Gå til innhold

Dverggeit


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med dverggeit som kjæledyr? Har lyst til å ha et par slike i hagen, men har hørt geiter er vanskelige å gjerde inne, men er usikker på om dette gjelder dverggeiter også? Har vurdert en av pelsrasene (kasjmir f.eks) også, siden de går for å være roligere enn norsk melkegeit, men dverggeitene virker lettere å transportere osv pga størrelsen.



Anonymous poster hash: f9422...dca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt geiter. Ikke dverggeit, da. Men redda en geit fra slakt, og hadde henne i stallen. Hun viste seg å være drektig, så plutselig hadde vi tre. Det var kjempekoselig først. Små søte nøster, kjærlige, snille, fine.

Men...herregud, jeg holdt på å KLIKKE!!! For det første bråka de noe sinnsykt. Bæ og mæ og bææææ konstant. De fulgte etter meg over alt i stallen, hoppa opp på alt, som trillebåra, vinduskarmer, krybba til hesten min osv. I tillegg dreit de OVERALT, og tisset stinka veldig, det å møkke der var et slit sammenligna med å gjøre det hos hesten min.

De var umulig å gjerde inne, for de klatra og hoppa. Vi hadde geita bundet i lonsjetau og ungene løse, men de begynte å løpe etter folk på veien og stikke av. Prøvde å sette opp strømgjerde nede på beitet med tråder tett i tett, men de løp rett gjennom selv om de fikk strøm. (Visstnok skjønner ikke geiter at de må trekke seg unna strømmen som en hest gjør, de bare går på videre). Vi var for å se flere steder for å finne et gjerde som kunne være høyt og tett, men det ble kjempedyrt og vanskelig, for de kommer visst gjennom alt.

Det at de fikk vært ute så kort (bare mens jeg var i stallen) ga meg veldig dårlig samvittighet, selv om mora var vant til lite utegang fra der hun kom fra. Så jeg fikk tak i noen på en gård som ville ha dem. Og jeg ga dem bort dit, for det ble for vanskelig å ha dem selv. Der lever de nå og har det kjempefint, har besøkt dem flere ganger. Der får de gå løse på et svært område.

En annen ting er at det er superstrengt og forbudt uten tillatelse å flytte geiter over kommunegrenser pga sykdomsfare, da kan Mattilsynet komme innom for å se og bestemme seg for å slakte dem om de finner det ut. Så jeg jobba mye med å finne en gård innafor Oslogrensa, siden det er her jeg bor.

Kort og godt: Jeg ble GAL av bråket, at de bare løp overalt uten kontroll og at det ikke gikk an å ha dem ute, og man må bo ganske så fritt til for at det skal være mulig å ha det fint. Men som sagt, dette var ikke dverggeiter.

Så....eh...lykke til! :fnise:



Anonymous poster hash: f0fef...e54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de løper rundt uten kontroll er vel lett å løse om man får tak i et ok gjerde. Å ha de løse er ikke aktuelt her ihvertfall :)

Bråk, dog. Dette bekymrer meg litt! Lurer på om dverggeiter er like høylytte? Har naboer som jeg ikke vil skal hate meg :fnise:



Anonymous poster hash: f9422...dca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Ser at dette er en gammel tråd, men den dukket opp da jeg søkte "afrikansk dverggeit".

Ble det geiter på deg? Hvordan gikk det?

Er det ev andre som har erfaring med afrikansk dverggeit?

Anonymkode: 49aac...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...