AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 Jeg var på butikken hvor det er øst-europeer som har begynt å jobbe. Når jeg er der så føler jeg at han stirrer på meg. Jeg har vært vennlig mot han, fordi første gang jeg så han, var han foran meg i køen et skikkelig rasshøl mot han. Sikkert fordi han var utlending. Men ja... jeg syns han stirrer. I dag så kom jeg i kassen... og smilte. Jeg spurte om jeg kunne må en pose... han sier noe jeg ikke forstår, og jeg må be han si det igjen to ganger! Så skjønner jeg at han sier "Du fortjener det". Jeg fortjener en pose? Som jeg må betale for? Så spør han meg om jeg vil ha kvitering. Jeg sier nei takk. Han sier "Er du sikker?" Jeg sier ja, det går bra. Så printer han ut kviteringen likevel og gir den til meg og smiler. Han misforstod ikke... jeg sa NEI, han spurte om jeg var sikker, og jeg sa at jeg ikke ville ha. Wtf. Jeg skjønner ikke noe av det. Anonymous poster hash: 8ef22...1c5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #2 Skrevet 27. august 2013 At du har fordommer mot utlendinger, og sliter litt med å kommunisere med dem ? Anonymous poster hash: ecbd9...0fe 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #3 Skrevet 27. august 2013 Jeg har ikke fordommer mot utlendinger! Jeg er veldig hyggelig mot han, og har ikke noe i mot utlendinger i det hele tatt. Det er ikke fordi han er utlending jeg skriver dette.... jeg skriver det fordi jeg syns han oppfører seg rart. Han kan jo norsk... jeg har vært på butikken et par ganger. Kan ikke en person skrive om noe rart en utlending gjør, uten å bli stemplet som en som hater utlendinger? Det hadde ikke spilt noen rolle om han var norsk. Anonymous poster hash: 8ef22...1c5 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #4 Skrevet 27. august 2013 Er vel små smuler av forskjeller på hat og fordommer, håper jeg? Og hadde du ikke blitt så fornærmet (hvorfor det forøvrig? En sier jo som oftest det meste selv), så hadde du kanskje sett resten jeg skrev og? For det hørtes ut som dere opplevde et par misforståelser. Og noen ganger når de ikke kan språket så godt, men vet hva mesteparten av hva ordene betyr, men uten noen noen god forståelse for gramatikk eller hvordan ord bøyes f.eks, så er det lettere for at misforståelser kan oppstå. Og da faller det seg enklere å bli forstått ved å snakke i stikkord. Kort og greit. Jeg prøvde å bestille "to små rullekebaber" en gang, men små var uforståelig så da måtte jeg bruke "liten". I tillegg til at det nytter sjeldent å si at en ønsker å ha får på kebaben. Eller sauekjøtt evt for den del. Alle kan jo språket forskjellig så dette stemmer jo nødvendigvis ikke med mannen du traff på, men som oftest i lignende situasjoner så hjelper det å snakke mer i stikkord. Også sier dem jo litt snodige ting i blant og da. En dude jeg vet om, som sitter i kassen og, når jeg spør om å ta ut x antall penger, hvis det er ok så sier han konsekvent "Vær så god" med en gang, i stedet for eventuelt "jada". Og han sier ingenting etter alt er tastet inn og er klart, eller når han gir meg pengene, da man vanligvis ville ha sagt noe sånt. Men vi forstår hverandre. Og det høres rart ut.Anonymous poster hash: ecbd9...0fe
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #5 Skrevet 27. august 2013 Lær deg russisk. Alle øst-europeere snakker og forstår russisk. Anonymous poster hash: 2c990...120
Musaleem Skrevet 28. august 2013 #6 Skrevet 28. august 2013 Hæ? Snakk om å overanalysere hver minste ting i hverdagen. 1
Topplue Skrevet 28. august 2013 #7 Skrevet 28. august 2013 (endret) Hvis man ikke snakker norsk flytende kan jeg godt forstå at "det går bra" er vanskelig å forstå i den situasjonen. Edit: tastefeil Endret 28. august 2013 av Topplue
Infinite Skrevet 28. august 2013 #8 Skrevet 28. august 2013 Jeg syns det høres ut som om han liker deg, ikke forstår så godt norsk, og derfor prøver å være så hyggelig som mulig.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #9 Skrevet 28. august 2013 Jo altså jeg forklarte ikke så veldig bra hvordan det er. Det er liksom kroppsspråket... det er som han ligger an på meg, men han sier rare ting liksom. Han er flink i Norsk altså, så det er ikke det at han ikke forsto meg når jeg sa jeg ikke ville ha kvittering. Han skjønte at jeg ikke ville ha. Jeg er bombe sikker på det. Han skjønner norsk. Dagen før dette så skulle jeg betale med kort, og så trykket han ikke på den knappen de trykker på for at du kan betale med kort. Så jeg ventet, og han bare stirret på meg. Så først trodde jeg han hadde glemt det.... men jeg så virket det som at han ikke hadde glemt det. Så rett før jeg skulle spørre om han kunne trykke på knappen, så gjorde han det. Jeg hadde jo hat kortet i lenge, men han bare stirret på meg. Jeg har ingenting i mot utlendinger. Og han er flink i norsk. Anonymous poster hash: 8ef22...1c5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå