Gå til innhold

Hvor mye ser arbeidsgiver på karakterer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med masteroppgave nå, og skal så smått begynne å søke på jobber. Hvor mye ser arbeidsgivere på karakterene? Altså ikke på selve masteroppgaven, men i de andre fagene.

Jeg har nemlig en E i et obligatorisk fag, og er livredd for at denne kommer til ødelegge alle mine sjanser.

Går arbeidsgiver gjennom karakterutskriften, eller er det stort sett masteroppgaven, annen arbeidserfaring og personlighet som teller mest?



Anonymous poster hash: 0ddcd...633
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jg tror det kommer veldig an på hvilket fag det er snakk om og hvor relevant det er for arbeidsplassen. Selvfølgelig også annen arbeidserfaring vil jeg tro er mer relevant enn den karakteren etter hvert i hvert fall. Tror nok ingen ser på den karakteren om mange år for eksempel, da er det erfaringen som teller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på arbeidsgiver. Jeg søker en del jobber hvor de ikke gidder å vurdere søknaden en gang om man ikke har en sterk B i snitt, mens en annen arbeidsgiver som vurderer meg aldri har sett karakterene mine, og ikke ønsker de å se dem heller... Jeg er ferdig utdannet om ett år, så foreløpig er det jo ingen arbeidsgivere som kan bry seg om hva jeg får på masteroppgaven, og mange på studiet mitt får jobb før de er ferdig med oppgaven (og dermed vet karakteren).

Men om resten av karakterene er greie tror jeg ikke du skal være redd for at alle dine sjanser er ødelagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en god forklaring på den ene karakteren, og ellers har gode karakterer, så er det ikke noe problem. Men ikke nevn det med mindre de spør.



Anonymous poster hash: f115c...bb0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger veldig av bransje og selve bedriften. I mindre bedrifter har jeg opplevd at de har vært lite opptatt av karakterer, mens i store, kjente bedrifter har de vært veldig opptatt av det. Selv om jeg har hatt litt relevant erfaring, så har de vært veldig opptatt av karakterer - også i de enkelte fagene. Noen har faktisk tatt det helt ned på videregående nivå (men det har for det meste vært spørsmål knyttet til om man klarer å reflektere rundt hvorfor man tror man presterte slik). Karakterer er jo det eneste de kan bedømme en kandidat på når man er nyutdannet, og i de store bedriftene kan de velge og vrake. En god del av dem vurderer ikke kandidater med mindre de har B+ i snitt. Så, så lenge resten av dine karakterer er greie, så ville ikke jeg bekymret meg, men forbered deg på spørsmål om karakteren. Hva tror du grunnen er at du har fått den? Er du fornøyd? Hva kunne du gjort annerledes? Vis at du har reflektert rundt den karakteren om spørsmål skulle dukke opp, så tviler jeg på at det blir et problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer litt an på om du har relevant erfaring også. Jeg har vel en C i snitt, men det var ingen som kommenterte det da jeg har vært aktiv og jobbet under hele studie tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...