Gå til innhold

Gode studievaner!


caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart begynne paa universitet igjen for mitt tredje aar i masterstudie og har lyst til aa endre litt paa studievanene mine. Derfor haapet jeg vi kunne dele studietips her, delvis for aa hjelpe hverandre aa forbedre studievanene vaare og delvis for aa motivere oss selv til aa gjoere det bra dette skoleaaret J

Generelt har jeg gode studievaner og faar gjort alt til den riktige tiden, men foeler at jeg gjerne kunne vaert mer effektiv. I tillegg foeler jeg iblant at jeg faller ut mens jeg leser og begynner aa tenke paa noe annet, og det er vanskelig aa ikke prokrastinere.

Mine studietips er:

  • Les et sted hvor du foeler deg komfortabel og du ikke blir distrahert – for meg er dette paa rommet mitt hvis ingen andre er hjemme eller i en stille lesesal paa universitetet.

  • Ha med deg alt du trenger slik at du ikke maa stikke paa butikken, hjem for aa lage mat osv. Jeg pleier aa lese ganske intensivt og tar med meg mat og drikke paa lesesalen slik at jeg ikke trenger aa gaa noe sted for aa finne det.

  • Pass paa hva du spiser og drikker. Jeg drikker veldig mye vann mens jeg leser fordi jeg foeler det hydrerer meg og holder meg igang. Jeg pleier ikke aa spise godteri eller junk food mens jeg leser fordi jeg opplever at det gir meg 30 minutters energy, for saa aa ‘krasje’ og saa orker jeg ikke aa gjoere noe mer. Jeg proever aa spise sunn niste i tillegg til snacks som gulroetter, frukt og noetter.

  • Legg vekk mobilen og skru av internettet paa dataen. Dette hjelper meg VELDIG da jeg tekster konstant, og hvis internettet er paa tenker jeg hele tiden at jeg ‘bare skal sjekke’ hva som har skjedd paa facebook.

  • Bytt paa hva du leser/jobber med. Naar jeg blir lei og troett av et fag/tema pleier jeg aa byte til et annet for aa faa litt variasjon.

  • Vaer streng med deg selv. Sett deg (realistiske) maal for hva du vil faa til i loepet av dagen og gjoer ditt beste for aa naa disse. Skriv gjerne lister over hva som maa gjoeres og stryk ut punkter etterhvert som du kommer deg gjennom det.

  • Slapp av. Det er viktig aa slappe av og hente seg inn ogsaa hvis man leser mye. For meg er det deilig aa vaere ferdig med dagens lesing, for da vet jeg at jeg har bare fri og ikke trenger aa tenke mer paa skole den dagen. Husk ogsaa at helsen din er mye viktigere enn skole, og dersom alt blir for mye for deg maa du proeve aa ta det med ro.

  • Ha en rutine. Det hjelper meg veldig aa ha en studierutine. Jeg jobber fra et visst tidspunkt til et annet hver dag, og har fri etter det. Jeg foeler at det hjelper meg aa vaere motivert, og jeg responderer bra til det aa forholde meg til tider.

  • Jobb jevnt og trutt i stedet for aa ta skippertak. Dersom du holder foelge med alt gjennom semesteret blir det mye mindre stress naar eksamener beginner, og du vil faa med deg alt som har skjedd i faget.

Dette er tipsene jeg kom paa naa, men jeg kommer helt sikkert paa flere. Jeg antar at mange av dere har helt annerledes studievaner enn meg, og jeg synes selvfoelgelig ikke at mine er fasitsvarene. Mine vaner funker for meg, og jeg vil gjerne hoere hva som funker for dere J

Hva er deres tips for gode studievaner? Hvordan pleier dere aa lese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange gode tips!

Jeg tror veldig på det å gå et annet sted å lese enn hjemme, da kan man ikke utsette lesingen fordi man plutselig må ta oppvasken eller vaske badet eller noe.

Stå opp i rimelig tid og komme i gang med dagen.

Hvor mange timer bruker dere ca hver dag på studiene?



Anonymous poster hash: 26c2f...284
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips!

Jeg tror veldig på det å gå et annet sted å lese enn hjemme, da kan man ikke utsette lesingen fordi man plutselig må ta oppvasken eller vaske badet eller noe.

Stå opp i rimelig tid og komme i gang med dagen.

Hvor mange timer bruker dere ca hver dag på studiene?

Anonymous poster hash: 26c2f...284

Helt enig - for meg er det veldig viktig aa staa opp tidlig og begynne dagen paa en god maate, ellers kommer jeg bar Ellers kommer jeg meg bare ikke igang senere.

Jeg bruker rundt 12 timer paa studiene hver dag, og mer naar jeg har essays og under eksamenstider. Jeg studerer til Master ved The University of Edinburgh og det er veldig krevende, saa jeg proever aa jobbe mer effektivt for aa kutte ned paa hvor mye tid jeg bruker paa studiene hver dag J Hvor mye tid bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom paa et til tips- faa en study buddy! Det er ikke for alle aa ha en studievenn, men for mange hjelper det paa motivasjonen aa ha en venn jobbende ved siden av deg. Jeg synes det er veldig greit, for da blir det litt goeyere aa lese og man kan ta pause sammen.

Noen andre som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...