AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 Jeg har nettopp startet å jobbe som pedagog i barnehage, med både små og store barn. Hadde vært så gøy å få til en samletråd her med masse ideer til aktiviteter (gjerne knyttet til rammeplanens områder). Jeg trenger litt inspirasjon og tips! Noen førskolelærere, assistenter, foreldre....som har lyst å bidra til at dette blir en fyldig og morsom tråd? Anonymous poster hash: ae42e...17e
absinthia Skrevet 27. august 2013 #2 Skrevet 27. august 2013 Alt man gjør kan knyttes til rammeplanens fagområder, det er bare om å gjøre å se dem. Man kan gjøre omtrent alt i barnehagen. Her er en flott side med inspirasjon, er mye som kan brukes i forhold til språkutvikling, kreativitet, og en hel rekke andre ting: http://fantasifantasten.no/ Jeg liker å gi barna inspirasjon til lek og å lage egne leker gjennom at jeg har laget en rekke enkle figurer til noen få eventyr som er såpass enkle at de største barna ser at de også kan lage slike og leke med dem etterpå ( " mine" dukker er nemlig forbeholdt eventyrstunder og er noe man kanskje kan få se litt på men bare låne en svært sjelden gang om en er usedvanlig forsiktig ) Dukkene er laget av ispinner med treknapper til hode, garn til hår og enkle klær av filt eller annet tøy, noen er laget av plastskjeer. Barna leker på en helt annen måte med disse lekene og utvikler gjerne leken med å lage flere elementer som de trenger til. Du kan gjøre det samme på tur, det er bare å fortelle eventyr ved å bruke pinner som en kanskje fester litt mose på til hår,rare steiner, skjell, døde, tørkede krabber eller sjøstjerner, kongler, elementer av lav,gress og andre planter og så er de i gang når de ser at det er mulig. Noen ganger kan en ha med tusj til å lage munn og øyne, andre ganger finner man ting som ser ut som om de har et ansikt. De blir også inspirert av å fortelle historier av dette. Å skru i stykker defekt elektronikk er alltid spennende - kanskje kan man også lage noe av det, når man har skrudd det sønder og sammen, eller sette det sammen på nye måter? Lage rare instrumenter av skrot som en bruker til å lage musikk med er også festlig, finnes sikkert noen bra nettsteder om man googler. Har også laget instrumenter av skjell på boks, mutrer som er festet på en stokk og så er jo barna flinke til å komme med nye ideer.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #3 Skrevet 27. august 2013 Å være ute, er det beste tipset jeg kan gi. Ute i naturen, eller ute i parken. :-) Frisk luft:-) Anonymous poster hash: 277d0...253
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #4 Skrevet 27. august 2013 Dytte:-) Håper folk vil gi noen tips her inne jeg:-) Utrolig bra av deg at du spør, håpe folk benytter seg av tilbudet:-) Kom igjen nå foreldre!! Og dere som jobber i barnehage:-) Anonymous poster hash: 277d0...253
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #6 Skrevet 27. august 2013 https://www.facebook.com/pages/Id%C3%A9bank-for-barnehageansatte/497333693687205?fref=ts Anonymous poster hash: 5b7f3...9c0
floppesopp Skrevet 28. august 2013 #7 Skrevet 28. august 2013 Jeg har arrangert "sang-skattejakt" i barnehage med stor suksess Det passer nok best på store barnsavdelingen. Del barna opp i grupper og gi dem en inneaktivitet som tegning/perling/innelek, og ta ut en og en gruppe. Gruppen går sammen med en voksen, og andre voksne står på forskjellige steder i barnehagen, gjerne litt utkledd. Barna må gå fra person til person og synge sangen de blir bedt om (f.eks var det en tegning av et lam, da var det bæ bæ lille lam, var det en tegning av en kamel var det "kamelen klarer" osv), og om de gjør det får de et hint av den voksne til hvor neste hint er. Til slutt får de en gåte ala "ikke inne men _, ikke større enn barnehagen men _, ikke høyt men _", så må de putte inn ordene og finner ut at "åå, den er i lekeskjulet!", og der er det ett eller annet. medaljer/klistremerker/frukt/saftis. Det var gøy for barna, og det var en god måte å gå igjennom sangene de hadde lært For litt mindre aktiviteter pleier vi å arrangere "konsert", siden barna elsker å synge og opptre mens vi er ute. Når det blir mørkt kan du ta med deg tomme tacosaus/fetaost etc glass hjemmefra og la barna male dem, og lage lykter av dem som kan henges rundt i barnehagen, for så å ha eventyrstund i halvmørket. Jeg har vært i førsteklasser og lært dem å spise med spisepinner og litt sånt, det går an å ta med til 5-årsklubben. At de må spise popcorn/frukt med spisepinner. Deretter lærer de litt om Kina og hvordan barn har det rundt om kring i verden/hvilke dyr som bor der etc. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå