Liveurlife Skrevet 28. august 2013 #1 Skrevet 28. august 2013 Jeg kan ingenting om sånt men lurer på hvor mye koster det å arrangere dåp til barnet? Vi er ikke akkurat så veldig rik og føler andre driter penger. Men hva med de som faktisk må klare seg på 30 tusen i måneden? Er det mulig å ha barn med den inntekten i det hele tatt? Vi har planer om å bli gravid og jeg har sluttet med prevensjon men er 30 tusen i måneden nok til å ta vare på seg selv og et barn som etterhvert vil trenge klær som det vokser fra seg hele tiden osv. Hjelp
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #2 Skrevet 28. august 2013 Man må ikke døpe barna. Å er dere i tvil om dere klarer å forsørge et barn burde dere nok bynne med prevensjon igjen. Anonymous poster hash: 15e48...922 3
Liveurlife Skrevet 28. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2013 Her var det mye hjelp å få vist 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #4 Skrevet 28. august 2013 Du får gå inn på en av gravidesidene. Finnes sikkert noe budsjett der. Anonymous poster hash: 15e48...922
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #5 Skrevet 28. august 2013 Syns du har en merkelig tilnærming til økonomiske bekymringer, når det du er bekymret for med barn er dåpen. Dåp trenger ikke koste mye penger, det trenger ikke engang holdes, og det er det du burde bekymre deg minst for. Dere må regne på de utgiftene dere faktisk har, og de som kommer i tillegg med et barn (utstyr, klær, mat, helse osv) og så se om dere har råd. Og det burde dere gjort før du sluttet med prevansjon. Anonymous poster hash: 84513...773 2
Liveurlife Skrevet 28. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2013 Man skal alltid klare seg. Jeg mener at hvis man vil så skal man få til det meste. Vi har ikke så lite penger at vi ikke ha få vårt kjærlighetsbarn. Jeg kan ingenting om barn, dåp eller andre tingen som går innfor det, derfor kunne jeg ikke vite at selve dåpet koster ikke penger og resten er vel opp til hver enkelt.
MsPaddington Skrevet 29. august 2013 #7 Skrevet 29. august 2013 Det avhenger jo helt av hva forbruket deres er, hvor mye dere betaler/om dere betaler for bosted, bil, lån osv. Noen tjener godt, men må betale inn store deler av inntektene til stort huslån. Da er det ikke sikkert de sitter igjen med mer enn det andre med lavere inntekt gjør. Det avhenger ikke bare av inntekt, men like så mye hvor store utgifter man har. Du må jo nesten bare sette deg ned å regne ut deres faste utgifter, og så finne ut hvor mye dere har til overs etter det. Dåp kan jo gjøres så billig som man selv vil (nesten). Dere trenger jo ikke be så mange. Kun helt nær familie holder. Og så går det an å lage en enkel gryterett og be familie hjelpe til med baking. Da går ikke mange lappene. Dåpen kan dere jo ha hjemme eller hos besteforeldrene.
Yesterday Skrevet 29. august 2013 #8 Skrevet 29. august 2013 (endret) Man kan klare seg på 30.000 om man ikke har veldig høye utgifter, vi vet jo ikke utgiftene deres (som husleie/boliglån) og det varierer jo fra person/par til person/par. Du trenger ikke ramse opp utgiftene her men hvis dere klarer dere bra nå som vil det helt sikkert gå bra med en baby Det som koster noe i begynnelsen er alt utstyret, som vogn, seng, bilstol osv. Men alt kan kjøpes brukt og ofte har barnebutikker slag. Det er lurt å planlage kjøpene og ikke kjøpe det dere ikke må ha, spør folk dere kjenner om tips til hva dere må ha og ikke må ha, les på div forumer om det samme. Kjøp litt og litt kanskje, siden dere ikke har kjempe mye penger. Når barnet er født er det gratis med mat om du kan amme, ellers er det klær (vi har arvet masse babyklær av slekta) og bleier dere må kjøpe. Og div kremer/salver (f.eks til rumpa) og sånt da men ikke så mye det første året. Ang dåp så døper dere barnet om dere vil. Hva eller om man må betale til kirka vet jeg ikke, men neppe mye. Dere kan leie billig lokale, kjøpe fin pynt som ikke koster mye på f.eks Nille, inviter bare de alle nærmeste (billig med tanke på mat), lage maten selv eller noen dere kjenner kan lage, mange vil helt sikkert bake kaker for dere osv. Man trenger ikke en dyr dåp Mine foreldre har en svær stue så vi alle 3 barna hadde både dåpsfest og konfirmasjonsfest hjemme i stua. Har ikke stor slekt heller. Og ikke må barnet døpes med en gang. Kanskje dere kan når dere har kjøpt alt av utstyr til babyen begynne å legge av litt kr på en annen konto til dåpen? Og når dere har nok så blir det dåp. Noen har dåp når babyen er 3 mnd gammel mens andre når babyen er 2 år. Endret 29. august 2013 av Yesterday
ara Skrevet 29. august 2013 #9 Skrevet 29. august 2013 Det er som de andre nevner ovenfor her..Det kommer an på forbruket deres! 30 000 kan være med enn nok å leve på hvis dere ikke har en haug med utgifter hver måned.. Babyer koster ikke mye i begynnelsen.Bleier og stelleprodukter er billig. Og ammer du så slipper du ekstra kostnader på MME. Som Yesterday sier så er det utstyret babyen trenger som kan være dyrt hvis man ikke kikker etter noe brukt eller som er på salg. Skal du ha det feteste på markedet må du ut med mye penger. Babyklær er heller ikke dyrt (hvis du ikke skal ha merkeklær). Nameit, H&M, Cubus, Lindex og KappAhl har bredt utvalg av klær til en veldig rimelig penge Dåp er det siste jeg ville bekymret meg for. Om dette er en tradisjon dere vil følge så gjør dere som lommeboka tillater. Inviter kun nærmeste familie, lei et billig lokale eller ha det hjemme hos dere selv hvis dere har plass. Lag all mat selv og be evt om hjelp fra familien. Det er det de er der for. Få noen til å bake en kake eller to. Og noen andre til å f.eks lage et par retter til et evt koldtbord.. Vi kjøpte litt fin og enkel pynt til bordene. Tente lys. Hvite duker, lagde elg-gryte til ca 20 gjester og bakte 5 kaker. Kaffe og litt miineralvann også er man i boks. Det hele kostet oss svært lite. Det enkle er ofte det beste Men dette er jo smak og behag og kanskje har dere stor slekt, hva vet vel jeg? Det må ikke koste en formue med barn. Man må bare ikke leve over evne og unne seg ting man egentlig ikke har råd til! Lykke til med prøvingen
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #10 Skrevet 29. august 2013 Hei du! Det kan gå helt greit å få barn med 30.000 i mnd, men det kommer litt an på hvor mye utgifter dere har... Vi har utbetalt 28.000 i mnd og har 2 barn. Det er trangt, og vi har ikke råd til store utskjeielser, men barna har alt de trenger! Barna lider ingen nød, men alikevel kjennes det vondt når man sitter å ser på alt vennene har og alle opplevelsene de får, som våre aldri kommer til å få, fordi vi foreldrene havna i lavtlønnsyrker, uten mulighet for å komme videre.... Mitt beste tips er at dere kjøper så mye som mulig av babyutstyret brukt, det sparer dere tusenlapper på. Og ellers handle kun på salg. Når det gjelder dåp, er jo det frivillig. Vi fant ut at det var bortkastede penger, som vi heller kunne bruke på noe nyttig. Invitere familien på kaffe og kake gjør vi flere ganger i året uansett.... Det er ikke alle forundt med høy lønn, selv om flertallet later til å tro det, og jeg synes ikke at bare fordi man jobber og sliter for luselønn, skal man ikke forjene å få de barna man virkelig ønsker seg? Lykke til TS, med litt planlegging, bruktkjøp og arving går det nok helt greit:) Anonymous poster hash: e4e61...a57
duja Skrevet 29. august 2013 #11 Skrevet 29. august 2013 En venninne av meg er alenemor til 2 barn og hun klarer seg på 20.000 kr i mnd. Og hun hadde konfirmasjon til datteren sin i vår. Så mye handler om å disponere pengene rett.
La Guapa Skrevet 29. august 2013 #12 Skrevet 29. august 2013 Utgiftene kommer når barna blir større de ! De er babyer bare en kort stund
Britt Banditt Skrevet 29. august 2013 #13 Skrevet 29. august 2013 Dåp koster ikke mer enn man gjør det til. Tror vi betalte rundt 5-6000. Og da bestilte vi mat (gryte) til 20 voksne. Lager man maten selv blir det enda billigere. Kaker baker man selv (og får noen i familien til å ta med) og vi hadde det hjemme, så slapp å betale for lokale. Laget bortkort selv, og kjøpte vel ikke pynt for mer enn 500,- (litt blomster og lys fra Nille+at vi fikk låne en del annen pynt). Når det er sagt bør man vente til ting er på stell så lenge barnet er planlagt. Hvor gamle er dere? Eier dere bolig? Du høres litt naiv ut som snakker om "kjærlighetsbarn" osv..
Britt Banditt Skrevet 29. august 2013 #14 Skrevet 29. august 2013 Utgiftene kommer når barna blir større de ! De er babyer bare en kort stund Helt enig. Barnehagestart for eks. er dyrt! Bare et par vinterstøvler koster fort 8-900. Og så kommer cherrox, gummistøvler, joggesko, sandaler, vinterdress (reima koster vel rundt 1500), vanlig parkdress, flere sett ulltøy og fleecetøy, votter, luer, hals etc. etc. Selv om jeg handlet mye på salg og ikke kjøpte alt av det dyreste så kostet barnehageutstyr noen tusen ja. Og alt dette må de ha nytt hvert år kanskje flere ganger også, barn vokser fort. Også blir de tenåringer, men hvor mye penger de bruker da velger jeg å fortrenge inntil videre
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #15 Skrevet 29. august 2013 Vi har ca. 30 0000 + - hver måned. Vi føler ikke at vi har råd til bil, og vil føler vi har det trangt i hverdagen pga høyt huslån. Samtidig så er det fortsatt mulig for oss å spare noen tusenlapper i måneden. Det kommer an på prioriteringene, og hvor høyt du legger lista. Anonymous poster hash: 973d2...0ee
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #16 Skrevet 29. august 2013 Dåp koster ikke mer enn man gjør det til. Tror vi betalte rundt 5-6000. Og da bestilte vi mat (gryte) til 20 voksne. Lager man maten selv blir det enda billigere. Kaker baker man selv (og får noen i familien til å ta med) og vi hadde det hjemme, så slapp å betale for lokale. Laget bortkort selv, og kjøpte vel ikke pynt for mer enn 500,- (litt blomster og lys fra Nille+at vi fikk låne en del annen pynt). Når det er sagt bør man vente til ting er på stell så lenge barnet er planlagt. Hvor gamle er dere? Eier dere bolig? Du høres litt naiv ut som snakker om "kjærlighetsbarn" osv.. Man behøver ikke å eie en bolig for å bli foreldre. Det er ofte et pluss, men ingen nødvendighet. Det viktigeste er at man har tak over hodet. Anonymous poster hash: 973d2...0ee
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #17 Skrevet 29. august 2013 Man kan klare seg på 30.000 om man ikke har veldig høye utgifter, vi vet jo ikke utgiftene deres (som husleie/boliglån) og det varierer jo fra person/par til person/par. Du trenger ikke ramse opp utgiftene her men hvis dere klarer dere bra nå som vil det helt sikkert gå bra med en baby Det som koster noe i begynnelsen er alt utstyret, som vogn, seng, bilstol osv. Men alt kan kjøpes brukt og ofte har barnebutikker slag. Det er lurt å planlage kjøpene og ikke kjøpe det dere ikke må ha, spør folk dere kjenner om tips til hva dere må ha og ikke må ha, les på div forumer om det samme. Kjøp litt og litt kanskje, siden dere ikke har kjempe mye penger. Når barnet er født er det gratis med mat om du kan amme, ellers er det klær (vi har arvet masse babyklær av slekta) og bleier dere må kjøpe. Og div kremer/salver (f.eks til rumpa) og sånt da men ikke så mye det første året. Ang dåp så døper dere barnet om dere vil. Hva eller om man må betale til kirka vet jeg ikke, men neppe mye. Dere kan leie billig lokale, kjøpe fin pynt som ikke koster mye på f.eks Nille, inviter bare de alle nærmeste (billig med tanke på mat), lage maten selv eller noen dere kjenner kan lage, mange vil helt sikkert bake kaker for dere osv. Man trenger ikke en dyr dåp Mine foreldre har en svær stue så vi alle 3 barna hadde både dåpsfest og konfirmasjonsfest hjemme i stua. Har ikke stor slekt heller. Og ikke må barnet døpes med en gang. Kanskje dere kan når dere har kjøpt alt av utstyr til babyen begynne å legge av litt kr på en annen konto til dåpen? Og når dere har nok så blir det dåp. Noen har dåp når babyen er 3 mnd gammel mens andre når babyen er 2 år. Man må ikke betale noe til kirka for å ha dåp der. Det er gratis. Det er penklær/dåpskjole og en eventuell fest etterpå som koster. Anonymous poster hash: 973d2...0ee
Susa Skrevet 29. august 2013 #18 Skrevet 29. august 2013 (endret) De andre har mange gode råd til deg her, ta til deg dem. Vi har ca 33 000 utbetalt i mnd, og klarer oss fint. Har enebolig og to biler, noe som er et must da vi bor på bygda. Et lite tips jeg har er å la barnetrygden gå inn på egen konto hver mnd (hvis du klarer deg uten), så kan du ta ut når de ekstra store utgiftene som feks barnehagestart kommer. Dåpen trenger absolutt ikke koste mye, forslaget du har fått om gryterett er helt supert! Vi hadde spekemat, og da fikk jeg tak i billig elgkjøtt som jeg speka sjøl. Endret 29. august 2013 av Susa
La Guapa Skrevet 29. august 2013 #19 Skrevet 29. august 2013 (endret) Vel.... Med en femåring, en 9 åring og to på 17 i huset kan jeg vel trygt si at utgiftene til mat alene er heftige :D store gutter spiser MYE : D Bare en tur på MC' Donalds er 5-600 kroner for tiden :D Ellers er det som du sier: klær, sko , fritidsaktiviteter, REGULERING ( var mange tusen i egenandel det gitt) og konfirmasjoner, og nå oppkjøring.... Man trenger ikke å sponse lappen men de fortjener det fordi de er flinke på skolen og det gjør ting mye lettere for dem etter endt utdanning. Vi hadde en røff periode der vår samlede inntekt var på langt under det vi sitter igjen med i dag. Det gikk det og- men det var et slit hver gang det kom en bursdag der vi skulle kjøpe gave eller jula kom og utgiftene skøyt i været. Vi vil jo ikke at barna skal lide under at vi har valgt å få dem med den økonomien vi har. I dag er vår samlede inntekt mye høyere. Men vi velger bevisst å ikke dra på oss fritidseiendommer og denslags for å kunne leve litt etter at alt er betalt. Det er bedre å kunne ha litt til uforutsett og en tur på kino med alle ungene enn å måttebekymre seg konstant slik livet var for 5- 6 år siden. Endret 29. august 2013 av La Guapa
Yesterday Skrevet 29. august 2013 #20 Skrevet 29. august 2013 Man må ikke betale noe til kirka for å ha dåp der. Det er gratis. Det er penklær/dåpskjole og en eventuell fest etterpå som koster.Anonymous poster hash: 973d2...0ee Bra det. Mener at jeg har hørt om 500kr men kanskje det var i forbindelse med noe annet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå