Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei som skal konfirmeres neste år. Lurer på dere med ok inntekt, men ikke har noe til overs har råd til å bet en bunad på 30 tusen!! Bunaden som tilhører denne plassen koster iallfall 30 tusen. Og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få penger til det! Barnefaren er heller ikke pliktig til å bet halve bunaden siden det ikke er en nødvendig utgift til en konfirmasjon har jeg lest.

30 tusen på mi inntekt..ser ikke helt for meg hvordan jeg skal få til det!

Og har heller ikke samvittighet til at hun ikke skal ha bunad.

Har spurt barnefaren om å spleise på den, men han vil ikke svare, og da unngår han spørsmålet mitt fordi han ikke vil, såpass kjenner jeg han.

Jeg er innflytter så det er ikke aktuelt å låne min heller, siden hun vil ha budnaden som tilhører her (skjønner henne der da)

Og ikke kom å si jeg burde ha spart for lenge siden, men har vel egentlig ikke hatt noe til overs å spart de siste åra heller.

Anonymous poster hash: 7cb34...3b4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva med å kjøpe brukt? Sjekk på finn.no. Vet om flere som har kjøpt der :)

De koster endel her å, men skal vistnok være det rimeligste stedet; http://norskebunader.no/

Endret av Knitalong
  • Liker 1
Skrevet

Sjekk finn.no for brukt bunad, mange som ligger der til salgs! Du må sikkert ut med noen kroner for å få sydd den om, men mange gjør dette privat for en rimeligere penge.

Hvis konfirmanten virkelig ønsker seg bunad så kan hun ønske seg deler av sølvet i gave fra familie (jeg fikk f.eks offerdåse av bestemoren min og bunadsring av stefaren min).

Uansett så er det et år til, og du betaler ikke alt i en bit. Du betaler et depositum på Husfliden, og du kan betale litt etter litt til de.

Nå vet jeg ikke hvilken bunad det er snakk om, men du trenger f.eks ikke kjøpe cape og hodeplagg nå, men heller ta det senere.

Kjenner du noen som er flinke til å brodere og sy? Husfliden selger og bunadspakker, der du må brodere og sy sammen selv. Disse pakkene er ikke så innmari dyre.

• Liker 2
Skrevet

Sjekk finn.no for brukt bunad, mange som ligger der til salgs! Du må sikkert ut med noen kroner for å få sydd den om, men mange gjør dette privat for en rimeligere penge.

Hvis konfirmanten virkelig ønsker seg bunad så kan hun ønske seg deler av sølvet i gave fra familie (jeg fikk f.eks offerdåse av bestemoren min og bunadsring av stefaren min).

Uansett så er det et år til, og du betaler ikke alt i en bit. Du betaler et depositum på Husfliden, og du kan betale litt etter litt til de.

Nå vet jeg ikke hvilken bunad det er snakk om, men du trenger f.eks ikke kjøpe cape og hodeplagg nå, men heller ta det senere.

Kjenner du noen som er flinke til å brodere og sy? Husfliden selger og bunadspakker, der du må brodere og sy sammen selv. Disse pakkene er ikke så innmari dyre.

Ja jeg har fått priser med mora til ei venninne av meg, og jeg fikk priser for bunad på bunadspesialisten her vi bor og kun stoffpakke og skjortepakka. Kom fram til at det ble omtrent samme pris. Og da kan like godt bunadspesialisten sy bunaden, når det ikke ble noe billiger at en privat person broderte og monterte den.

Men jeg kan sende en mail til og høre hvordan man bet bunaden, om man kan betale den i avdrag over tid..

Skrevet

Her jeg bor er bunadene såpass dyre at de fleste med normal inntekt begynner å sy minst to år i forveien. Litt sent å tenke på det nå for deg TS men jeg synes forslaget om at besteforeldre og andre i familien kan være med å gi deler av bunaden som gave er en god ide. Gavekort på husfliden, en tante som kan brodere på skjorta osv så kommer man i mål. Selv fikk jeg sølvtøyet i bursdags- og julegave året før konfirmasjonen og så sydde min mor resten og det ble konfirmasjonsgaven. Nå har min mor sydd mange bunader etter den tid og har funnet ut at det ofte lønner seg å bestille stoffer fra andre steder (som fortsatt er de samme stoffene som brukes her). Ta en ringerunde ;) Det er også mange som syr privat for en rimeligere penge enn det husfliden tar. Skjorta mi kom på halve prisen av Husfliden hos en eldre dame som hadde jobbet der før.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk også sølv i bursdag og jul årene før konfirmasjonen. Det som manglet av sølv til selve dage, fikk jeg i konfirmasjonsgave husker jeg. Av mormor fikk jeg veskelåsen og veska, Tanter og onkler spleisa på ei sølje jula før, ei annen sølje fikk jeg i konfirmasjonsgave av faddere, øredobber av venner av mamma og pappa osv. Sko ble kjøpt på OBS på salg osv. Det er dyrt med bunad, og mine foreldre hadde absolutt ingenting til overs de heller, med de fikk det til, med god planlegging. Man kan jo gjerne dele opp litt. Kjøpe skjorta når man har råd, kjøpe forkle, eller ønske dette i julegave ( om denne bunaden har dette). Kanskje Pappan vil være med å kjøpe deler av bunaden, eller besteforeldre, da også som gave til jul f.eks? Bare stakken, eller livet på den? Alle monner drar. :)

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet (endret)

Det vanlige er vel å spare flere år i forveien (Ja, du sa du ikke hadde hatt mulighet, men du spurte også hvordan folk hadde råd). Mine foreldre hadde ganske god inntekt, men likevel satte de av penger i good tid i forveien, i tillegg til at også besteforeldrene mine betalte noe. Den var altså gave fra foreldrene og besteforeldrene mine :)

Edit: jeg fikk også sølv til jul og bursdager flere år i forveien. Det eneste som manglet når bunaden var under sying, var veskelåsen. Og selv om du ts er alt for sent ute i forhold til dette, så er altså det kanskje svaret på spørsmålet ditt: foreldre med normal inntekt begynner ikke under et år før og lure på hvordan de skal finansiere det.

Endret av Solsmil
Skrevet

Tips: Jeg fikk bunaden min sydd på husfliden, og der syr de på en måte som gjør at det blir mye dyrere om den må endres i ettertid. Jeg måtte sy ny vest fordi det ikke var mulighet til å endre den. Jeg ville derfor fått den sydd privat om jeg skulle gjort det i dag.

Ellers, kirka her jeg bor har en bunad til utlån faktisk... Så om det er krise er det et alternativ, slik at barnet kan være bunadsfin på selve dagen...

Skrevet

Jeg har ei som skal konfirmeres neste år. Lurer på dere med ok inntekt, men ikke har noe til overs har råd til å bet en bunad på 30 tusen!! Bunaden som tilhører denne plassen koster iallfall 30 tusen. Og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få penger til det! Barnefaren er heller ikke pliktig til å bet halve bunaden siden det ikke er en nødvendig utgift til en konfirmasjon har jeg lest.

Har spurt barnefaren om å spleise på den, men han vil ikke svare, og da unngår han spørsmålet mitt fordi han ikke vil, såpass kjenner jeg han.

Jeg er innflytter så det er ikke aktuelt å låne min heller, siden hun vil ha budnaden som tilhører her (skjønner henne der da)

Og ikke kom å si jeg burde ha spart for lenge siden, men har vel egentlig ikke hatt noe til overs å spart de siste åra heller.

Trudde det var vanlig med bunad fra det stedet man har slektstilhørighet.. ikke bare der man bor.

Det er vel mange meniger om slike bunadregler...?

• Liker 3
Skrevet

Fins veldig mange flotte drakter som er rimeligere enn en bunad. Utrolig mange muligheter.

Skrevet

Trudde det var vanlig med bunad fra det stedet man har slektstilhørighet.. ikke bare der man bor.

Det er vel mange meniger om slike bunadregler...?

Jeg kunne hatt bunad fra Bergen, Nordhordland, Nordland, Øst-Telemark, Nord-Trøndelag. Klart det er vanlig med bunad fra stedet man har slekts-tilhørighet, men er det ikke slekts-tilhørighet at mor bor der de bor nå? Da er det jo en del av slekta som bor der ;) Men røttene kommer fra et annet sted ja. Likevel er det jo mange som velger bunad fra stedet hvor de nå bor, da ønsker de vel å ha samme bunad som "alle de andre"

Fins veldig mange flotte drakter som er rimeligere enn en bunad. Utrolig mange muligheter.

Det blir jo så mye finere med bunader enn bare med drakter. Å gi til konfirmasjonen er veldig vanlig. Mange angrer senere hvis de ikke får bunad til konfirmasjonen, og da er det ikke alltid like enkelt.

Skrevet

Eigentleg synes eg det er litt galskap å kjøpe bunad til konfirmasjonen. Ein endrer seg ofte veldig i kroppsbygningen i etterkant at ein kan risikere å sitte med ein bunad som ikkje lar seg endres nok til ein ny kroppsfasong. Da er det veldig dyre 30 000kr om den ikkje kan brukes i meir enn 5 år. Har dere mulighet til å låne bunad av nokon i slekta i staden? Er det eit alternativ å bruke kjole eller festdrakt?

• Liker 1
Skrevet

Du har konfirmant om et år, og NÅ begynner du å tenke på bunad?? Jeg har konfirmant i 2018, men allerede ifjor begynte jeg å legge av penger til bunad. Nå viser det jo seg at farmor vil sy og brodere den dom gave, så den utgiften slipper jeg. Men legger likevel av penger, da til pengegave, og ett skikkelig selskap! Ltt i seneste laget å tenke på det nå når det er under året igjen! Du burde skjært inn pp utgiftene for flere år siden å lagt av til denne dagen! At det går an!

• Liker 1
Skrevet

Eigentleg synes eg det er litt galskap å kjøpe bunad til konfirmasjonen. Ein endrer seg ofte veldig i kroppsbygningen i etterkant at ein kan risikere å sitte med ein bunad som ikkje lar seg endres nok til ein ny kroppsfasong. Da er det veldig dyre 30 000kr om den ikkje kan brukes i meir enn 5 år. Har dere mulighet til å låne bunad av nokon i slekta i staden? Er det eit alternativ å bruke kjole eller festdrakt?

Du skal ikke si at bunaden er umulig å endre hvis man får ny kropps-fasong. Det er ikke alle som endrer seg "veldig" etter konfirmasjonen skjønner du. Hvordan får du deg til å tro at de ikke kan bruke bunaden mer enn fem år? Har du bunad selv? Jeg fikk min til konfirmasjonen for 15 år siden og den passer fint. Det har ikke vært noe problem å "legge den ut" når det har vært behov for det. Alle jeg kjenner som fikk bunad til konfirmasjonen, og som er voksne nå, - bruker bunaden sin enda. Bortsett fra når de er gravide. De vet hva de skal gjøre for å komme inn i bunaden igjen etter graviditet, - eller hva som må gjøres hvis den fortsatt er for trang da.

Hvis man vet i god tid på forhånd at jenta vil ha bunad, så er det bare å begynne å spare, jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskelig?! Å begynne å spare bare ett år i forveien er litt drøyt! Har du i det hele tatt tenkt på det tidligere? Ja nå kommer du "i klemma" fordi du ikke har gjort noe som helst med det før nå. Har du i det minste skatte-penger du kan bruke? Har du spurt barnefaren om han kunne tenke seg, eller være så snill å hjelpe deg å betale bunaden? Går det an å mase? Hva skal han ellers gi i gave, har de ikke kontakt?

Selv fikk jeg bunaden min av mamma og sølvet av mormor, og var veldig fornøyd med det. Bestemte meg for hvilken bunad jeg ville ha to-tre år før konfirmasjonen, da var det bare å sette i gang med brodering. Monteringa ble gjort noen uker før konfirmasjonen, men alt var veldig godt planlagt, og ikke noe hast.

Skrevet

Hvis man ikke har mulighet til å ordne en bunad så er det flott med en drakt tenker jeg. Jeg ønsker ikke å bidra til kjøpepress og snakke om hva man bør. Det er en god egenskap å se sine begrensninger.

Låne en bunad er et godt alternativ, publiser på fb for eksempel.

Eller så er vel drakt et fint alternativ?

Skrevet

Drakt er simpelt. Skulle etter min mening vært forbudt, da det etterligner fasong på bunaden som er et stasplagg. Kan ikke si det samme om en sparkjøp-drakt til knappe tusenlappen i simpelt stoff masseprodusert i kina.

• Liker 3
Skrevet

Det finnes vel flotte proffe drakter eller stakker? men ok, dere har satt standarden, greit, drakt er vel simpelt da. Så TS, du får bare ruinere deg, det er det man bør. Bla opp 30 000 nå, ellers er du en mor som ikke unner ungen din alt godt. Dårlig å planlegge er du også.

(mente det ironisk. Egentlig mener jeg at det må finnes løsninger for alle uansett økonomisk ståsted)

Skrevet

Det er ikke snakk om å ruinere seg. Det er mange som ikke har bunad, men denne jenta vil ha det, - og da er det utrolig at det ikke har blitt snakka om det før nå. Drakt er simpelt i den forbindelse at det er mye billigere enn bunad? Da må foreldrene gi enda mer i gaver til barnet, så javel. Er forsåvidt ok det, men konfirmasjonen blir ikke billigere av den grunn. I dagens samfunn har jeg inntrykk av at det er vanlig at foreldre gir barna sine såpass store verdier i konfirmasjons-gave, - enten det er i form av en bunad, eller det er i form av penger eller noe annet.

Anonymous poster hash: f7913...e2a
Skrevet

Det er fint lite som defineres som "drakt" i dag i følge Bunad- og folkedraktrådet, selv om man før gjerne kalte bunader utviklet etter 30-tallet eller så for festdrakt. Den jeg har kalles Gudbrandsdalens festbunad nå, men den het Gudbrandsdalens festdrakt da jeg fikk den som tenåring. Jeg skjønner ikke helt hvor dere trekker en linje mellom "fin bunad" og "stygg drakt". Det man får på Sparkjøp er verken bunader eller folkedrakter eller "drakt", det er bare halvhjertede kopier av noe bunadsaktig.

Vil denne konfirmanten virkelig veldig gjerne ha bunad til konfirmasjonen? Det er fint om det går an å få tak i en brukt eller skaffe bidrag til å få sydd en hvis hun virkelig har forferdelig lyst på akkurat den, men det er ikke sånn at det er bunadstvang og å faktisk ikke ha råd er mer enn god nok grunn til å gi noe annet i konfirmasjonsgave. Hvis hun på død og liv vil konfirmeres i bunad er det fullt mulig å si at da blir det din eller en annen hun får låne, TS. At din ikke er der fra stedet har ikke noe med saken å gjøre, hvir hun ikke synes din er stygg og ikke vil gå med den da...

Anonymous poster hash: 9a768...012
Skrevet

Ingen optimal løsning, men det går an å gi henne bunad i konfirmasjonsgave uten at den er ferdigstilt. At du gir henne et gavebrev med bilde av bunaden og skriver at den er underveis. Så kan du sette i gang prosessen nå, med bestilling og måling og jeg vet ikke hva.

Da mister du den store gleden ved å gi henne bunad på selve dagen, men har du ikke råd så har du ikke råd. Og et barn på 15 er stor nok til å ha forståelse for det hvis du forklarer.

Anonymous poster hash: 814bb...9af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...