Gå til innhold

Kan jeg bruke egenmelding? Hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg har vært i ny jobb i en måned og har nå vært syk i to dager. Kan jeg bruke egenmelding? Hvis ikke, hva kan jeg bruke for å få sykepenger? Har jeg rett til det? Jeg er fast ansatt

Anonymous poster hash: 5c12b...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Egenmelding etter 2 måneder i jobb, sykemelding etter 4 uker. Du må altså ha sykemelding fra legen.



Anonymous poster hash: 3389e...996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har jobbet før får du ikke penger nei. Kommer du rett fra en annen jobb til denne må du skaffe sykemelding fra legen for å få betalt - det er da nav som betaler og ikke arbeidsgiver. Du må som en annen nevner jobbe 8 uker for å kunne bruke egenmelding og i 4 uker for sykepenger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha sykemelding for å få sykepenger så tidlig, men legen har ikkje lov å tilbakedatere sjukemelding. Så om du ikkje var i kontakt med lege den dagen du blei sjuk kan det vere vanskelig å få penger for dei første dagene...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilbakedatert sykemelding mange ganger, uten at jeg har ringt på forhånd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har ikke lov og tilbakedatere en sykmelding. Du kan risikere og tape penger siden du ikke var hos legen første dag. Arbeidsplassen har loven på sin side. Det er viktig man setter seg inn i visse regler når man aldri har jobbet. Legen kan og nekte sykmelding hvis den mener du ikke har vært syk nok faktisk til ikke og klare og jobbe. Det er kommet mye nye regler på dette med sykmelding.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått tilbakedatert sykemelding mange ganger, uten at jeg har ringt på forhånd...

Ein del leger gjer det, men det er ikkje lov så lite lurt å gamble på at legen gjer slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein del leger gjer det, men det er ikkje lov så lite lurt å gamble på at legen gjer slikt.

Sant nok. Nå har jeg heller aldri bedt dem om å tilbakedatere da jeg aldri ville vært borte fra jobb uten lov, har bare blitt gjort uten at jeg har spurt. Nå har trådstarter allerede vært borte fra jobb, så det er ikke akkurat gambling lenger å forsøke :P.

Endret av Nasse1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...