Gå til innhold

Hetterotter og sykdom/alderstegn


MyElixir

Anbefalte innlegg

Jeg har to skjønne søstre. Overtok dem da de var ca 1 år. Nå mener og tror jeg de er rundt 2 år gamle.

Har hatt hetterotter flere ganger. Ser atca 2 år er da det inntreffer sykdom, som pusteproblemer/ luftveisinfeksjon, avmagring, en slags apati.

De to søte jentene mine er nå "gamle". De er mye ute og får kos, jeg er kanskje litt i overkant generøs med snacks, hun ene er ganske overvektig.

Problemet nå er den minste av dem. I dag da jeg tok henne ut for kos og alenetid, så merket jeg at hun hele tiden helte mot venstre. Når hun gikk fritt så hang hodet ned mot venstre. Hun var forsiktig i alle bevegelser, mot normalt. Hun gikk i ring og hadde tydelige problemer med å holde hodet opp.

Jeg gråt.

Hva kan det være? Er det på tide at livet hennes ender?

Har søkt på nett, men klarer ikke finne noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Head tilt. Som regel så skal det bare en kur med antibiotika til for å fikse dette, men hun må få dette ganske snart. Ta henne med til veterinær i morgen tidlig og få satt henne på en AB-kur. Husk å gi biola eller activia til rotta når hun får ab, da medisinen er hard mot magen. Det som ant er her er at hun har fått en betennelse på balansenerven.

Jentene dine kan fint bli godt over to år og til og med opptil tre år. Men de er gjerne gamle i to-årsalderen.

Det du har, er forresten en tamrotte. Hetterotte er kun en norsk oversettelse på fargen "hooded". Men tamrotter kommer i mange forskjellige fargevarianter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuuusen takk for svar! Da blir dyrlegen første pri i morgen tidlig.

Og jentene mine er hvit og lysegrå, og hvit og brun, herlige :) Violetta og Beatrice, vi er så glad i dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har opplevd mye luftveisplager hos rotter er det også lurt å vurdere hva slags brustrø du bruker, årsaken ligger ofte i bunnen av buret. Rotter skal ikke ha spon av bartrær, det støver for det første ganske mye, og bartrær inneholder fenoler som angriper rottens lever. Kattesand er heller ikke bra, den er full av støv som forårsaker infeksjoner, samt at den ofte er parfymert. Høy og bomull inneholder også ofte mye støv og partikler som ikke er bra for sarte rottelunger. Avispapir er et greit og rimelig alternativ, da kan de rote rundt og "dekorere" som de selv vil :) Selv pleide jeg å bruke Yesterday's News som er laget av resirkulert papir. Det er støvfritt og absorberer både fuktighet og lukt overraskende bra :)

Nå kan det jo godt hende at du vet alt dette fra før, men siden du nevnte luftveisplager tenkte jeg det sikkert var bedre å ta opp burstrø en gang for mye enn en gang for lite :)



Anonymous poster hash: f2908...0d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ja burstrø er viktig. Her går det i avispapir og i hampstrø. Og masse deilige hengekøyer osv.

Høres ut som du har en hooded og en husky :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at min første lile skatt døde av luftveisinfeksjon, så er det fy-fy med alt som kan støve! Kun tipp-topprodukter i rottehjemmet :)

Spent på hva veterinæren sier senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...