å vaske seg omtrent, kastet alle truser og kjøpte seg bomull som hun kokevasket. Hun sluttet å gå i jeans. Like vondt.

Hun smurte med intimkrem,kjøpte lactasyd intimvask og ellen tamponger og vi brukte liter med glidemiddel. Like vondt.

Hun gråt og ble forbanna og krevde ordentlig undesøkelse hos gynekolog, som fant ut at Diane hadde surret til hele hormonbalansen hennes og hun måtte slutte å ta dem ASAP

Vi brukte glidemidler og kondom og hun fikk p-ring og ble mye bedre, men det tok lang tid før hun følte seg kåt på sex igjen.

• Liker 1
Skrevet

Diane er noe faenskap. Har hatt akkurat samme problemet som deg, men begynner å bli bedre. Går nå på p-stav.

Kan godt være problemet er at du spenner musklene i underlivet, noe som kan komme av stress eller at du har fått vondt under samleie før. Bruk glidemiddel (det varmende med jordbærsmak fra kondomeriet er supert!), og start veldig forsiktig b

Skrevet

Takk for alle svar! Det viste seg heldigvis at det bare var soppinfeksjon :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...