AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 Jeg tar denne anonymt, synes du det blir for teit, så vær så snill og gå. Har egentlig aldri skjønt helt hva drikkepress går ut på, for jeg har aldri blitt utsatt for det, før i dag. Jeg er en person som er utrolig glad i en fest nå og da som de fleste andre og tar gjerne en bytur med gode venner. Men det gjelder jo så klart kun i helgene når jeg ikke skal jobbe eller er på skolen. Til torsdag er det russekro. Jeg tenker at jeg skal dra, men heller ta det litt rolig ettersom jeg har full skoledag på fredagen. En venninne spurte meg hva jeg skulle drikke, og jeg svarte at jeg kanskje skulle ha to øl for kosens skyld. Svaret jeg fikk tilbake slo meg egentlig litt i bakken. ''Hæ?! Bare to øl?'' Jeg forklarte at jeg var enig i at det ikke var mye, men at jeg synes det er uansvarlig å drikke mye når jeg vet at jeg er nødt til å få med meg det som skjer på dagen skolen etter(nærmer seg særemneinnlevering og diverse prøver). Da får jeg tilbake: ''Herregud, lev litt da! Vi er jo bare russ en gang. Ikke vær så voksen!'' Omtrent det samme fikk jeg da jeg ikke ville drikke på en fest en lørdagskveld fordi jeg skulle på jobb tidlig på dagen etter(jobber på bensinstasjon som er søndagsåpen). Jeg fikk og en kommentar som faktisk gikk litt inn på meg: ''Du drikker ikke i dag? Er det ikke kjedelig? Jeg skjønner ikke at du gidder å komme en gang!'' Er det ikke lov å ville ta det litt med ro én gang, bare fordi jeg ikke synes noe om å drikke alkohol når man skal opp tidlig dagen etter? Og fordi jeg synes det er utrolig uansvarlig, er jeg kjedelig og voksen da? Greit nok at jeg er atten år og skal leve livet fullt ut, men jeg må jo ta litt ansvar. Jeg kan bare ikke forstå at man skal være ''unønska'' på en fest fordi man ikke skal drikke. Er jo ingen regel som sier at man ikke skal ha det gøy den ene kvelden man må være edru. Hva sier man til sånne mennesker som ikke vil akseptere at du ikke vil drikke på fest den og den gangen. Og hva er deres synspunkter? Anonymous poster hash: 87db0...a36
Missy1 Skrevet 28. august 2013 #2 Skrevet 28. august 2013 Man må ikke drikke for å ha det gøy De er sikkert bare redd for at du skal ha helt klare minner om alt det de gjorde kvelden før Du kan jo bestille deg alkoholfri drikke og late som ingenting så slipper du hangover og alt maset fra de umodne folka som tror man må være berusa for å kunne ha det hyggelig sammen
Missy1 Skrevet 28. august 2013 #3 Skrevet 28. august 2013 Jeg satt forresten en hel kveld på vors og drakk brus (jeg var gravid) og ingen reagerte. Ikke før jeg hinta så kraftig til det at de ikke kunne noe annet enn å forstå det
Gjest Raindrops Skrevet 28. august 2013 #4 Skrevet 28. august 2013 De kommer nok over dette når de blir eldre. Selv hadde jeg sikkert bedt dem om å klappe igjen og passe sine egne saker, men det kan sikkert skape litt sur stemning. Men det er ikke sikkert det var frekt ment fra den lurte på hvorfor du i det hele tatt kom. Det er vel mer det at en del har vanskeligheter med å ha det gøy uten å være full, og dermed sliter med å forstå hvordan du kan ha det gøy når du ikke er full på fest, og dermed også hvorfor du kom når du (etter deres logikk) uansett ikke kom til å ha det gøy.
sol87 Skrevet 28. august 2013 #5 Skrevet 28. august 2013 Jeg hadde null fravær i russetida, og har fortsatt venner, for å si det sånn. Jeg har alltid funnet det der jaget etter russetida litt patetisk. Når fjortisjenter på 18 sier at russetida vil være det beste i livet, da forstår jeg at de ikke har levd lenge, for å si det sånn. Og jeg er bare tjuefem... Nå er det ikke sånn at jeg er antirussetid eller antifest, men noen tar jo helt av med det der. Det virker som om de er villige til å kaste tre års skolegang bort på en kort måned med fest og fyll. Ta de to ølene du og nøy deg med dem. Det er bare du som bestemmer hva og hvor mye du skal drikke. 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #6 Skrevet 28. august 2013 Ja, jeg mener det er en del drikkepresssærlig mtp sosiale sammenkomster i jobbsammenheng. Når det på linje nr 2 i en invitasjon presiseres at det er mange muligheter for nachspiel etterpå, så føler jeg at alkohol er veldig viktig for flertallet som skal være der. Ergo at jeg ikke gidder å gå. Jeg har svært begrensede preferanser mtp hva jeg liker innen alkohol. Så tenker jeg på at det sannsynligvis kommer til å komme spørsmål på hvorfor jeg ikke drikker siden jeg sannsynligvis ikke kommer til å gjøre dette. Liker ikke lukten av vin blant annet. Er du gravid/kristen (må for all del huske fortellingen om Jesus i Bibelen og bryllupet som serverte vin og sånn)? Kan vel ikke si at jeg ikke liker lukten av vin når jeg er ute blant andre som drikker det siden de da vil flytte seg bort fra meg, og da blir det jo ikke sosialt..? Ergo så dropper jeg slikt. Anonymous poster hash: 00ec7...34f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå