Gå til innhold

Lavkarbo for jente16


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har/hatt spiseforstyrrelser i et år, og gått ned mange kilo på kraftig kaloriunderskudd. Lavkarbo har "reddet" meg, og nå klarer jeg å spise hele 1200- 1400 til dagen, noe som er det dobbelte av mitt tidligere daglige inntak i over 1 år. Liker denne livsstilen fordi den holder meg mett lenge, gir meg energi, gjør meg ikke oppblåst og gjør heller ikke at jeg raser opp i vekt.

Greia er at bup mener at lavkarbo IKKE er bra for meg, og at jeg fortsatt har et vrangsyn på mat. De vil ha meg opp i vekt slik at jeg forhåpentligvis vil få tilbake mensen en dag. Brød og karbohydrater er "fearfood" for meg, det samme var ost og smør osv også før. Synes jeg har blitt så flink som spiser dette hver dag nå.

Men hva synes dere? Er det "galt" at ei 16 år gammel jente som prøver å komme seg ut av sf spiser lavkarbo? Spiser 20-30khd hver dag. Er det ikke bedre at jeg spiser det jeg vil uten å sulte meg selv, enn å leve i sparebluss slik jeg ellers ville gjort?

Anonymous poster hash: 91969...b14

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_sunglasses
Skrevet (endret)

Hei,

BUP er nok styrt etter statens ernæringsråd. For mange sees lavkarbo som "fy-fy" kosthold, men dette er opp til hver og en mener nå jeg. Det er flott at du har funnet en måte å takle spiseforstyrrelsen på, og da må du få lov til å fortsette å holde på kostholdet. Forutsatt at du får i deg alle næringsstoffer og ikke får for mye av én matvaregruppe, men et bredt og variert kosthold med mye grønnsaker, litt bær/frukt, og proteiner samt riktig type fett.

Prøv deg fram med dette kostholdet en stund, og etterhvert kan du kanskje innføre noen sunne karbohydrater, som ekstra grovt brød (finnes lavkarboversjoner av disse) etc. :) Men dette er naturligvis helt opp til deg. Du skal ikke tvinge deg selv til å spise mat du ikke vil ha, og føler deg dårlig av. Bare ta godt vare på kroppen din og gi deg selv tid.

Lykke til!

Endret av sunglasses
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg har/hatt spiseforstyrrelser i et år, og gått ned mange kilo på kraftig kaloriunderskudd. Lavkarbo har "reddet" meg, og nå klarer jeg å spise hele 1200- 1400 til dagen, noe som er det dobbelte av mitt tidligere daglige inntak i over 1 år. Liker denne livsstilen fordi den holder meg mett lenge, gir meg energi, gjør meg ikke oppblåst og gjør heller ikke at jeg raser opp i vekt.

Greia er at bup mener at lavkarbo IKKE er bra for meg, og at jeg fortsatt har et vrangsyn på mat. De vil ha meg opp i vekt slik at jeg forhåpentligvis vil få tilbake mensen en dag. Brød og karbohydrater er "fearfood" for meg, det samme var ost og smør osv også før. Synes jeg har blitt så flink som spiser dette hver dag nå.

Men hva synes dere? Er det "galt" at ei 16 år gammel jente som prøver å komme seg ut av sf spiser lavkarbo? Spiser 20-30khd hver dag. Er det ikke bedre at jeg spiser det jeg vil uten å sulte meg selv, enn å leve i sparebluss slik jeg ellers ville gjort?

Anonymous poster hash: 91969...b14

Jeg synes ikke at dette er stedet å søke svaret på det på!

Skrevet

Jeg er 16 og spiser lavkarbo. I forhold til spiseforstyrrelser kan jeg ikke uttale meg, jeg har vært litt borti det selv, men ikke noe alvorlig. Men det er jo bedre at du får i deg mat enn at du sulter deg, uansett om du velger å unngå mel eller nøtter?

Så lenge du får i deg nok næring har de strengt tatt ingenting de skulle sagt. Synes du er flink som greier å spise skikkelig, det kan være et herk. :)



Anonymous poster hash: 08c3d...278
Skrevet

Kanskje du kan vise dem at lavkarbo er det rette for deg ved å spise mer og gå opp i vekt? Får du tilbake normalvekt og mensen på lavkarbo er det neppe et problem at du har valgt den livsstilen, jeg regner med at det største problemet til BUP et at du fortsatt ikke spiser nok kcal og av den grunn fortsatt er undervektig.

  • Liker 2
Skrevet

Bra at det går bedre med deg, men 1200-1400 kcal er likevel for lite, og dersom du er undervektig trenger du gå opp i vekt. Dersom motivasjonen bak ditt lavkarbokosthold er at du er redd for karbohydrater, er det uten tvil noe du burde jobbe med. Jeg er i litt samme situasjon selv, sliter med anoreksi og jobber med å spise mer. Helst minst mulig karbohydrater, men jeg tenker at det viktigste er at jeg spiser og etterhvert klarer gå litt opp i vekt. Først stabilisere, og etterhvert normalisere (=venne meg til mer karbohydrater). Men så er jeg en del år eldre enn deg, og jeg tror ikke jeg ville klart å gjøre det slik da jeg var 16.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke problem med at du spiser lavkarbo i seg selv, men at du kan trigge spiseforstyrrelsen med karbotelling.

For å si det på en annen måte, de kan se på det som at du har byttet ut en besettelse (lavkalori) med en annen (lavkarbo), og ønsker at du skal komme bort fra dette, og få et mer naturlig forhold til mat og energi.



Anonymous poster hash: 42631...02d
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...