AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #1 Skrevet 28. august 2013 Hei. Jeg jobber for tiden 50 % fast og lurer på om når jeg skal søke om mammapermisjon penger er det kun 50 % jeg får? Kjæresten min har også en jobb og tjener bra men vi klarer oss akkurat. Kan ikke forestille meg hvordan det blir en et barn i hus. Finnes det hjelp kan har krav på? Kan ingenting om sånt. Noen som kan hjelpe meg?Anonymous poster hash: 342ca...219
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #2 Skrevet 28. august 2013 Man får samme lønn i mammapermisjon som ellers ja. Noe annet kan d nok ikke forvent å få. Bortsett fra barnetrygd på nesten 1000 kr mnd da. Vi er heldige med stønader i Norge, men vi kan ikke forvente at staten skal ordne ut og hjelpe oss i alle vanskelige økonomiske situasjoner vi kommer opp i. Så hvordan dere skal klare dere burde dere kanskje ha tenkt på tidligere...... Er gjerne for sent både å jobbe mer og å spare opp litt. Så dere må nok bare gjøre som best dere kan. Være økonomiske og leve nøkternt. Anonymous poster hash: 7c20d...fdf 6
Harlekin Skrevet 28. august 2013 #3 Skrevet 28. august 2013 Du får utbetalt det du har i lønn nå, jobber du 50 %, får du 50 %. Men har du mulighet til å jobbe mer, ta på deg ekstra vakter (vet ikke hvilken type jobb du har)? For da vil du få utbetalt gjennomsnittet av det du har tjent frem til fødsel. I tillegg får dere barnetrygd, 970 kr i måneden. Hvis dere klarer dere nå, vil dere også gjøre det når barnet er født. Barn koster lite det første året. Men prøv å legge dere opp penger nå, spar og kutt ned på unødvendige ting, så vil situasjonen bedre seg. 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #4 Skrevet 28. august 2013 Penger har man ikke, men barn skal man ha Anonymous poster hash: b15dd...f9a 9
Yesterday Skrevet 28. august 2013 #5 Skrevet 28. august 2013 (endret) Om du har mulighet til å jobbe ekstra der du allerede jobber eller finne en annen jobb hvor du kan jobbe ekstra, ja så gjør det! Hvis ikke ender du opp med 50% ja. Det som er dyrt den første tiden med en baby er utstyret men da kan du kjøpe mye brukt eller på salg. Kanskje dere får noe i gave. Og det er lurt å kjøpe litt og litt frem til fødselen, ikke alt på en gang, når man har dårlig rå. Begynn å planlegge og spare litt kr nå, og begynn å handle etterhvert. Maten til babyen er gratis så lenge man fullammer, om man kan amme. Ikke kjøp ting dere neppe trenger, vær helt sikker på at dere trenger tingene. Spør folk om deres erfaringer og les/diskuter på nettet i forumer. Endret 28. august 2013 av Yesterday 2
Liveurlife Skrevet 28. august 2013 #6 Skrevet 28. august 2013 Takk for svar. Nei altså vi begge ønsker det barnet og jeg har utdanning og alt. Jobber så mye som jeg kan nå Er bare så bekymret for penger selv om vi har ca 30 tusen i måneden til sammen. Det virker så lite med tanke på ting og tang som skal betales og kjøpes. Hva når man skal ha dåp og sånne ting? Koster ikke det sinnsykt mye penger for å arrangere alt sammen? Uff...
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #7 Skrevet 28. august 2013 Penger har man ikke, men barn skal man ha Anonymous poster hash: b15dd...f9a Signerer denne. Er utrolig mange tråder her for tia om par som skal ha barn, som spør om hva de har krav på fra staten. Altså, staten forsørger ikke barna, det skal mor og far gjøre. Tenker ikke folk for tia - når de øker familien? Anonymous poster hash: 7cf8a...bef 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #8 Skrevet 28. august 2013 Takk for svar. Nei altså vi begge ønsker det barnet og jeg har utdanning og alt. Jobber så mye som jeg kan nå Er bare så bekymret for penger selv om vi har ca 30 tusen i måneden til sammen. Det virker så lite med tanke på ting og tang som skal betales og kjøpes. Hva når man skal ha dåp og sånne ting? Koster ikke det sinnsykt mye penger for å arrangere alt sammen? Uff... Hvorfor i alle dager kan dere ikke vente til du har fått 100% jobb? Tenker du at staten skal fø dere fordi dere har så lyst på barn akkurat nå. Ro ned, dere er ung og har kun vært sammen ett år.Anonymous poster hash: b15dd...f9a 2
Liveurlife Skrevet 28. august 2013 #9 Skrevet 28. august 2013 Spørsmålet mitt var om jeg får 50 % i lønn når jeg søker om mammapermisjon! Jeg skjønner ikke hvorfor dere vrir på det jeg spør om om til noe helt annet om hvordan leve på staten og alt det der. Snakk om å være frekk her da. Jeg jobber ræven av meg nå men i kontrakten står det 50 % FAST. Vi har rundt 40 tusen i måneden til sammen og jeg er heller ikke gravid ennå men har lyst å få et barn med mannen jeg elsker ! Hva som er så negativt med dette? Klarer ikke folk vise litt forståelse? Bare gå til angrep med engang? Typisk sure dritt kjerringer i overgangs alderen eller? Beklager språket men jeg blir så frustrert !!! 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #10 Skrevet 28. august 2013 Spørsmålet mitt var om jeg får 50 % i lønn når jeg søker om mammapermisjon! Jeg skjønner ikke hvorfor dere vrir på det jeg spør om om til noe helt annet om hvordan leve på staten og alt det der. Snakk om å være frekk her da. Jeg jobber ræven av meg nå men i kontrakten står det 50 % FAST. Vi har rundt 40 tusen i måneden til sammen og jeg er heller ikke gravid ennå men har lyst å få et barn med mannen jeg elsker ! Hva som er så negativt med dette? Klarer ikke folk vise litt forståelse? Bare gå til angrep med engang? Typisk sure dritt kjerringer i overgangs alderen eller? Beklager språket men jeg blir så frustrert !!! Du får penger basert på inntekten din. Anonymous poster hash: 41f23...4d8 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #12 Skrevet 28. august 2013 Er det du som har denne tråden også; http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=768764#entry13172079 Her var inntekta 30.000,- i mnd... Forøvrig er dette kopi av HI ditt; Hei. Jeg jobber for tiden 50 % fast og lurer på om når jeg skal søke om mammapermisjon penger er det kun 50 % jeg får? Kjæresten min har også en jobb og tjener bra men vi klarer oss akkurat. Kan ikke forestille meg hvordan det blir en et barn i hus. Finnes det hjelp kan har krav på? Kan ingenting om sånt. Noen som kan hjelpe meg? Å såvidt jeg kan se i det, er spørsmålet hva dere kan ha krav på å om du kun får 50% lønn, så ikke vær nebbete og eplekjekk her når vi svarer på det du spør om. Anonymous poster hash: 7cf8a...bef 8
Liveurlife Skrevet 28. august 2013 #13 Skrevet 28. august 2013 Ja jeg har denne tråden også. Og vi har rundt 30-40 tusen. Det varrierer veldig fra måned til måned. Jeg spurte også om det er nok penger til å klare oss. Beklager. Jeg skal prøve å formullere meg bedre!
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #14 Skrevet 28. august 2013 Hei. Jeg jobber for tiden 50 % fast og lurer på om når jeg skal søke om mammapermisjon penger er det kun 50 % jeg får? Kjæresten min har også en jobb og tjener bra men vi klarer oss akkurat. Kan ikke forestille meg hvordan det blir en et barn i hus. Finnes det hjelp kan har krav på? Kan ingenting om sånt. Noen som kan hjelpe meg?Anonymous poster hash: 342ca...219 Hvis dere har 30 - 40.000,- i mnd, å såvidt klarer dere, lurer jeg på om dere lever veldig godt å har et stort forbruk? Dere er jo bare 2 personer... Anonymous poster hash: 7cf8a...bef 6
Liveurlife Skrevet 28. august 2013 #15 Skrevet 28. august 2013 Vi har litt å betale da. Men må innrømme at vi bruker masse penger på tull også men det går an å sette opp et budsjett og prøve å leve etter det. Det er ikke så lett å finne en 100% stilling som folk kanskje tror. Jeg har en utdannelse, og betaler skolelånet som jeg har lite igjen på så da blir det mer til overs når det er ferdig. Jeg har lyst på er barn med mannen jeg elsker. Og føler at vi kan klare oss med den inntekten vi har. Men føler at jeg bare hører negative kommentar her inne .
Djungelvrål Skrevet 28. august 2013 #16 Skrevet 28. august 2013 Hvorfor kan du ikke jobbe to steder? 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #17 Skrevet 28. august 2013 Først må du vite hva dere har i faktiske, nødvendige, løpende utgifter og hva dere kan regne med i vareierende utgifter. Så trekker du det fra inntekt, og ser hva du har igjen. Deretter kan du beregne om du har råd til å ha barn. Staten skal ikke fø på barnet, det er foreldreansvar. Du får "kun" 1000 kr mnd i barnetrygd. Og selv om du "vil ha barn med mannen du elsker", så betyr ikke det at du har råd i din nåværende situasjon, og da må du vente. Det kalles planlegging, og er ganske vanlig. Anonymous poster hash: 93eff...cef 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #18 Skrevet 28. august 2013 Spørsmålet mitt var om jeg får 50 % i lønn når jeg søker om mammapermisjon! Jeg skjønner ikke hvorfor dere vrir på det jeg spør om om til noe helt annet om hvordan leve på staten og alt det der. Snakk om å være frekk her da. Jeg jobber ræven av meg nå men i kontrakten står det 50 % FAST. Vi har rundt 40 tusen i måneden til sammen og jeg er heller ikke gravid ennå men har lyst å få et barn med mannen jeg elsker ! Hva som er så negativt med dette? Klarer ikke folk vise litt forståelse? Bare gå til angrep med engang? Typisk sure dritt kjerringer i overgangs alderen eller? Beklager språket men jeg blir så frustrert !!! I overskriften overskriften står det - gravid og lite penger Anonymous poster hash: 4d4f3...741 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #19 Skrevet 29. august 2013 I overskriften overskriften står det - gravid og lite penger Anonymous poster hash: 4d4f3...741 Å i den andre tråden så står det "Dåp og penger"...http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=768764#entry13172079 Ts er ikke engang gravid... Anonymous poster hash: 7cf8a...bef 1
sol87 Skrevet 29. august 2013 #20 Skrevet 29. august 2013 Jeg synes dere skal skjerpe dere kraftig med alle drittkommentarene her inne. Hun spør om hva hun kan vente seg av ytelser, ikke hva dere synes om at hun har blitt gravid men ikke har så god råd. Hva mener dere at hun skal gjøre da, ta abort? I mange typiske kvinneyrker er det vanskelig å oppnå full stilling de første årene, her virker det nesten som om dere mener hun er lat. Til ts: Jeg er sikker på at det ordner seg hvis dere legger av en fast sum i måneden. Du kan jo lage en egen konto i nettbanken som du kaller "baby" eller noe. Ikeas stellebord er kåret til "best i test", så om du ikke får tak i noe brukt kan du skaffe et billig og bra stellebord. Barnedåp haster ikke med mindre du er veldig relgiøs. Mange velger å holde små selskap med bare den nærmeste familie. Det trenger ikke å være førti gjester og fullt koldtbord. Jeg vet ikke hvor langt du er på vei, men om dere klarer å sette av 2000 hver måned i seks måneder har dere allerede 12000. Skulle tro det blir en del bleier, seng, stellebord og bodyer for de penga. Stor klem og lykke til med graviditeten, kan tenke meg det er en spennede (og litt skremmende tid). 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå